Je zákaz energeťáků jen předvolební tah? Podle výrobců stačí osvěta

14. 10. 2024
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
V poslední době se skloňuje zákaz prodeje energetických nápojů dětem a mladistvým do 18 let. Podle výrobců to však není rozumné řešení.

Nejen výrobci sdružení ve Svazu výrobců nealkoholických nápojů se shodují, že před regulacemi je mnohem důležitější osvěta. Řada z nich na ní aktivně pracuje.

Co se dozvíte v článku
  1. Výsledky regulací ještě nejsou známy
  2. Zákaz není řešením
  3. Výrobci se hájí cílením na dospělé
  4. Překážkou by zákaz nebyl
  5. Osvěta je efektivnější

Jak uvedla v pořadu Události a komentáře na ČT24 Eliška Selinger, nutriční epidemioložka ze Státního zdravotního ústavu, konzumace energetických nápojů mezi mladistvými stoupá. Potvrzují to podle ní statistická data i informace z praxe, od učitelů i od lékařů. Setkávají se s tím, že i velmi malé děti tyto nápoje konzumují ve velkém množství prakticky každý den. A bohužel lékaři hlásí i případy hospitalizovaných dětí. Z našeho úhlu pohledu s ohledem na to, že ten produkt je pro děti úplně zbytečný, jakákoliv rizika s ním spojená jsou nadměrná, dodala. Podle ní sice zákon nevyřeší všechny problémy stoprocentně, ale dá jasný signál obchodníkům i úřadům, že mohou zasáhnout.

Výsledky regulací ještě nejsou známy

Proti návrhu poslanců, který omezuje prodej energetických nápojů, se ohradil Svaz výrobců nealkoholických nápojů (SVNN). Podle něho tento návrh nebyl projednán s dotčenými subjekty. Bude žádat jeho stažení z projednávání kvůli neopravitelným legislativním chybám. V tiskové zprávě svaz uvádí, že považuje připravený zákon za předvolební kampaň některých poslanců zdravotního výboru Poslanecké sněmovny. Výsledkem je, že energetické nápoje mají být regulovány přísněji než cigarety nebo alkohol, a to je absurdní, doplnila Veronika Jakubcová, výkonná ředitelka Svazu výrobců nealkoholických nápojů. 

Ta pro náš server dále uvedla, že svaz konstantně podporuje osvětu před regulací a za tímto účelem, mimo jiné, připravil v minulosti osvětové webové stránky Energetické nápoje zodpovědně. Na nich jasnou, stručnou a srozumitelnou formou ukazují, kde energetické nápoje pomáhají, jaké je jejich složení, jaká je bezpečná míra konzumace (k tomu je na webu i kalkulačka pro výpočet), ale upozorňují také na možná negativa nadměrné konzumace.

Ferdinand Kubeš, jednatel “ZON“ spol., podotýká, že o zákazu prodeje energetických nápojů mladistvým do 18 let probíhá diskuze, ale zatím není znám výsledek konzultací. Energetické nápoje jsou na trhu více jak 25 let. Pokud se používají v přiměřeném množství a jsou respektována upozornění na obalu, jejich konzumace je bezpečná, upřesňuje.

Zákaz není řešením

Podle Veroniky Jakubcové zákaz samotný nic neřeší. Pokud by na legislativní omezení prodeje došlo, ten, kdo by si chtěl energetický nápoj sehnat, může oslovit někoho z okolí, kdo mu jej zakoupí (starší sourozenec, kamarád apod.). Navíc, co je zakázané, je více žádané. To je známo. Proto je vhodnější, aby nejen nezletilí sami měli relevantní informace a podle nich se mohli rozhodnout, shrnuje. Také Jakub Sudek, obchodní zástupce Bomba Energy, si myslí, že zákaz má na mládež přesně opačný efekt, než si poslanci myslí. Děti a mládež dělají vše natruc, to znamená, že zákaz je akorát utvrdí v tom že budou dělat právě to zakázané.

Matěj Murín z Erebos energy se domnívá, že zákaz není úplně nejelegantnější řešení. Myšlenka je podle něj pochopitelná a do jisté míry asi i správná, ale cesta to nejspíše ideální není, protože zvláště pro tuto cílovou skupinu zakázané ovoce chutná nejlépe. Domnívá se, že tím akorát vznikne prostor pro neregulovaný černý trh. A i dnes je na etiketách těchto nápojů napsáno, že nejsou vhodné pro děti a mladistvé. Pro nás děti ani mladiství nejsou cílová skupina, necílíme na ně a neprodáváme jim, takže se nás to nijak nedotkne. V zásadě s myšlenkou, že by to děti konzumovat neměly, souhlasíme. Teoreticky si myslím, že by se tady však dalo bavit o 15 letech, doplňuje.

Jakub Sudek upřímně nechápe, proč má někdo potřebu energy drinky zakazovat. Podle něj ohledně energy drinků panují šílené předsudky, přestože jeden 250 ml nápoj obsahuje stejně kofeinu jako jedno espresso či šálek zeleného nebo černého čaje. A nikdo nemá problém udělat dětem ráno čaj a osladit ho. V tu chvíli dítě pije téměř totožný nápoj jako energeťák. Navíc na trhu máte slazené nápoje z čajových výluhů nebo různé ledové čaje – tyto taktéž obsahují cukry nebo sladidla, kofein a kolikrát i ve vyšší dávce. To platí o ledové kávě, na trhu je mnoho druhů, děti to pijí jak vodu a nikdo se nezlobí. Ale méně nasycený aktivními látkami energy drink je zlo, dodává. Dále zdůrazňuje, že z jejich pohledu by se měl trh narovnat zrušením zákazů, protože zákazy brzdí ekonomiku a reálně nemají takový vliv, jaký tvůrci zamýšleli.

Boj s obezitou podle vlády: Zvažuje zavedení daně za sladké nápoje Přečtěte si také:

Boj s obezitou podle vlády: Zvažuje zavedení daně za sladké nápoje

Výrobci se hájí cílením na dospělé

I když není známá finální podoba novely nebo restrikcí a těžko říct, co by to pro výrobce znamenalo, na otázku, zda by museli po tomto zákazu dělat něco jinak, se shodují, že by nemuseli. Například Ferdinand Kubeš připomíná, že prodej jejich energetických nápojů je směrován převážně dospělým spotřebitelům. Podobně to mají v Erebos energy. Matěj Murín vysvětluje, že oni na mladistvé necílí a ani jim neprodávají. Na rozdíl od běžných komerčních energy drinků je jejich produkt pouze z bylin a koření a s trochou třtinového cukru. Je to tím pádem jinak postavený nápoj, spíše elixír. 

Lehce nadneseně říkáme, že jsme takový energetický nápoj pro dospělé. Protože neatraktujeme na prvoplánově adiktivní líbivé chutě, ani barvami ani aromaty či sladidly. Vyrábíme poctivý nápoj z bylin a koření, který si už svou chutí vyhledá spíše vyzrálejší cílovou skupinu, kterou zajímá, co pije, a chce přijímat kvalitní věci, popisuje. Přiznává však, že by museli zavést kontrolní mechanismus, podobně jako je to u prodeje alkoholu. Což by byla do jisté míry další zatěžující byrokracie.

Překážkou by zákaz nebyl

V Bomba Energy si nemyslí, že by prodej energy nápojů od 18 let byl překážkou. „Pokud by tento zákaz prošel, pokračovali bychom ve výrobě tak jako dosud,“ přidává Ferdinand Kubeš. Ani pro Matěje Murína by to překážka nebyla, kromě výše zmíněné technické roviny. „Možná spíše naopak, protože Erebos je jakousi zdravější alternativou energetických nápojů, což mimo jiné vyhodnotily i nezávislé instituce. Takže by to možná lidi donutilo se o to trochu více zajímat, co vlastně pijí, a případně si vybrat třeba něco kvalitnějšího,“ myslí si.

Souhlasíte s regulací prodeje energetických nápojů?

Osvěta je efektivnější

Podle Ferdinanda Kubeše je osvěta a edukace dětí, jejich rodičů i učitelů v tomto případě výrazně vhodnější než restrikce. Zmiňuje výše uvedený web Energetické nápoje zodpovědně s tím, že popularizace těchto webových stránek může výrazně přispět k řešení prodeje energetických nápojů. Také Matěj Murín si myslí, že obecně je edukace vždy lepší cesta než zákaz. Ale za to náročnější. Je třeba to dělat komplexně. Jednak edukace konzumentů, schopnost vyhodnocovat složení na etiketě a schopnost racionálně jíst a pít, ale stejně tak důležitá je podpora lokální produkce a podpora v distribuci, uvádí s tím, že je obecně úroveň jídla a pití, které je standardně dostupné v supermarketech, v Česku špatná. Skoro vše, co tam dnes najdete, je ze zahraničí. Zájem o kvalitu je nízký. Mainstream není dobrý, a to by se mělo měnit, doplňuje.

WT100

Jakub Sudek zdůrazňuje, že osvěta o tom, co si lidé aplikují za látky do těla, je nejlepší. Každý si pak sám zvolí, jak bude nakládat se svým tělem a jaké látky bude užívat. Osvěta by podle něj měla být faktická a racionální a zaměřená na vysvětlení, jakým způsobem jaké látky, v jaké kombinaci a v jakých dávkách reagují v lidském těle. Žádná z látek v jejich nápoji není sama o sobě škodlivá a vše je jen o míře a množství. Jimi doporučené množství 250 ml na den je hluboce pod limitem bezpečnosti látek obsažených v nápoji. Osobně mi více vadí výrobci, kteří vyrábějí 500 ml nebo 1000 ml nápoje, které samozřejmě nejde rozdělit na několik dní (kvůli sycení) a lidé pak pijí nepřiměřené množství denně, podotýká.

Také podle Veroniky Jakubcové je osvěta daleko efektivnější než restrikce. Pokud sám dotyčný bude zvažovat konzumaci podle relevantních informací, bude jistě zohledňovat všechna pro a proti. Nutno podotknout, že případné legislativní omezení samo o sobě nadměrnou konzumaci v určitých skupinách nevyřeší, uzavírá.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).