Hlavní navigace

LinkedIn v roce 2019 nadále poroste a vyžaduje vaši aktivitu

16. 1. 2019
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

LinkedIn je specifická sociální síť, které stále stoupá počet uživatelů. U nás není tak rozšířený, ale vyplatí se na něm být a sledovat trendy.

Na této sociální síti se novinky objevují postupně a většinou nepřinášejí nějaké významné změny. Počet uživatelů však stále stoupá a není vyloučeno, že se v LinkedInu budou snažit dotáhnout významnější hráče na trhu. 

Hana Čerychová, Marketing Manager z personální agentury mBlue Czech, s.r.o., poznamenává, že se LinkedIn vepsal do povědomí jako „online životopis“ a tím pádem nevytvořil sociální síť v pravém slova smyslu a většina uživatelů ho nevyužívá aktivně, ale jen pasivně vystavuje informace o sobě. Přitom právě se sdíleným obsahem vzniká nepochopení. LinkedIn je profesní sociální síť, ale někteří uživatelé ji nejspíš vidí jako alternativu Facebooku a sdílejí příspěvky, které na LinkedIn nepatří – například fotografie z dovolené, dodává Lidka Worbisová, General & Marketing Manager z WORBIS

Podle social media konzultantky Elišky Vyhnánkové je LinkedIn neprávem velmi podceňovaný a nikdy nebude takovou celebritou jako volnočasové sociální sítě, na které přicházíme pro zábavu. Avšak má obrovské kapacity v uživatelích v produktivním věku, kteří v něm mohou mít skvělý nástroj pro komunikaci a hledání nových pracovních či obchodních příležitostí. S oblibou říkám, že se jedná o konferenci, která běží 24/7 a je jen na vás, koho najdete a s čím ho oslovíte, doplňuje. Výhodou LinkedInu je, že není anonymní a vždycky tak víte, s kým se propojujete. Úspěch na něm pak stojí na budování vztahů a získávání důvěry. Je však třeba do něj investovat čas. Pokud tohle svým kontaktům dáte, vrátí se vám to podobě nových zákazníků, klientů, zakázek. Za kterými se nemusíte honit – oni za vámi přijdou sami, popisuje Jana Bártíková z Linked Akademie.

Novinky stále přibývají 

V roce 2018 patřilo na LinkedInu k velkým změnám zavedení videa, o kterém jsme psali v článku Získávejte pozornost fanoušků také na LinkedInu, díky videím a dalším novinkám. Tento formát je v dnešní době stále populárnější a nejinak tomu zřejmě bude i zde. Další změnou je využití hashtagů, které zde může uživatel sledovat. LinkedIn podle doporučených hashtagů uživatelům navrhuje obsah hlavní strany (tzv. feedu) a podněcuje i správce firemních profilů, aby je uváděli u sdíleného obsahu, upřesňuje Lidka Worbisová. Tento nástroj umožní správcům stránky sledovat relevantní příspěvky a reagovat na ně. Bohužel, můžete použít jen 3 hastagy a navíc je tato funkce zatím dostupná jen pro účty v angličtině, dodává Jana Bártíková.

U soukromých profilů se v průběhu loňského podzimu objevila možnost nastavit si v případě více jazykových verzí tu, kterou chcete mít jako primární. Tedy tu, která se bude zobrazovat zbytku světa. Pokud tedy máte svůj profil například v češtině a angličtině, můžete si nastavit, že celý svět uvidí ENG verzi a Češi češtinu. Doposud byl nezměnitelně primárním profil, který vznikl při založení LinkedInu, tedy pro většinu uživatelů to byla čeština, popisuje Eliška Vyhnánková.  

LinkedInem byla hodně vyzdvihovaná a doporučovaná také funkce Návrhy obsahu (Content Suggestions). Ta by měla pomoci správcům zjistit, jaký obsah je relevantní pro cílovou skupinu firmy, o jaký obsah má cílová skupina zájem, na co a jak reaguje. Nastavení filtrů relevantního obsahu je však co do slov a výrazů velmi omezené a obecné. I když si zadáte do filtrů lokalitu Česká republika, doporučený obsah je především v angličtině, což vám, pokud je vaše cílovka lokální, moc nepomůže, komentuje Jana Bártíková.

Mezi další nové funkce, které se mohou jednotlivým uživatelům objevovat postupně, protože LinkedIn provádí aktualizace v dávkách, patří například nové stránky firem. V rámci těch budou uživatelé moci také sdílet dokumenty, tedy například prezentace či PDF soubory. Přibýt mají také události, tedy LinkedIn Events, které jsou nyní v pilotním provozu. Bude je možné vytvářet, přidávat jim popisy nebo na ně zvát lidi z vlastní sítě a posílat jim zprávy. Mění se také správce kampaní a přibývá možností spojených s aktualizací obsahu. Autoři Sebastiaan Nagel a Judith Eversdijk z nizozemské agentury SocialBlooming zaměřené na LinkedIn v článku dále uvádí, že se na této sociální síti brzy mohou objevit také tzv. Příběhy známé především z Instagramu, Snapchatu i Facebooku. To by přineslo další možnosti jak z hlediska samotného obsahu, tak reklamy.

Počet uživatelů roste

Největším trendem je růst uživatelů – počet členů LinkedInu stále roste a dnes má přes 590 milionů členů. Největší nárůst byl zaznamenán v Indii, Spojených státech a v Číně. Dochází také ke zvyšování aktivity, je zde sdíleno více a více obsahu a roste také počet zpráv posílaných přes LinkedIn. U nás je situace trochu jiná tím, že Česká republika a náš pracovní trh jsou trochu specifické a využití LinkedInu je u nás jiné. Na konci minulého roku dosáhl počet členů LinkedIn v ČR 1,5 milionů, což je skoro o 600 tisíc více, než tomu bylo v lednu 2017. Měníse také vnímání této sítě, jejího záměru, možnosti a potenciálu Firemní profily proto spíše doplňují celkovou HR marketingovou strategii a jsou malým střípkem v mozaice. Určitě je nutné firemní profil vhodně využívat, ale není to kanál, na kterém můžeme celou komunikaci postavit, shrnuje Hana Čerychová. 

LinkedIn můžete využít také jako nástroj při hledání nových zaměstnanců. Psali jsme o tom v článku Při náboru zaměstnanců nepodceňujte web ani sociální sítě

Vzrůstající počet uživatelů lze očekávat i v dalších letech. Potenciál je například v personalistice nebo obchodu a celkově se vyplatí na LinkedInu být. Je ideální čas prosadit se tam, kde to konkurence ještě nedělá tak dobře. Nepodceňovat a sledovat trendy, doporučuje Eliška Vyhnánková. Hana Čerychová zase radí pracovat na systematickém budování sítě kontaktů v rámci dané cílové skupiny. Firmy působící v určitém oboru, v určité lokalitě, s určitou firemní kulturou, mají velmi jasně definovaný okruh potenciálních zaměstnanců. I když to nebudou vaši zaměstnanci letos, příští rok už možná ano, doplňuje. 

Jana Bártíková upozorňuje, že firemní profil je jen doplněk, pomůcka a podpora pro hlavní tři pilíře budování značky na LinkedIn. Tím prvním je kvalitní osobní profil, například majitele firmy, šéfa nebo klíčového člověka (lidí) – ambasadorů firmy (značky). Díky jeho profesnímu příběhu, profesionalitě, zkušenostem nebo výsledkům se s ním budou rádi propojovat lidé, kteří uvidí ve vzájemném propojení přínos, smysl, užitek. Druhým pilířem je početná a kvalitní síť kontaktů ambasadora a třetím pilířem je budování OSOBNÍ značky, budování vztahů a získávání si důvěry kontaktů pomocí pravidelné komunikace, zveřejňování hodnotného a užitečného obsahu. „Díky tomu se pak z kontaktů začnou stávat zákazníci nebo zaměstnanci,“ shrnuje.

Z hlediska obsahu Lidka Worbisová upozorňuje, že být na LinkedInu neznamená uveřejňovat fotografie z firemní snídaně a chlubit se získanými oceněními. Dále dodává, že LinkedIn není sociální sítí firem, ale sociální sítí profesionálů a firemní stránka by tak měla více propojovat aktivity lidí než být výkladní skříní firem. S tím souhlasí také Eliška Vyhnánková, která považuje za zásadní věnovat pozornost i soukromým profilům kolegů a zaměstnanců. Firemní profil je důležitá vizitka, ale soukromé profily jsou ty, které dělají komunikaci. Správci by se tak měli zaměřit nejen na obsah firemního profilu, ale i na podporu a vzdělávání kolegů, radí. 

Hana Čerychová se v této souvislosti ve své praxi velmi často setkává s tím, že správci firemních profilů často bojují s rozporem spojeným se skutečnou firemní kulturou a tím, jak ji chtějí prezentovat klientům. Firemní kultura je velmi přátelská, neformální a otevřená, ale společnost chce na své klienty působit profesionálně, což je v rozporu s fotografiemi z akcí, které by potenciálním zaměstnancům přiblížily skutečnou atmosféru ve firmě. Proto je nutné dohodnout se s HR a marketingem, jaká bude celková tonalita komunikace a jak firmu ideálně prezentovat navenek, dodává.

S firemní kulturou souvisí také employer branding, kterému jsme se nedávno věnovali: Employer branding aneb Když dobrý dojem pohřbí nepříjemný vrátný

skoleni_15_4

Reklama má smysl hlavně u velkých firem

Co se týče placené propagace na LinkedInu, drží se spíše zpátky, protože se vyplatí jen někomu. V České republice není dostatečné množství uživatelů, kteří by s LinkedInem pracovali na denní bázi. Výsledky takových kampaní proto nemusí být uspokojující. Mohlo by se to však brzy změnit, popisuje Lidka Worbisová. Jana Bártiková radí svým klientům vyzkoušet placenou reklamu až v momentě, kdy využívají na 100 % nástroje, které mají na LinkedIn zdarma. Spíše doporučuji budovat zde komunitu, vytvářet odborné skupiny, blogovat,… Což jsou opět nástroje, kde jedinou investicí je čas a obsah, doporučuje.

LinkedIn má přitom zajímavé možnosti cílení na profese, firmy, senioritu, tedy to, co chybí Facebooku a Instagramu. Navíc podpořil zobrazování reklamních sdělení přímo ve feedu a ceny za propagaci jsou nastavené dostatečně vysoko, čímž zajišťují vysokou míru exkluzivity. Je však potřeba s placenými kampaněmi začínat skepticky a opatrně, protože uživatelé zde nejsou natolik aktivní, aby ještě věnovali čas reklamám. Neznamená to ale, že právě vaše kampaň nebude fungovat. Chce to ale pečlivou strategii. Zkuste nejdříve s malými částkami sponzorovat firemní příspěvky a sledovat, zda se vynaložené peníze nějak zhodnocují, uzavírá Eliška Vyhnánková. 

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).