Hlavní navigace

Máte při podnikání rozlítané myšlenky a bojujete se stresem? Zkuste meditaci

Jana Bohutínská

Přínosy meditace už nezkoumají jen praktikující na vlastní kůži, ale i lékaři a další vědci. A její benefity dávno objevili také lidé pohybující se v byznysu.

Doba čtení: 4 minuty

Jak a v čem jim meditace může pomoci? Z jakého důvodu se jí vlastně věnovat? Benefitů je v tomto případě řada – od redukce stresu až po lepší zvládání emocí.

Pěstování pozornosti (i pro podnikání)

Jak totiž tvrdí buddhistický mnich, učitel a spisovatel Henepola Gunaratana (Jednoduchá meditace pro každého, Grada 2012), meditace je proces přeučování mysli. A upřesňuje: Stav, ke kterému míříte, je schopnost uvědomovat si úplně všechno, co se odehrává v daném momentě ve vašem smyslovém universu. Tedy úplné a stálé vědomí přítomnosti.

Tvrdí to s tím, že meditace je vlastně pěstování bdělé pozornosti. A právě zlepšení koncentrace a pozornosti v práci, stejně jako lepší vědomí vlastní hodnoty a kontextu často zmiňují ti meditující podnikatelé, mezi nimiž si autorka článku ve svém okolí udělala malou neformální anketu.

Čtěte také: Nebuďte jako pštros, co strká hlavu do písku. Potížím se raději odvážně postavte

Meditace láká mladší? Není to pravidlo

Kdo se tedy v podnikatelském prostředí k meditaci hlásí? V zahraničí jsou to třeba tak známé osobnosti, jako je Arianna Huffington, prezidentka a šéfredaktorka Huffington Post Media Group, Rupert Murdoch, který vede svou News Corp., Bill Ford, výkonný ředitel Ford Motor Company, nebo Oprah Winfrey, šéfka Harpo Productions.

A vůči meditaci rozhodně nejsou lhostejní ani podnikatelé v Česku. Už podle průzkumu společnosti EY Česká republika, který probíhal mezi 429 podnikateli v srpnu 2016, totiž nabírala meditace v byznyse na popularitě. Zatímco starší podnikatelé se podle výsledků průzkumu raději věnovali práci na zahrádce (zahrádkaření preferovala více než polovina podnikatelů, kteří už přesáhli čtyřicítku), každý desátý mladší podnikatel upřednostňoval úplné odstřižení od informačního šumu a tvrdil, že praktikuje právě meditaci.

Čtěte také: Příspěvek zaměstnancům na tištěné knihy? Novinka má zásadní nedostatek

Také někteří známí tuzemští podnikatelé o své meditační praxi otevřeně veřejně hovoří. Takovým příkladem je Libor Malý, který dříve založil servery Jobs.cz a Práce.cz a pak svou firmu LMC prodal a začal se věnovat ekonomice daru. Nebo Jiří Grund mladší, který vede rodinnou továrnu na výrobu koupelnových předložek a doplňků Grund a do svého byznysu vnáší buddhistické principy.

Méně stresu, větší spokojenost

Cesty a důvody k tomu, aby podnikatelky a podnikatelé zařadili meditaci, tedy specifické zaměření vědomí nebo vyprázdnění mysli, do svého každodenního života, mohou být různé. Ať už jde o hledání vyššího smyslu života a práce, tedy o skutečně spirituální důvody. Nebo „jen“ o snahu osvojit si účinnou možnost regenerace a mentálního odpočinku (i neustálé myšlení a duševní práce znamenají pro organismus velký výdej energie) a možnost více se napojit na přítomnost.

I ve druhém, tedy ryze světském, případě totiž meditace přináší větší propojení se sebou samým, vnitřní klid, uvolnění a nadhled, jasnější mysl a koncentraci. Z jakého důvodu je to užitečné? Je-li vaše mysl rozptýlená, je zcela bezmocná, tvrdí J. S. dalajlama (Jak vidět sebe samé tak, jací doopravdy jsme, Argo 2010). Dodává, že každý člověk je trenérem své mysli, která se učí dělat to, co od ní člověk chce. I když je mysl často neposlušný žák a věnuje se mnoha myšlenkám, jež se zrovna objeví a narušují soustředění. Jednotlivec je tak obětí své opičí mysli, co skáče sem a tam podobně jako opice po stromě. Meditace ale naopak přináší lepší soustředění na „tady a teď“ nebo i lepší zvládání emocí, protože podporuje schopnost nezaujatého pozorování. V neposlední řadě také výrazně zbavuje stresu, s čímž souvisejí návazné zdravotní benefity.

Čtěte také: Stroje zaměstnance jen tak nenahradí. Stále je potřeba empatie a spolupráce

Začít meditovat je přitom možné zhruba deset minut denně, třeba koncentrací na dech, na nádechy a výdechy, a postupně tuto dobu prodlužovat a přidávat i jiné meditační techniky. Získané pozitivní důsledky a efekty meditace podporují náš duševní, fyzický a sociální rozvoj, shrnuje psycholožka Anna Slezáčková (Průvodce pozitivní psychologií, Grada Publishing 2012). A dodává na základě průzkumů, že meditující lidé jsou více všímaví k sobě samým, vykazují vyšší míru sebepřijetí, jsou méně depresivní a více spokojení se svým životem. Meditace tak je, a to i v podnikatelském prostředí, také vhodnou cestou ke zvýšení míry spokojenosti a štěstí.

Nechcete zase sedět? Zkuste chůzi

Vedle prokazatelných přínosů meditace lze možná zájem o ni s nadsázkou přičíst i tomu, jak přístupy západní a východní filozofie shrnul spisovatel, básník a malíř Henri Michaux (Barbar v Asii, Tichá Byzanc 2010): Západní filozofie způsobují vypadávání vlasů a zkracují život. Východní filozofie nutí vlasy růst a život prodlužují. Kdo ví. Každopádně podle průzkumů na Harvardu je prý pravidelná meditace co do efektu přínosnější než jednorázové prázdniny.

FIN18_tip_v_clanku_Brendl

Čtěte také: Uchazeči o práci se bojí projevit. Opusťme už zamindrákovanou ustrašenost

Ten, komu stále představa sama sebe, jak v klidu a tichu, s vypnutým mobilním telefonem, sedí a snaží se meditovat, připadá spíš absurdní a odpuzující než jakkoliv lákavá, si může experimentálně vzpomenout na to, co tvrdí mnozí terapeuti i jógoví učitelé. Totiž, že občas člověk nejvíc potřebuje přesně to, čemu se vnitřně nejsilněji brání. Nebo může vyzkoušet meditaci v přírodě a v chůzi (jež je i sama o sobě zdraví prospěšná), jejímž propagátorem je třeba buddhistický učitel a spisovatel Thich Nhat Hanh.