Hlavní navigace

Které zboží musí být označeno cenou za jednotku? Pozor, po 15 letech to půjde vymáhat

13. 9. 2024
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Přestože povinnost označovat zboží měrnými cenami platí již 20 let, u nepotravinářského sortimentu není 15 let vymahatelná. To se teď změní.

Na začátku roku 2025 nabyde účinnosti novela zákona o cenách a také vyhláška o stanovení seznamu druhů balených nepotravinářských výrobků, které podléhají povinnosti být při jejich prodeji spotřebiteli označeny měrnou cenou, kterou připravilo ministerstvo financí. 

Co se dozvíte v článku
  1. Vyhláška se seznamem zboží byla před 15 lety zrušena
  2. Vyhlášku nově stanoví ministerstvo financí
  3. Jednotky musí být srovnatelné
  4. Výjimka platí pro součást balení
  5. U některého zboží budou limity

Vyhláška se seznamem zboží byla před 15 lety zrušena

Spolu se vstupem do Evropské unie byla u nás implementovaná evropská směrnice o ochraně spotřebitelů při označování cen výrobků nabízených spotřebiteli. Nově se do zákona o cenách mimo jiné dostalo, že obchodníci (původně platily určité výjimky pro různé druhy obchodů) musí označovat vybrané potravinářské a nepotravinářské výrobky nejen prodejní cenou, ale také měrnou cenou, tedy cenou za určitou základní jednotku. Postupně došlo ke zrušení některých výjimek, ale gros zákona zůstalo. 

Problém však nastal v roce 2009, a to u nepotravinářského zboží. Seznam nepotravinářského zboží, které měli obchodníci označovat i měrnými cenami, totiž určovala vyhláška ministerstva průmyslu a obchodu č. 330/2000 Sb., kterou se stanoví řady jmenovitých hmotností a jmenovitých objemů přípustných pro některé druhy hotově baleného zboží. V roce 2009 byla ovšem bez náhrady zrušena, jelikož se primárně týkala jiné agendy a nebyla v souladu s komunitárním právem. Jejím zrušením tak přestala být povinnost označovat nepotravinářské zboží vedle prodejní ceny i cenou měrnou fakticky vymahatelná. Nicméně je pravdou, že většina obchodníků prodávané nepotravinářské zboží měrnou cenou označovala a označuje i nadále. 

Vyhlášku nově stanoví ministerstvo financí

Přestože ke zrušení příslušné vyhlášky došlo už před 15 lety, žádná předešlá vláda to nijak nereflektovala a zákon neupravila, čímž Česko 15 let porušovalo příslušnou evropskou směrnici. Situaci napravuje až nyní novela zákona o cenách, kterou před týdnem podepsal prezident Petr Pavel. Zákon nově určuje, že příslušnou vyhlášku se seznamem nepotravinářského zboží podléhajícího povinnosti být při prodeji označeno měrnou cenou stanoví ministerstvo financí. 

Jednotky musí být srovnatelné

Ministerstvo již poslalo návrh vyhlášky do připomínkového řízení. Vyhláška obsahuje 9 kategorií výrobku a desítky druhů výrobků. Konkrétně sice nestanovuje, v jakých jednotkách musí být měrná cena uváděna, vychází ale z novelizovaného znění § 13 odst. 5 zákona o cenách, podle něhož se u měrné ceny jako měrná jednotka množství uvede s ohledem na povahu výrobku 1 kilogram, 1 litr, 1 metr, 1 metr čtvereční nebo 1 metr krychlový výrobku. 

Lze uvádět i jiné jednotky množství v případech, kdy to odpovídá všeobecným zvyklostem nebo povaze výrobku (např. jeden kus u plen nebo jednu prací dávku u prostředků na praní). Jednotka pro stanovení měrné ceny by však u určitého výrobku vždy měla být prodávajícím zvolena tak, aby byl naplněn účel směrnice 98/6/ES, tedy aby spotřebitel mohl posoudit a porovnat ceny výrobků a mohl se tak na základě jednoduchého porovnání kvalifikovaně rozhodnout o koupi, doplňuje se v odůvodnění vyhlášky. 

Jak upřesnilo ministerstvo financí, nemělo by tak dojít k situaci, která nyní není výjimečná, kdy například u toaletního papíru prodávající u části prodávaného sortimentu jako jednotku množství stanoví jeden ústřižek a u zbývající části pak jeden metr. V takovém případě totiž spotřebitel nemůže na základě měrných cen uváděných ve vzájemně odlišných jednotkách provést jednoduché srovnání výrobků, vysvětlilo ministerstvo financí. 

Výjimka platí pro součást balení

Zároveň platí, že bez ohledu na to, zda je určitý druh výrobku uveden v seznamu, nevztahuje se na dotčený výrobek povinnost označit jej při prodeji spotřebiteli měrnou cenou, jestliže je tento výrobek prodáván jako součást jednoho balení v kombinaci s jiným výrobkem za jednu cenu. Typicky se bude jednat např. o různé dárkové kosmetické balíčky. 

školení říjne - dph

Údaj o měrné ceně by totiž byl pro spotřebitele v takovém případě zavádějící. Obdobná výjimka se s ohledem na § 13 odst. 6 zákona o cenách uplatňuje i v případě balených potravinářských výrobků. Je zde nutno zdůraznit, že různé výrobky musí být prodávány společně v rámci jednoho balení. Prodávající se tak nezbaví povinnosti označovat prodávané nepotravinářské výrobky údajem o měrné ceně v případech, kdy k těmto výrobkům, které jsou prodávány v samostatném balení, nabídne spotřebiteli určitý jiný výrobek zdarma, případně se slevou, doplnilo ministerstvo financí. 

Koukáte v obchodech i na měrné ceny?

U některého zboží budou limity

Samotný seznam nepotravinářského zboží, které je nutné označit i měrnými cenami, vypadá následovně. V některých případech (např. hnojiva) se povinnost označovat tyto výrobky při prodeji měrnou cenou nevztahuje na výrobky prodávané v baleních menších než 50 gramů/mililitrů. Důvodem je, aby nižší měrná cena u větších balení nemotivovala k jejich koupi a nevedla nadspotřebě hnojiv, případně k neodborné likvidaci nepotřebných zbytků hnojiv jednotlivými spotřebiteli. To samé platí i pro přípravky na ochranu rostlin. U osiv se zase cena standardně pohybuje v řádu gramů a měrná cena za kilogram by tak byla spíše matoucí. I zde proto bude limit 50 gramů.

Kategorie výrobků Druhy výrobků
Barvy, laky, lepidla, pojiva a rozpouštědla barvy (kromě uměleckých barev v tabletách, tubách, lahvičkách, kelímcích a podobných obalech)
laky
lazury
lepidla
pojiva
penetrace
ředidla a jiná rozpouštědla
Stavební výrobky a stavební materiály suché stavební směsi a stavební chemie
tapety
dlaždice a obklady
izolační materiály
podlahové krytiny určené pro montáž ode zdi ke zdi
spojovací materiály
Čisticí a dezinfekční prostředky prostředky na kůži a obuv, na dřevo a podlahové krytiny, na pečicí trouby a kovy včetně použití na automobily, na okna a zrcadla včetně použití na automobily
odstraňovače skvrn, škrobů a barviv k použití v domácnosti
insekticidy pro použití v domácnosti
regenerační soli a přípravky na odstraňování kotelního kamene
nefarmaceutické dezinfekční prostředky
osvěžovače vzduchu pro použití v domácnosti (kromě evaporačních osvěžovačů vzduchu)
bazénová chemie
Kosmetické přípravky a hygienické potřeby přípravky k péči o pokožku (kromě dekorativní kosmetiky)
přípravky pro hygienu dutiny ústní/dentální hygienu
přípravky do koupele
přípravky pro ošetřování vlasů (kromě barev a výrobků v jednorázových ampulkách)
přípravky na holení
parfémované vody, toaletní vody, parfémy
vody používané před holením a po holení
deodoranty a přípravky pro osobní hygienu
toaletní papír, papírové kapesníky, utěrky a ubrousky
hygienické vložky a tampóny
pleny dětské, pleny pro dospělé
Mycí a prací prostředky mýdla a mýdlové vločky
mycí, prací, čisticí, máchací přípravky a pomocné přípravky (včetně tablet a kapslí), chlornanové přípravky
prací prášky, gely, tablety a kapsle
předpírací a namáčecí přípravky
čisticí pasty
Chovatelské potřeby pro domácí zvířata krmiva a pamlsky
steliva a podestýlky
Oleje pro nepotravinářské užití včetně olejů pro automobily a provozní kapaliny do automobilů, které nejsou olejem motorové oleje
převodové oleje
ložiskové a cirkulační oleje
oleje pro kluzná vedení
kompresorové oleje
oleje na mazání řetězů
brzdové kapaliny
chladicí kapaliny
směsi do ostřikovačů
oleje na podlahy a nábytek
Nitě, příze, motouzy, šňůry a lana nitě
příze pletací a háčkovací
motouzy a šňůry
lana
Zahrádkářské potřeby hnojiva (kromě hnojiv prodávaných ve spotřebitelských baleních menších než 50 g/50 ml)
přípravky pro ochranu rostlin (kromě přípravků prodávaných ve spotřebitelských baleních menších než 50 g/50 ml)
zahradní substráty
osiva (kromě osiv prodávaných ve spotřebitelských baleních menších než 50 g)
ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).