Hlavní navigace

Logistika v roce 2019: Kurýři jsou nenahraditelní a dronů se ještě nedočkáme

Jana Langerová

Jaké trendy ovládnou letos logistiku? Zjistěte, jak by jim mohla pomoci automatizace a jaké novinky tento obor čekají.

Doba čtení: 5 minut

Na přepravní společnosti je s rostoucím počtem objednávek vyvíjen stále větší tlak a také nároky. Navíc se stále zvyšují i náklady na samotnou dopravu. Pomoci jim mohou některé moderní prvky, ale jejich zavedení je otázkou budoucnosti.

Zákazníci chtějí všechno hned

Nejen internetových obchodů stále přibývá, spotřebitelé mají stále vyšší očekávání a je potřeba, aby vzájemně spolupracovali jak maloobchodníci, tak výrobci a logistické společnosti. Nezáleží přitom, zda jde o on-line nebo off-line prodej, zákazníci zkrátka chtějí své zboží. „Očekávání stoupá a zákazníci chtějí kratší dodací lhůty, větší flexibilitu a individualizaci transakcí elektronického obchodu,“ píše v článku Sabine Mueller, CEO DHL Consulting. Toto potvrzuje také Miloš Malaník, generální ředitel DPD CZ, který říká, že trendy jednoznačně směřují k rychlému doručování, informování o co nejpřesnějším čase doručení i k jednoduchému řízení poslední míle ze strany příjemců zásilek. U nás standardně doručujeme následující pracovní den od vyzvednutí u odesílatele. Trendům se snažíme jít naproti, dodává. 

Dále uvádí, že v České republice roste obliba výdejních míst pro vyzvedávání zásilek. Podle jejich celoevropského průzkumu E-shopper Barometer mají čeští spotřebitelé dokonce velký náskok (35 %) oproti evropskému průměru (17 %). Spojením přepravní sítě a kamenných provozoven jiných podnikatelů vzniká pro zákazníky skvělá příležitost, jak si lépe určit doručování poslední míle. Navíc spoluprací s jinými provozovnami přivádíme našim partnerům nové zákazníky, kteří díky tomu zjišťují, jaké výrobky a služby mohou ve svém okolí využít,  doplňuje. Průzkum E-shopper Barometer dále prozrazuje, že 81 % těch, kteří nakupují online nejčastěji, považuje za důležité znát svou přepravní společnost už během nákupu. Z hlediska platebních metod vede stále dobírka. Příjemce standardně očekává, že bude moci uhradit doručujícímu řidiči dobírku nejen v hotovosti, ale také platební kartou. Naši řidiči jsou vybaveni terminály s bezdotykovou technologií, popisuje Lukáš Novotný, obchodní ředitel Geis Parcel CZ.

Zákazníci se mohou při nákupu rozhodovat také na základě platebních metod. Více jsme se jim věnovali zde: Nabízejte ve vašem e-shopu ty správné platební metody

Trendem jsou moderní technologie

Nové technologie představují nejen v logistice jedinečnou příležitost, jak se vypořádat se změnami v průmyslu a získat unikátní konkurenční výhodu. Jedním z trendů logistické technologie je internet věcí (IoT). Ten se rozšiřuje díky tomu, že neustále přibývá počet připojených zařízení a také se zvyšuje životnost zařízení. Poskytovatelům logistických řešení se proto nabízí přijmout digitální řešení a být schopni využívat například potenciál internetového obchodu, digitalizovat a připojovat různá zařízení (palety, kamiony, lodě) v rámci celého dodavatelského řetězce, aby shromažďovali data v reálném čase.

To umožní rozsáhlejší integraci životních cyklů produktů, dodavatelského řetězce a zákaznických poznatků, aby nakonec vznikl plně digitalizovaný hodnotový řetězec. Společnosti tak budou moci digitalizovat vše od inventarizace, řízení objednávek a vozového parku až po skenování čárových kódů a sledování zásilek až po zákaznické služby, popisují na blogu společnosti Ontruck. Kromě sledování zásilek IoT dokáže také například sledovat teplotu nebo vlhkost vzduchu, aby nedošlo ke zkáze zboží. 

Připomeňte si, jaké technologie ovládnou letos marketing, v článku S jakými trendy se bude potýkat marketing v roce 2019?

S nárůstem dat o uživatelích, tedy rostoucímu významu takzvaných big dat může pomoci umělá inteligence a s tím související analýza dat. Technologie, jako je umělá inteligence, strojní učení, datová věda a analýza dat, pomáhají výrobcům interpretovat data, automatizovat rozhodování a zlepšovat výkonnost podniku v logistických operacích i mimo ni. Tento zvýšený přístup k údajům o statistikách nejenže zlepší rozhodování v budoucnu, ale má také potenciál zcela změnit obchodní modely, píší dále na Ontrucku.

Roboti i autonomní vozidla

Automatizace se týká především robotů. Ty využívají například v Amazonu, jde o roboty Kiva, které nahrazují vysokozdvižné vozíky. Díky nim pak dochází k zvyšování efektivity a zjednodušení operací. Podle Lukáše Novotného automatizace a robotizace už probíhá a bude mít vzrůstající tendenci. Do jejich distribučního centra už před 13 lety pořídili automatický sorter a nyní používají pro třídění už třetí generaci plně automatického sorteru, který dokáže roztřídit až 16 000 zásilek během jedné hodiny.Další ukázkou jsou plně automatizované skladové systémy, nebo podpora „lidského“ manipulanta technologiemi pick-by-voice, nebo pick-by light, či skenovacími rukavicemi,vyjmenovává.

Podle něj je stále větší automatizace a robotizace východiskem ze situace na pracovním trhu, kdy naráží na zásadní nedostatek pracovníků v podstatě na všech pozicích v logistice, od manipulačních dělníků přes řidiče. Lidskou práci mohou částečně nahradit roboti, ale v našem oboru má spíše smysl investovat do technologií, které umožní kurýrovi mít zásilky automaticky roztříděné před naložením do dodávky, myslí si Miloš Malaník. Ten dále dodává, že nemohou plně robotizovat, protože skladnické práce nahradí pokročilými technologiemi jen do jisté míry a kurýři zatím nahraditelní nejsou vůbec. 

Umělá inteligence, autonomní vozidla, roboti a robotická automatizace procesů (RPA) budou měniči her pro logistiku tím, že ušetří čas, energii a materiály při současném zlepšení kvality, přesnosti a rychlosti, shrnuje Sabine Mueller. Mateřská společnost DPDgroup už také ve spolupráci s automobilkou Renault testuje autonomní vozidlo. Ovšem z reálného pohledu na věc budou tyto vozy běžnou praxí nejdříve za deset let. Zajímavé téma představují jistě drony, ale zde je to spíše otázka technické, moderní novinky, zatím na to nejsme ani legislativně připraveni, uzavírá Miloš Malaník. 

Záleží i na udržitelnosti

Zahraniční zdroje v trendech zmiňují také oblasti, které se netýkají technologií. Jde například o urbanizaci, kdy se stále více lidí stěhuje do měst. Doprava se tam zahušťuje a logistika se musí potýkat například s dopravními zácpami a také znečištěním. Tendence regulace doručování ve velkých městech si všiml také Miloš Malaník. S tím souvisí tlak na vozidla na alternativní pohon, která se snažíme průběžně do našeho provozu zařazovat. Samozřejmě je nutné brát v potaz fakt, že plně elektrické vozy mají kratší délku dojezdu, což nám dává limity v jejich využívání, doplňuje. 

Content First tip v článku 2019

O mýtech spojených s ekologií a byznysem se dozvíte více v článku Ekologický přístup je móda pro bohaté. Jaké další „zelené“ mýty v byznyse bují?

Dále se hovoří také o elastické logistice založené na schopnosti rozšiřovat a zmenšovat logistické schopnosti tak, aby odpovídaly požadavkům jakékoliv situace. Společnosti se tak mohou přizpůsobovat výkyvům na trhu a umožňují firmám dodat zboží včas a zároveň snižovat náklady. S výše zmíněnou udržitelností souvisí i takzvaná zelená logistika, jejíž výhody vyjmenovává závěrem Artur Alves z logistické společnosti Mixmove: silnější reputace společnosti, snížené náklady na dodavatelský řetězec, zvýšená inovace procesů a produktů, které vytvářejí další příjmové toky, a zvýšená loajalita zákazníků.