Hlavní navigace

Kdy objednat vánoční dárky? E-shopy jsou připraveny na nápor i opozdilce

10. 11. 2020
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
E-shopy nyní čeká vrchol jejich sezóny. Jsou na něj připraveny? Mají dostatek personálu? A jaká dodržují speciální opatření?

Už na jaře se internetovým obchodům velmi dařilo, protože byly po dlouhou dobu hlavním prodejním kanálem pro veškeré zboží. Například v oblasti potravin, drogistického zboží nebo léků došlo k razantnímu nárůstu prodejů. Ty budou nyní s blížícími se vánočními svátky opět pokračovat a e-shopy se proto musí dobře připravit. 

Vzestup prodejů je znatelný

E-shopy obecně pociťují větší zájem zákazníků o online prodej, než bylo obvyklé v minulých letech. Podle Pavlíny TauchmanovéONLINESHOP.cz je už nyní znatelný vzestup prodejů, ale je to ovlivněno současnou situací, kdy je většina obchodů zavřená a zákazníci nemají jinou možnost než nákupy vyřídit právě na e-shopu. V Notino.cz s ohledem na vánoční sezónu pozorují zvyšující se poptávku již od začátku listopadu. Největší nápor pak očekáváme během Black Friday – v minulém roce jsme jenom v tento den odbavili přes 100 000 balíků. A letos odhadujeme dokonce až 150 000 balíků v jediný den, upřesňuje Radek Ondrášík, marketing director v Notinu.

V CZC.cz byli v odhadech předvánočních prodejů letos opatrní, protože i když se dalo očekávat, že se část nákupů přesune na internet, podle jejich průzkumu až polovina zákazníků plánovala za vánoční nákupy elektroniky utratit méně peněz než v minulých letech. V posledních dvou týdnech ale prodeje velmi rychle rostou, minulý týden byl meziroční nárůst 83 %. Vypadá to tedy, že vánoční nákupy se letos opravdu budou odehrávat hlavně v online prostředí. Záleží ovšem ještě na tom, kdy a v jakém režimu se znovu otevřou kamenné prodejny, popisuje Tomáš Pilský, obchodní ředitel CZC.cz

Co je zakázáno a na co mám nárok?

Tady je přehled všech opatření, která jsou platná pro podnikatele i veřejnost. Přečtěte si také seznam všech podpor, které lze ještě aktuálně čerpat. 

E-shopy se připravují s předstihem

Internetové obchody se na vrchol sezóny musí připravovat s dostatečným předstihem. Odborníci také, než vše vypukne, doporučují rekapitulovat problémy a nevyužité příležitosti z loňského roku. Při takovém vzpomínání jim mohou pomoci recenze z daného období na Heureka.cz a Zboží.cz, případně Firmy.cz nebo Google firmách. V ONLINESHOP.cz došlo k navýšení počtu pracovníků v expedici a také navýšili kapacity skladů. Všichni napříč odděleními aktuálně pracujeme s maximálním nasazením, doplňuje Pavlína Tauchmanová. 

V Notinu se na vánoční sezónu připravují od konce léta a kromě posílení personálu zvyšovali skladové zásoby. V našich skladech je nyní připraveno zboží v hodnotě přesahující 5 000 000 000 Kč, které je připravené k okamžitému odeslání. Takže ano, v Notinu jsme na Vánoce nachystaní, dodává Radek Ondrášík. V CZC.cz zatím nezaznamenali ani více stížností ze strany zákazníků, ani velké problémy s doručováním ze strany dopravců. Ti však mají z důvodu uzavření některých kamenných prodejen k doručení větší objemy zásilek, než se očekávalo, takže situace před Vánoci může být horší. V případě problémů u některého z dopravců jsme připraveni přesunout zásilky k těm spolehlivějším, aby naši zákazníci dostali zboží ve slíbeném termínu. Kromě toho nabízíme osobní odběr na některé z našich poboček do jednoho dne, kde nejsme závislí na externích dopravcích, popisuje Tomáš Pilský. 

O brigády je velký zájem

Námi oslovené internetové obchody se připravovaly především posílením personálu. Navýšili jsme počet zaměstnanců ve skladech, posilujeme zákaznické centrum. na vánoční období se připravujeme vždy s předstihem a vzhledem k současné situaci jsem museli některá oddělení posílit ještě více, uvádí Jiří Pavlík, majitel společnosti TIPA.EU. V Notino.cz také navyšovali počet zaměstnanců na zákaznickém centru i v logistice, kde mají nyní dva tisíce pracovníků připravených postarat se o vánoční objednávky. 

V CZC.cz nyní probíhají poslední nábory a personálně tak posilují o více než 100 %. Do skladů ONLINESHOP.CZ přibrali sezónní brigádníky. Co se týče dostupných pracovních sil, dovolujeme si tvrdit, že zaměstnanců máme aktuálně dostatek. S čímž se pojí také enormní zájem uchazečů o sezónní brigádu právě u nás na skladě, shrnuje Pavlína Tauchmanová.

E-shopy myslí i na opozdilce

Každý rok je určeno datum pro poslední bezpečné objednání dárků z e-shopu tak, aby dorazily do Štědrého dne. Toto datum se pohybuje okolo půlky prosince a loni se jednalo o 18. prosinec. To ale za předpokladu, že veškeré podmínky pro dodání budou optimální a nenaruší je například počasí. Osobní odběry pak budou v některých případech možné až prakticky do poslední chvíle, dodal Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komunikaci

legislativni_zmeny_21

Podle Jiřího Pavlíka bude při současných podmínkách jistý termín 16. prosince, ale vše bude záležet na tom, jak se bude nadále vyvíjet situace nejen v naší zemi. Jiří Pilský zdůrazňuje, že platí, že čím dříve zákazníci dárky objednají, tím lépe. Naprosto nejpozději doporučuje objednat zboží o víkendu do neděle 20. 12. a v tomto případě zvolit raději osobní odběr. Podle Pavlíny Tauchmanové bude nejzazší datum nákupu směřovat k 21. 12. 2020, a to u výrobků, které budou mít skladem a ihned k odeslání. Naši zákazníci však mohou využít osobních odběrů na našich výdejnách, kdy je možné zboží skladem vyzvednout téměř okamžitě až do 23. 12. 2020, upřesňuje.

V Notino stejně jako loni plánují zákazníkům garantovat včasné doručení do Vánoc při objednání do 22. prosince, a při objednání na prodejnu dokonce do 23. prosince. Celkově ale jistě můžeme letos očekávat velký nápor na dopravce, s ohledem na epidemiologický vývoj a očekávaný přesun zákazníků z kamenných prodejen do e-commerce. Dopravci mají situaci navíc ztíženou i díky nedostatku pracovní síly, kdy v ekonomice scházejí desítky tisíc zaměstnanců ze zahraničí. To se podepíše na velkém přetížení tuzemských dopravců, což se může promítnout i do mírného zpoždění zásilek, podotýká Radek Ondrášík.

Podívejte se, jak můžete vyřešit Vánoce v jednom e-shopu:

Záleží hlavně na bezpečnosti

E-shopy mají nastavených několik speciálních opatření souvisejících s aktuální epidemiologickou situací. Týkají se jak bezpečnosti pracovníků, tak bezpečnosti zákazníků. Jedná se nošení roušek, dodržování bezpečných rozestupů a dodržování základních hygienických pravidel společně s dezinfekcí daných prostor. S tímto jsou spojené i vyšší investice do těchto opatření, které jsou v řádech deseti tisíců, dodává Pavlína Tauchmanová. Také v CZC.cz zajišťují zaměstnancům ochranné pomůcky a pravidelně dezinfikují pobočky, což jsou investice v řádu desetitisíců korun. Kromě toho brzy spustíme i novou mobilní aplikaci, která zákazníkům zjednoduší bezkontaktní vyzvednutí zboží, prozrazuje Tomáš Pilský. 

V TIPA.eu rozšířili skladovací prostory, zavedli dvousměnný provoz a část zaměstnanců pracuje na home office. Důsledně dbáme na dodržování přísných hygienických opatření na všech pracovištích. Prozatím jsme díky nim schopni přijímat i expedovat zboží zákazníkovi bez větších problémů, popisuje Jiří Pavlík. Zpřísněná ochranná opatření mají vzhledem k epidemiologické situaci v logistice také v Notino. Do skladu není povolen vstup návštěvám ani nepovolaným osobám. Při příchodu je zaměstnancům měřena tělesná teplota bezkontaktním teploměrem a v případě teploty přesahující 37,5° posíláme lidi rovnou domů. Dále poskytujeme zaměstnancům ochranné rukavice, roušky a prostředky pro dezinfekci rukou přímo na místě. Kromě toho také procházejí veškeré prostory skladu i firemní autobusy pravidelnou dezinfekcí, vyjmenovává závěrem Radek Ondrášík.

Anketa

Měnilo se v souvislosti se současnou situací vaše nákupní chování?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).