Hlavní navigace

Je už placení mobilem nebo hodinkami samozřejmostí u všech bank?

Jana Langerová

Od spuštění Apple Pay v naší republice uběhlo už téměř půl roku. Kromě toho je populární také placení pomocí Google Pay. Jaká je situace u bank?

Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Jedná se o službu, díky které můžete platit pomocí mobilního zařízení nebo hodinek. Tam stačí mít nahranou vaši kartu a platit tak pouhým přiložením.

Banky z první vlny jsou za vodou

O spuštění Apple Pay v první vlně jsme vás informovali v článku Apple Pay překonává očekávání. Objemy transakcí jsou už v milionech korun. Jednalo se o instituce: Air Bank, Českou spořitelnu, J&T Banku, Komerční banky, mBank, Moneta Money Bank a Twisto. 

Podle Jany Karasové, tiskové mluvčí Air Bank, bylo velkou konkurenční výhodou být mezi prvními bankami, které spustily v Česku Apple Pay. A to především hned při startu služby. V našich statistikách jsme totiž viděli, že do Air Bank od spuštění Apple Pay přicházelo nejvíce klientů právě z těch bank, kde služba chyběla. Výraznější nárůst nových klientů jsme pozorovali zejména první dny a týdny, kdy jsme Apple Pay spustili, dodává. 

Podobně pozitivně hodnotí spuštění služby v první vlně také MONETA Money Bank, pro kterou to představovalo podpoření strategie stát se digitálním leaderem v oblasti bankovnictví. MONETA ostatně spustila všechny aktuálně dostupné možnosti placení telefonem nebo hodinkami jako první v ČR (Google Pay v listopadu 2017, Garmin a Fitbit Pay v září 2018 a Apple Pay v únoru 2019). Celkový počet transakcí telefonem nebo hodinkami již dosáhl 5 miliónů a objem těchto transakcí evidujeme v řádu miliard korun. Klienti platící telefonem nebo hodinkami provedou dvakrát více transakcí v porovnání s klienty platícími bezkontaktními kartami, vyjmenovává Jan Hruška, manažer pro platební metody z MONETA Money Bank.

Statistikám ihned po spuštění Apple Pay jsme se věnovali v článku Apple Pay překonává očekávání. Objemy transakcí jsou už v milionech korun

Také v České spořitelně vidí, že zavedení Apple Pay byl rozhodně krok správným směrem a že si klienti tento způsob placení velmi oblíbili. Jejich počet transakcí se až zdvojnásobil v porovnání s obdobím před nasazením služby. Zároveň jsme zaznamenali přes 2000 klientů, kteří si u u nás otevřeli účet vzhledem k důvěře v naši značku a zpřístupnění této služby, doplňuje František Bouc z tiskového střediska České spořitelny.

Michal Teubner, specialista externí komunikace z Komerční banky také přiznává, že počet a objem transakcí provedených prostřednictvím Apple Pay překonal všechna jejich očekávání. Od zavedení služby v únoru 2019 klienti provedli milion transakcí v objemu téměř 500 milionů korun. Kromě Apple Pay je možné v Komerční bance využívat všech dostupných platforem, a platí takto více než 30 tisíc jejich klientů. Jedná se o více než 300 tisíc transakcí v objemu téměř 200 milionů korun. Podíl klientů, kteří platí mobilem a/nebo hodinkami, z celkových téměř 110 tisíc uživatelů – 67 % Apple Pay, 32 % Google Pay, 1 % Garmin Pay + Fitbit Pay, popisuje Michal Teubner.

Přibývá Google i Apple Pay

Ostatní banky přidávají nové technologie pozvolna. Například Google Pay na začátku dubna spustila Fio banka. Její tiskový mluvčí Jakub Heřmánek k tomu dodává: Klienti si placení mobilem pomocí Google Pay oblíbili, což dokazuje i téměř 18 tisíc registrovaných uživatelů. Banka CREDITAS zpřístupnila Google Pay v květnu a v červenci umožnila klientům placení pomocí Garmin hodinek. Službu Google Pay má u nich aktuálně aktivováno asi 15 % držitelů platebních karet a každým dnem přibývají desítky nových. Zájem o službu zde tedy vidíme výrazný a očekáváme, že do konce roku se bude podíl držitelů karet s aktivovanou Google Pay pohybovat okolo 25 %, dodává Lucie Brunclíková, ředitelka komunikace a marketingu z CREDITAS. Ta dále doplňuje, že trend ve světě používání mobilu namísto hotovosti je patrný hlavně u takzvaných mikroplateb například za kávu nebo zmrzlinu. Tam je však hlavním faktorem to, aby přibývalo míst, kde je k dispozici terminál. 

Na začátku července přidali k Apple Pay také Google Pay v České spořitelně. Podle Františka Bouce v porovnání s Apple Pay není Google Pay zdaleka tak oblíbený. V databázi máme téměř 80 % klientů s Android telefonem, ale za měsíc a půl si službu aktivovalo zatím 20 000 klientů. Tohoto čísla jsme s Apple Pay dosáhli za den, dodává. To ostatně platí také v MONETĚ Money Bank, kde je podle Jana Hrušky počet klientů využívajících Apple Pay v porovnání s Google Pay více než trojnásobný. 

V půlce července spustili Apple Pay v UniCredit Bank a každý týden registrují tisíce nových klientů, kteří si aktivují danou službu na jedné či více kartách. Za červenec prostřednictvím Apple Pay jejich klienti provedli téměř 45 tisíc transakcí v objemu přes 19 milionu Kč. Největší počet transakcí naši klienti uskutečňují v řetězcích s potravinami či rychlým občerstvením. Objemnější transakce uskutečňují v prodejnách s elektronikou či nábytkem, uvádí Petr Plocek, Head of Identity & Communication z UniCredit Bank

Čí klienti si ještě počkají? 

Spuštění obou služeb se připravuje v Československé obchodní bance, Raiffeisenbank nebo Sberbank. Patrik Madle, tiskový mluvčí ČSOB, vysvětluje, že se jedná o komplexní projekt vyžadující změnu technologií zpracování plateb, rozsáhlý vývoj a testování, aby vše bylo pro klienty maximálně bezpečné, spolehlivé a pohodlné. Jejich prioritou také je, aby byly služby dostupné pro všechny platební karty ČSOB. Spuštění placení Apple Pay a Google Pay interně testujeme a pro klienty ČSOB spustíme na podzim, prozradil. Během letošního podzimu plánuje spuštění obou služeb také Raiffeisenbank, jak serveru Podnikatel.cz prozradila Petra Kopecká, External Communicaton Manager z Raiffeisenbank

Wt100_obecný

Porovnat sliby bank s realitou můžete díky našemu článku Co další banky a Apple Pay? Zjistěte, do kdy budou klienti čekat

Ve Sberbank se nyní věnují klíčovým projektům, které letos plánují klientům přinést. Konkrétně se jedná o implementaci nového internetového a mobilního bankovnictví a nového vydávání karet. Tyto projekty se zavedením Google Pay a Apple Pay souvisejí. Až po jejich plném zavedení budeme přidávat dalších funkcionality a služby, jako jsou právě Apple Pay či Google Pay, doplňuje Radka Černá, tisková mluvčí a PR Manager ze Sberbank. Na zpřístupnění Apple Pay se připravují v CREDITAS a Fio bance. První zmíněná banka chce mít tuto službu k dispozici na začátku příštího roku. Apple Pay připravujeme a věříme, že ho našim klientům nabídneme již brzy, prozrazuje závěrem Jakub Heřmánek.

Apple Pay a Google Pay u našich bank
Banka Apple Pay Google Pay
Air Bank Ano Ne
CREDITAS Ne Ano
Česká spořitelna Ano Ano
ČSOB Ne Ne
Equa bank Ne Ano
Fio banka Ne Ano
J&T Banka Ano Ano
Komerční banka Ano Ano
mBank Ano Ano
MONETA Money Bank Ano Ano
Raiffeisenbank Ne Ne
Sberbank Ne Ne
UniCredit Bank Ano Ne

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).