Hlavní navigace

Konec běhání po úřadech? Bankovní identita může klientům zjednodušit život

7. 12. 2020
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
V příštím roce banky nabídnou službu takzvané bankovní identity, která ulehčí přístup ke službám eGovernmentu i online nákupy.

Bankovní identita (původní pracovní název byl Sonia) je digitalizační projekt České bankovní asociace, jehož cílem je umožnit lidem při využívání služeb eGovernmentu prokazovat svoji digitální identitu prostřednictvím té bankovní. Tedy se přihlašovat stejným způsobem jako do internetového bankovnictví.

K tomu, aby se tuzemské banky mohly stát poskytovatelem elektronické identity, bylo potřeba prosadit několik legislativních úprav. Ty se týkaly například zákona o bankách nebo zákona AML s tím, že novela bankovního zákona byla Sněmovnou schválena v prosinci 2019 a prezidentem podepsána letos v únoru. 

Co se změní?

Bankovní identita coby nástroj ověřování totožnosti majitele účtu je využívána již delší dobu. Jedná se o nejrozšířenější nástroj k ověřování totožnosti lidí, který v Česku využívá kolem 5,5 milionu lidí, a to tak, že se jejím prostřednictvím přihlašují do svého internetového bankovnictví. Novinkou je rozšíření využívání bankovní identity k plošné identifikaci v online prostoru.

V první fázi se bude jednat o přihlašování ke službám e-governmentu (Portál občana), následně i k online službám komerčních provozovatelů služeb, vysvětluje na úvod František Bouc z tiskového centra České spořitelny.

Jak jsme už psali, v Česku momentálně chybí univerzální masově rozšířený digitální doklad totožnosti, kterým by se lidé mohli prokazovat při online komunikaci jak s úřady, tak i soukromými společnostmi.

Nejrozšířenějším nástrojem digitálního ověřování totožnosti je bankovní identita pro přihlašování do internetového bankovnictví, která je prověřená a důvěryhodná. V zahraničí je často využívaná ke vzdálenému prokazování identity i pro potřeby nebankovních subjektů, dodává Pavel Štěpánek, výkonný ředitel České bankovní asociace.

František Bouc doplňuje, že velmi rozšířený je tento nástroj zejména ve Skandinávii. Například v Norsku jej ve skupině lidí 20–54 let využívá 97 % lidí a více než 900 firem a v interakci se státem je bankovní identita využívána v průměru 100milionkrát ročně. 

ZMĚNY V ROCE 2021

Co se všechno změní v roce 2021 pro podnikatele? Změny zákonů na jednom místě

Co bankovní identita umožní?

Principem bankovní identity je usnadnění pohybu v online sféře. Každý klient bude mít prostřednictvím bankovní identity přístup k elektronickým službám státu, a navíc odpadá nutnost pamatování si všech hesel k různým přihlašovacím účtům. Bankovní identita umožňuje také elektronicky podepisovat dokumenty, automaticky předvyplňovat formuláře či se hlásit jedním přístupem do aplikací online firem poskytujících e-služby.

tip_podnikatel_skoleni_ucto_28.1.

Je to způsob, jak mohou banky efektivněji a daleko jednodušeji pro své klienty zajistit soukromí a poskytovatelé nabídku služeb přes ověření metodou bankovní identity, popisuje Petr Plocek, Head of Identity & Communication z UniCredit Bank.

Klient banky se tak bude moci jednoduše identifikovat vůči úřadům, jako jsou například finanční úřad, úřad práce, stavební úřad, živnostenský úřad atd. Do budoucna můžeme podle Kateřiny Petko, ředitelky PR a interní komunikace z Equa bank, očekávat i využití v rámci voleb, sčítání lidu a podobně. Platí však, že musí dojít k implementaci ze strany úřadů a institucí. Centrální bod, jehož zkratka je NIA, však už existuje a na ten bude Equa bank napojena.

Při přihlášení do portálů státních e-služeb je možné využít bankovní identitu. Banky však nemají už žádný vliv na tyto služby a nepřebírají zodpovědnost za chyby způsobené na státních portálech, podotýká Petr Plocek.

Podnikatelům a firmám bankovní identita nabídne možnost rychle získat ověřená data o klientovi, např. pro doplnění dat do uzavírané smlouvy a její následné podepsání vzdáleně. Případně možnost ověřit prostřednictvím bankovní identity jen vybraná doplňující data jako např. věk žadatele, adresu jeho trvalého bydliště atd., vyjmenovává Kateřina Petko dále.

František Bouc v této souvislosti dodává, že pro firmy bude ověření totožnosti přes bankovní identitu představovat spolehlivý nástroj identifikace bez nutnosti investovat a udržovat vlastní verifikační systémy. Lidé navíc budou moci prostřednictvím BankID provádět i elektronický podpis, což dále urychlí onboardingový proces u mnoha firem.

Jaké jsou výhody?

Hlavním zjednodušením pro klienty je to, že jim budou stačit pouze přihlašovací údaje do internetbankingu, kterými se přihlásí do portálů státních služeb nebo i klientských zón soukromých firem. Nemusí si tedy pamatovat množství přihlašovacích jmen a hesel.

Díky bankovní identitě se také zjednoduší proces ověření, takže třeba nebude ani potřeba chodit na pobočku prokazovat totožnost, jelikož jsme to za partnerskou firmu už udělali my a totožnost klienta jí potvrdíme. Pro všechny strany tak bude proces rychlejší, jednodušší a online, vysvětluje tiskový mluvčí Fio banky Jakub Heřmánek.

Podle Petra Plocka mezi hlavní výhody patří fakt, že se klienti mohou jejím prostřednictvím přihlásit jak do portálů se státními e-službami, jako jsou Portál občana či připravovaného portálu Moje daně, ale i ke svým online účtům na portálech soukromých poskytovatelů, e-shopech, telefonních operátorů atd. Činnosti, které je dnes možné řešit pouze osobně a často zaberou i hodiny strávené na úřadech, bude možné s příchodem bankovní identity řešit online a během pár minut, shrnuje Kateřina Petko.

Kdo bankovní identitu nabídne?

Spuštění rozšířených služeb bankovní identity banky plánují v prvním pololetí roku 2021. Patří mezi ně Air bank, Česká spořitelna, ČSOB, Equa bank, Fio banka, Komerční banka, MONETA Money Bank, Raiffeisenbank a UniCredit Bank. Aby banky mohly tuto službu používat (za účelem jiných než bankovních služeb), musí jejich technická řešení projít akreditačním procesem u Ministerstva vnitra ČR.

První bankou, která tuto akreditaci v říjnu získala, je Československá obchodní banka a k dalším nebankovním společnostem patřily První certifikační autorita a CZ.NIC. Ministr vnitra Jan Hamáček k tomu v tiskové zprávě uvedl, že díky zapojení bank dojde příští rok k zásadnímu nárůstu uživatelů elektronických služeb státu a že jsou na tento nárůst jejich systémy připravené.

Bankovní identita je u všech bank zdarma a například v Equa bank ze strany klienta nebude vyžadována žádná akce. Klientovi elektronickou identitu vydá jeho banka. Klient se z ní následně bude moci přihlašovat stejným způsobem, jakým se přihlašuje například do svého internetového bankovnictví, doplňuje Kateřina Petko.

V České spořitelně si klient musí zřídit identitu u své banky, které samozřejmě musí prokázat svoji totožnost a pak už může využívat bankovní identitu zcela online. František Bouc zdůrazňuje, že využití bankovní identity k ověření totožnosti rozhodně neznamená, že jakákoliv třetí strana získá informace o vašem bankovním účtu, vaší bonitě atd. Jedná se pouze o potvrzení, že na druhém konci jste skutečně vy. S předáním vašich identifikačních dat druhé straně musí klient vždy souhlasit výslovně, upřesňuje.

Banky jednají se soukromými firmami

Banky budou nabízet službu samostatně, ale některé z nich využily své zákonné možnosti se sdružit, aby měly větší sílu ve vyjednávání. Ve sdružení BankID je Česká spořitelna, ČSOB a Komerční banku a Alianci pro bankovní identitu tvoří Air Bank, Fio banka a MONETA.

Účelem aliance je společný postup při jednání o podmínkách poskytování bankovní identity se soukromými poskytovateli služeb. Vůči státu a státní správě bude každá banka poskytovat bankovní identitu napřímo, dodává Jana Pokorná, tisková mluvčí z Air bank. Podle Jakuba Heřmánka je spojení nejlepším způsobem, jak dosáhnout těch nejlepších služeb pro jejich klienty.

Filip Hanzlík, náměstek výkonného ředitele ČBA, v komentáři k těmto aliancím uvádí, že banky dále pracují na tom, aby jejich klienti mohli posléze metodu bankovní identity použít i pro svou identifikaci a čerpání služeb na online portálech soukromých společností, tzv. soukromých poskytovatelů elektronických služeb, jako jsou například provozovatelé e-shopů, telefonní operátoři, společnosti nabízející prodej energií (voda, plyn, elektřina) a řada dalších subjektů, které mají na svých webových stránkách klientské zóny vyžadující před vstupem či použitím služby identifikaci klienta na dálku.

Anketa

Plánujete využívat služeb spojených s bankovní identitou?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).