Hlavní navigace

Zase jsme papežštější než papež, kritizují podnikatelé nové odpadové zákony

6. 12. 2019
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Novelizace odpadové legislativy přináší zdražení a složitější povinnosti, avšak požadovanou recyklaci nepodporuje, upozorňují podnikatelé.

Podle Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP) jdou navíc novely nesmyslně nad rámec evropských směrnic.

Skládkování se má prodražit

Vláda by v pondělí měla jednat o balíku nové odpadové legislativy. Podle ministerstva životního prostředí (MŽP), které návrhy připravilo, přinesou normy zvýšení třídění a recyklace odpadů, odklon od skládkování a ČR tím splní povinné evropské cíle. Podle nich již v roce 2025 musí Česká republika recyklovat veškerý svůj komunální odpad z 55 % (dnes je to 38 %), v roce 2030 pak 60 % a v roce 2035 65 %. Ministerstvo ovšem navrhuje vše o 5 let urychlit

Ministerstvo chce dále postupné zvyšování poplatku za ukládání využitelných a recyklovatelných odpadů na skládky, a to ze současných 500 Kč až na 1850 Kč v roce 2029. Růst skládkovacího poplatku je na základě zkušeností z okolních států tím nejúčinnějším motivačním nástrojem k cestě za zvyšující se recyklací odpadů. Skládkovací poplatek v posledních letech několikanásobně stoupá ve státech na východ od nás jako např. Rumunsko, Litva, Lotyšsko i Polsko. Západní země mají poplatky už mnoho let mnohonásobně vyšší. Navýšení poplatku nám dlouhodobě doporučuje Evropské komise, pokračuje ředitel odboru odpadů MŽP Jaromír Manhart.

Vedle zvýšení skládkovacího poplatku však ministerstvo navrhuje takzvanou třídící slevu pro obce, která jim umožní skládkovat odpad zbylý po třídění za nižší cenu. Podmínkou pro uplatnění takové slevy ale bude dosažení vysoké míry třídění vyprodukovaného komunálního odpadu. Ministerstvo chce zároveň posunout datum konce skládkování využitelných a recyklovatelných odpadů, a to ze současného roku 2024 na rok 2030.

Chybí podpora recyklace, kritizují podnikatelé

Jak ale upozorňuje AMSP ČR, materiál obsahuje řadu problematických bodů. Předně jde podle asociace o skutečnost, že návrhy neobsahují prakticky žádné nástroje na podporu recyklace. Nové české zákony však reálnou podporu recyklace neobsahují. Jsou velmi důsledně nastaveny na splnění cíle odklonu odpadů ze skládek, dokonce ještě o 5 let dříve, a tedy přísněji, než stanovuje směrnice EU – již k roku 2030. Pro obce, města i firmy se jedná o výrazně dražší řešení, o kterém rozhodlo MŽP. I tak je to ale pouze polovina cesty. Na tu podstatnější polovinu, tedy na motivační nástroje na podporu potřebné recyklace, se bohužel zapomnělo, komentoval Věroslav Sobotka, manažer pro legislativu AMSP ČR.

skoleni_15_4

Sobotka dále upozornil, že ministerský návrh počítá s nastavením o 5 let přísnějším, než požaduje EU. Firmy navíc na rozdíl od obcí nemají nárok na slevy, což jim výrazně zdraží komunální odpad. Nová omezení a zdražení se navíc mají nad rámec požadavků EU týkat i průmyslových odpadů. „Navrhované zákony obsahují i řadu dalších požadavků nad rámec nové evropské legislativy (tzv. gold-plating). Dalším z příkladů je zakotvení parametru výhřevnosti, podle kterého se má dle MŽP posuzovat recyklovatelnost a využitelnost odpadů. Evropská legislativa takový parametr přitom vůbec nezná a tento parametr nemá ve vztahu k recyklaci ani žádnou odbornou logiku. Tyto a další požadavky přitom znamenají další zbytečnou a poměrně významnou ekonomickou zátěž na podnikatele,“ uvedl Sobotka.

Sama AMSP ČR podporuje jedenáct nástrojů na podporu recyklace, které zpracovala Odborná pracovní skupina pro definování nástrojů na podporu recyklace – „RecHelp“:

  1. Snížení sazby DPH na recyklované výrobky a vybrané recykláty
  2. Snížení zdanění práce v recyklačním průmyslu
  3. Závazek státu, aby ve veřejných zakázkách preferoval určité procento recyklovaných výrobků
  4. Daňové zvýhodnění recyklace v rámci daně z příjmu
  5. Podpora recyklace v rámci dotačních programů
  6. Zapracování využití recyklovaných materiálů a recyklátů do technických norem
  7. Definování efektivních nástrojů k motivaci samotných výrobců obalů a výrobků
  8. Příprava standardů pro sekundární plasty
  9. Vyhotovení edukačního a osvětového materiálu pro možnosti uplatnění druhotných surovin, konkrétně plastů
  10. Potřeba evidence vzniku a využití druhotných surovin
  11. Zdanění primárních surovin

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).