Hlavní navigace

Názory k článku Máme shrnutí, jak si poradit se změnou místa plnění u elektronických slu­žeb

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 2. 1. 2015 0:32

    Petr (neregistrovaný) ---.106.broadband6.iol.cz

    Problémem je, že reálně se MOSS podmínky plnit nedají:

    - např. získat důkazy (2 až 3 nezávislé) o tom, z jaké země zákazník pochází - např. nejběžnější platební brána PayPal takovéto údaje neudává
    - další problém je kalkulace různých sazeb - přes 70 v celé EU a největší problém je, že dostatnete zaplaceno a pak teprve víte, odkud člověk pochází, ale to už je pozdě na vypočtení správné ceny
    - další problém je kombinace služeb a jejich různé DPH
    - další problém je nejednoznačnost vymezení některých služeb (ať už jsou vyjmenované pozitivně - patří do elektronických služeb, nebo negativně - nepatří do elektronických služeb). Pokud si pročtete směrnice a různé materiály, jedna služba může patřit jak do elektronické služby, ale také tam patřit nemusí a v každé zemi je to definované jinak
    - další problém je problematičnost neplátců DPH, kteří na jedné straně musí odvádět DPH pro ostatní evropské země, na druhé straně nemohou uplatnit odpočty

    To je opravdu hodně smutná situace, kdy víte, že nemůžete plnit podmíky a musíte uzavřít vaše podnikání. Přitom jste nikomu neublížil, nikoho neokradl, chcete platit veškeré daně, chcete platit sociální a zdravotní pojištění, chcete platit veškeré své závazky, máte zákazníky, kteří jsou vám ochotni platit za vaše služby, ale vy prostě nemáte možnost plnit podmínky pro poskytování služeb. Podmínky, které jsou nereálné (např. zázračným způsobem zjisit IP adresu a číslo platební karty nebo číslo občanského průkazu - ještě jednou podotýkám, většina služeb funguje přes platební brány - např. PayPal a ten vám IP adresu uživatele nebo jeho platební kartu nebo osobní doklad prostě neposkytne)

  • 2. 1. 2015 0:35

    Petr (neregistrovaný) ---.106.broadband6.iol.cz

    Také jsem zapomněl, pohybujeme se v oblasti mikroplateb - platby v hodnotě 1 dolaru např. za fotku - tedy např. 500 lidí za měsíc - v podstatě nezbude čas na nic jiného, než na papírování :-(

  • 2. 1. 2015 18:55

    alfi .

    naopak, od teď můžu jako spotřebitel na DPH ušetřit, stačí nahlásit jako bydliště adresu třeba v Lucembursku (15% místo 21%). a který finančák chce, ať si ty stovky/tisíce elektronických zákazníků dohledává a kontroluje.. (to, že platím z českého či německého účtu ještě neznamená, že tam bydlím).
    fakt nechápu, že někdo věří tomu, že to bude fungovat.

    z pohledu prodejce/posky­tovatele je to další pakárna navíc. asi jediná cesta je to co nejvíce automatizovat - ručně se to dělat nedá :-(

  • 3. 1. 2015 0:07

    Martin Pištora

    Mně ale ten základní princip připadá správný. Narozdíl od firem, nelze zákazníky snadno masově přestěhovat do daňových rájů, takže danění dle země zákazníka se mi zdá lepší.
    Pokud je pravda, že se podmínky splnit nedají, tak to postihne všechny obdobné služby, nastane kolaps a legislativa bude upravena. Tak to ale nejspíš nebude, někdo podmínky splinit dokáže za udržitelné náklady.
    Řešení asi bude jednoduché, prostě bude potřeba snížit anonymitu zákazníků.

  • 5. 1. 2015 12:44

    Petr (neregistrovaný) ---.106.broadband6.iol.cz

    Martine, základní princip je stejně dobrý jako je tomu například u komunismu (aby se měli všichni dobře - je hezká myšlenka, ale nefunguje).

    Ale bylo vybráno hodně špatné řešení. EU chtěla bojovat proti gigantům jako je Google, Amazon, eBay, Apple a podobně, ale poražen bude celý microbusiness v EU. Velmi velký odpor má toto ve Velké Británii, kde je toto odvětví hodně rozšířené. Z reakcí na anglických stránkách se můžeme dozvědět příklady, kde je v podstatě nemožné plnit pravidla (např. tlačítko "kup hned" - vše jde přes platební bránu PayPal a PayPal Vám žádné potřebné informace nedá - zapomeňte na IP, platební kartu zákazníka nebo jeho občanský průkaz). Je zde hodně nesrovnalosti, nejsou přesně definovány služby (webové stránky: co tím měl zákonodárce na mysli: tvorbu? hostování? provozování? poskytování rad?)

    Znát přes 70 aktuálních sazeb daně a vědět, jaká sazba je pro danou službu v každé zemi přiřazená - to se prostě časově nedá stíhat (mluvím o jednotlivcích), stejně tak jako sbírat např. tisíce údajů o lidech a už vůbec nemluvím o ochraně osobnosti, a podobně. Už teď hlásí lidé příklady, kde formulář navíc odrazuje lidi od nákupu.

    A ozvalo se hodně skupin lidí, se kterými zákonodárci nepočítali: mladí lidé (největší nezaměstnanost), postižení lidé (jediná možnost zaměstnání přes internet), nemocní lidé, lidé pečující o děti (matky samoživitelky), lidé pečující o rodiče, apod. Tito všichni příjdou buď o svoji živnost nebo o opravdu potřebné přivýdělky.

    Pokud pročtete hodně kolem MOSS, zjistíte, že těch základních pochybení je hodně, především toho, jak vůbec tyto služby pracují.

    Tady nejde o to, že by se někdo vyhýbal placení daní, zde je o to, že pro provozování takové činnosti jsou zde velké limity. Ano, velké firmy s tím možná poradí lépe, protože např. mají zákazníky zaregistrované, zatímco ten, kdo prodává knihu za 1 libru má zákazníka, který se registrovat nemusí, jen zaplatí přes PayPal.

    A mimochodem, na mimoevropských fórech si z toho lidé dělají legraci. Mimoevropské firmy jsou kontrolovány svými státy a nikdo je v podstatě nedonutí tyto pravidla dodržovat, protože je nemá kdo zkontrolovat. Tedy, i když je firma mimo EU a platí na ni tyto pravidla, není nikoho, kdo by tyto pravidla kontroloval.

    Opravdu, velmi nešťastné řešení

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).