Hlavní navigace

Láká vás o prázdninách vyzkoušet elektrokolo? Půjčovny vám se vším poradí

1. 7. 2021
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Elektrokola jsou čím dál oblíbenější a nejsou už výsadou jen starších sportovců. Také koronavirus po nich zvýšil poptávku a jejich půjčovny tak mají plno práce.

Elektrokol existuje na trhu mnoho. Vybrat si z nich mohou muži i ženy, některá jsou určená do terénu, jiná zase do města a některá jsou i skládací. 

Dříve je využívali především starší milovníci cyklistiky, kteří díky nim nemuseli vyvinout tolik námahy, ale poptávka po nich se rozšiřuje i u mladších sportovců. Zájmu napomáhají právě půjčovny, které se často nacházejí na atraktivních turistických místech a často také v horských střediscích.

Zájem je velký

Martin BezdíčekPůjčovny elektrokol EBIKE potvrdil, že zájem o půjčení elektrokol v letních měsících je velký a prozradil, že někteří zákazníci raději rezervovali termíny v červenci a srpnu s dostatečným předstihem a žádost o rezervaci posílali v březnu nebo dubnu. Pár volných termínů v letních měsících je ještě k dispozici, upřesnil. Poptávka na letní měsíce je tradičně silná, bylo tomu tak i loni a zdá se, že bude i letos. S kapacitou převyšující 100 ks elektrokol ve flotile jsme asi největší na Moravě, ano, kapacity ještě volné máme, doplnil Michal Běhan, jednatel půjčovny MORAVIA ADVENTURES.

Podle Jakuba Ditricha, vedoucího z ekolo.cz, je překvapivě poptávka na začátku sezóny trochu nižší, než to bylo v loňském roce, což je dáno zřejmě studeným jarem. I na termíny v červenci a v srpnu stále ještě máme dostatečnou kapacitu všech typů elektrokol pro půjčení. To je ale celkem logické, protože letos v půjčovně máme v nabídce půjčovny historicky největší počet elektrokol – celkem 65 kusů, takže abychom neměli co nabídnout, se asi nestane, dodává.

Koronavirus půjčovny nezastavil

Přes dobu pandemie byly půjčovny na základě mimořádných opatření uzavřeny. Například v ekolo.cz pro zájemce zajišťovali osobní dodávky až do bytu, takže se jim podařilo všechny zájemce bez problémů obsloužit. Ke zvýšeným nákladům, které ale rádi investovali, letos vedlo k zavedení unikátní nabídky Cyklo Asistence, kterou pro zápůjčky nad 6 dní hradí za půjčitele. Jedná se ale o velmi praktickou službu, která zabezpečí servis na místě nebo odvoz jezdce i kola v případě jakéhokoliv defektu, eventuálně pokud dojde k vybití baterie v průběhu výletu, vysvětluje Jakub Ditrich. Také v Brně byli připraveni půjčovat elektrokola distančně při dodržení podmínek odstupu, mimo prostor provozovny a podobně, ale jak serveru Podnikatel.cz sdělil Michal Běhan, zájem ze strany koncových zákazníků byl nulový.

Na rostoucí zájem o elektrokola reagují také půjčovny Českých drah, které v letošním roce nabízí půjčení elektrokol ve 22 stanicích. Jedná se například o Prahu, Telč, Olomouc, Kroměříž nebo Františkovy Lázně. Půjčovny kol Českých drah chtěli původně otevřít 1. dubna, ale nakonec v souvislosti s opatřeními start o měsíc posunuli. Velký důraz budeme i letos věnovat hygienickým opatřením. Všechna kola proto po každé výpůjčce důkladně vydezinfikujeme a samozřejmě očistíme i přilby a další vybavení, popisuje v tiskové zprávě Jana Rotreklová, manažerka projektu ČD Bike. Podobně v MORAVIA ADVENTURES v rámci prevence i nyní v čase mimo omezení dezinfikují madla řídítek po každém zákazníkovi.

Klienti jsou různí

V Půjčovně elektrokol EBIKE mají v nabídce horská elektrokola se středovým motorem a přední odpruženou vidlicí, tudíž jsou zde nejčastějšími zákazníky lidé ve věku 40 až 80 let, kteří chtějí na elektrokole vyrazit na pohodové výlety po zpevněných cestách v přírodě. Klienty ekolo.cz jsou pak nejčastěji zájemci o elektrokolo, kteří si na své trase a ve svém terénu dosud neměli šanci takové kolo vyzkoušet a chtějí mít jistotu volby správného modelu, nebo Pražané a návštěvníci města, kteří z libovolného důvodu nechtějí elektrokolo vlastnit a starat se o něj, ale plánuji si díky němu užít svou dovolenou. Také v MORAVIA ADVENTURES je nejčastějším klientem turista, tedy jedno či vícedenní návštěvník Pálavy a Lednicko-valtického areálu.

Zápůjčka se v ekolo.cz sjednává výhradně online, ale vedoucí půjčovny s každým zákazníkem pak ještě vede telefonický ověřovací hovor, kde se ujistí, že zvolený model přesně odpovídá představám zákazníka. Malé riziko v půjčovně je zarezervování příliš velkého nebo malého rámu elektrokola, dodává Jakub Ditrich. Podle Martina Bezdíčka je dobré si při půjčení zjistit, v jaké doplňkové výbavě se elektrokolo půjčuje a jestli je tato výbava v základní ceně nájmu či nikoliv. V příbalu je například náhradní duše, opravný set, nabíječka atd., vyjmenovává. Klient si musí dávat pozor během výletu, ale při půjčování jsme na pozoru spíše my, abychom měli elektrokola v dobrém technickém stavu a podobně, podotýká Michal Běhan.

školení prosinec - daně a účetnictví novinky 2022

Problémy je třeba hlásit

Podle Jakuba Ditricha jsou obecně největším rizikem půjčoven elektrokol špatně servisovaná a seřízená kola. Každé elektrokolo, které je nabízeno v ekolo.cz k výpůjčce, prošlo servisem a riziko, že bude špatně brzdit nebo bude rychle vybité, je minimální. Pro jakékoliv situace, kdy by bylo elektrokolo v průběhu výpůjčky nepojízdné, je určena automaticky nabízená služba CykloMobilita24.

V MORAVIA ADVENTURES spíše výjimečně řeší poškozená elektrokola koncovým zákazníkem během výpůjčky, a to většinou dohodou s úhradou částky za poškození či materiál při vrácení. Mrzí nás, pokud se zákazník k nehodě či poškození nepřihlásí, ač je z naší strany při vrácení tázán. Skrytou závadu většinou objevíme před předáním elektrokola dalšímu zákazníkovi a tak vznikají většinou jen vícenáklady na naší straně, jen ojediněle pak i komplikace u navazujícího zákazníka, popisuje Michal Běhan. S podobnými problémy se setkali také v Půjčovně EBIKE, kde se nejčastěji jedná o poškození elektrokola po špatné manipulaci nebo po pádu. Při předání je každý žádán, ať případné poškození nahlásí. Zkušenost je ale jiná. Nicméně těchto případů je zatím malý počet, podotýká Martin Bezdíček.

Jak vybrat elektrokolo?

Podle Martina Bezdíčka je důležité vybrat vhodné elektrokolo, tedy městské nebo trekové ekolo nebude úplně vhodné, pokud plánuji výlety v přírodě po nezpevněných cestách. Dalším kritériem je pak kapacita baterie. Pokud plánuji jízdu po horách s vyšším nájezdem kilometrů, doporučuji vybrat elektrokolo s kapacitou baterie minimálně 630 Wh a více. V neposlední řadě je podstatné vybrat správnou velikost rámu elektrokola. Na webu je snadné dohledat informace, jak vybrat vhodnou velikost kola na svoji výšku postavy, popisuje dál s tím, že je běžné, že se jejich zákazníci po půjčení rozhodnou elektrokolo zakoupit.

Michal Běhan uvádí jako základní parametry pro výběr výšku, váhu, věk (i zdravotní stav) zákazníka a způsob použití (terén, dojezd). Jakub Ditrich doporučuje si stanovit cenový strop pro nákup a pak ideálně v tomto cenovém rozmezí vyzkoušet dva až tři různé modely a zůstat u toho, který z hlediska jízdních vlastností, ovládání a samozřejmě i designu odpovídá nejlépe. Je podle něj zbytečné zkoušet velký počet elektrokol, protože mozek nemá kapacitu si zapamatovat jednotlivé nuance. A jak vyplývá z velkého testu elektrokol napříč trhem, který pravidelně již 5 let realizujeme s cyklistickým magazínem Velo, značky, které nyní nabízí český trh (mimo privátních značek hobbymarketů), jsou v podstatě technologicky srovnatelné a žádná není vysloveně špatná, zdůrazňuje závěrem.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).