Hlavní navigace

Měnit způsob zdanění OSVČ nedává smysl, i kvůli tomu, co sama vláda plánuje

Daniel Morávek

[KOMENTÁŘ] Vláda má v programovém prohlášení, že změní zdanění OSVČ. Tento nápad však příliš nedává smysl, a to i kvůli tomu, co sama vláda dále plánuje.

Doba čtení: 3 minuty

Vláda totiž plánuje, že bude připraven zcela nový zákon o daních z příjmů a že se nachystá integrovaný systém správy daní a pojistných odvodů, který umožní placení těchto zákonných povinností na jednom místě. Komplikovat OSVČ život novým způsobem zdanění, aby se pak za pár let zase vše změnilo, je nesmysl.

Čtěte více: Co čekat od nové vlády? OSVČ se má změnit způsob zdanění

Vláda trvá na změně zdanění FO

Zdá se, že za pár dní získá vláda důvěru. Jeden z jejích avizovaných kroků má být i změna zdanění fyzických osob. Vláda chce totiž zrušit superhrubou mzdu u daně z příjmů fyzických osob a místo toho zavést sazbu 19 % z hrubé mzdy. Stávající solidární zvýšení daně pak chce zavedením sazby 23 % z hrubé mzdy. Vzhledem k tomu, že po přepočtení nyní činí sazba daně z hrubé mzdy 20,1 %, přinesly by změny snížení daní pro zaměstnance.

Kromě zrušení superhrubé mzdy však programové prohlášení vlády obsahuje i změnu zdanění pro OSVČ. Konkrétně se jim má zvýšit sazba daně z příjmů o 4 p. b. na 19 %. Nárůst sazby má však kompenzovat to, že se pro podnikatele zavede daňová uznatelnost ¾ zaplaceného sociálního a zdravotního pojištění. Tuto možnost mají mít i podnikatelé, kteří využívají paušální výdaje. Uvedené pojistné totiž bude daňově uznatelným výdajem nad rámec paušálních výdajů.

Podobný návrh už ministerstvo financí předložilo na začátku letošního roku, kdy změny hájilo tím, že je třeba zpřehlednit a zjednodušit daňový systém. Jak by odpočet od základu daně ze samostatné činnosti ve výši tří čtvrtin odvedených pojistných ve vztahu k samostatné činnosti místo jednoduchého výpočtu daně a pojistného ze základu daně zpřehlednil a zjednodušil daňový systém, ví asi jen samo ministerstvo. Nově by totiž OSVČ musely opět složitě dopočítávat základ daně. Na rozdíl od stavu před rokem 2008, kdy platila podobná úprava, se navíc výpočty komplikují, jelikož do výdajů půjdou započítat pouze ¾. Případný přeplatek na pojistném by se tak recipročně ze ¾ započítal do příjmů dalšího roku.

Čtěte také: Kdo na změnách zdanění OSVČ a zaměstnanců vydělá a kdo naopak bude tratit?

Ministerstvo si sice nakonec svůj původní záměr rozmyslelo, jak ale ukazuje aktuální programové prohlášení, evidentně se této prapodivné myšlenky nehodlá vláda vzdát. Zatímco u zaměstnanců nezpůsobí změna žádné větší problémy, a pokud budou opravdu parametry nastaveny tak, jak vláda slibuje, zaměstnancům se mírně sníží daně, novinky u zdanění OSVČ nedávají žádný smysl. Kromě zkomplikování celého daňového systému existuje několik důvodů.

WT 100 tip v článku hlavy

Ministestvo jde návrhem samo proti sobě

Předně by tím ministerstvo šlo proti svým dalším avizovaným krokům, které chce v následujících letech realizovat. V programovém prohlášení je totiž například uvedeno, že vláda prosadí „návrh nové koncepční zákonné úpravy daní z příjmů, která nově upraví zdaňování a systém pojistných odvodů z těchto příjmů s cílem zjednodušit daně a eliminovat daňové distorze.“ Na zmíněném novém zákonu přitom už ministerstvo údajně řadu měsíců dělá, a hovoří se dokonce o tom, že by se nakonec jednalo o dvě normy. Jedna by se týkala zdanění firem, druhá pak OSVČ. Měnit tak teď nějakou novelou zdanění OSVČ a za další rok pak vše zase překopat zbrusu novým konceptem je nápad, nad kterým by se pozastavili i Pat a Mat.

Aby toho nebylo málo, vláda jde ve svých slibech ještě dále a říká, že proces rekodifikace příjmových daní zakončí přípravou integrovaného systému správy daní a pojistných odvodů, který umožní placení těchto zákonných povinností na jednom místě. Na jedné straně se tedy plánuje zkomplikování daní OSVČ, poté se má změnit zákon a následně chce Babiš a spol. vše završit další změnou, kdy se platby sjednotí. Sjednocení plateb je samozřejmě krok správným směrem a opravdové zjednodušení systému. Nedává ale smysl, pokud se mezitím koncept daní několikrát změní a místo jednoduchého výpočtu budou OSVČ složitě dopočítávat základ daně.