Hlavní navigace

Mají OSVČ nárok na nějaké sociální dávky?

Dávky státní sociální podpory a dávky pomoci v hmotné nouzi. Mají osoby samostatně výdělečně činné na některé z nich nárok?
Jana Knížková
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Nepříznivá situace spojená s šířením koronavirové pandemie a nouzový stav, který omezil celou řadu činností, donutily některé OSVČ zajímat se o to, mají-li vůbec nárok žádat o některé se sociálních dávek. 

Jak upozorňuje ministerstvo práce a sociálních věcí na svém webu, každý má možnost uplatnit si jakoukoli žádost o některou z nepojistných sociálních dávek, a to jak o dávky státní sociální podpory:

  • porodné, 
  • rodičovský příspěvek, 
  • příspěvek na bydlení

Tak i dávky pomoci v hmotné nouzi:

  • příspěvek na živobytí, 
  • doplatek na bydlení a 
  • mimořádná okamžitá pomoc MOP

Úřad práce ČR posuzuje každou žádost o konkrétní dávku, či její zvýšení, individuálně. S ohledem na konkrétní situaci žadatele. Na jednotlivé dávky nevzniká automaticky nárok, ale vždy je třeba, aby žadatel splnil zákonem dané podmínky.

Čtěte také: Přerušení nebo ukončení samostatné výdělečné činnosti a evidence na úřadu práce

MMkrize_tip_Malina

Nárok na přiznání i konečná výše nepojistných sociálních dávek vychází z aktuální příjmové a majetkové situace žadatele a z aktuální výše nákladů na bydlení. Nelze tedy předem říci, zda nárok na dávky vznikne a také se nedá předem sdělit výše dávek.

Speciál ke koronaviru

Přinášíme rozcestník, který by měl pomoci zorientovat se v základních otázkách, které se týkají finančních úlev a podpory pro OSVČ. Kdy mají OSVČ nárok na ošetřovné? Jakou finanční podporu mohou od státu očekávat? Jak je to s pojistným či odkladem úvěrových splátek? Čtěte nový speciál

Žádosti (o dávky/podpory, zprostředkování zaměstnání, zařazení do evidence) a další podklady mohou lidé zasílat elektronicky (datovou schránkou, emailem – v tomto případě i bez zaručeného elektronického podpisu), poštou nebo mohou odevzdávat dokumenty do boxů umístěných u vchodu na kontaktní pracoviště, případně jiném viditelně označeném místě. Pokud klienti cokoli potřebují, mohou kontaktovat zaměstnance Úřadu práce ČR e-mailem nebo telefonicky.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).