Hlavní navigace

Ministerstvo opakuje, že čísla o přínosu EET nebyla chybná. Chybná ale byla

Daniel Morávek

[KOMENTÁŘ] Ministerstvo stále hájí „analýzu“, která krátce po zavedení EET tvrdila, že tržby stouply o 100 %. Ve skutečnosti však šlo o chybná čísla.

Doba čtení: 4 minuty

Jak už dříve upozorňoval server Podnikatel.cz, některá z dat, která ministerstvo prezentovalo, byla dělána odhadem a zavádějícím způsobem. Aby toho nebylo málo, tak vyjádření ohledně metodiky nebyla konzistentní a v průběhu času se několikrát změnila. Definitivně pak tuto „analýzu“ vyvrátila data z přiznání k DPH, která ukázala, že tržby sice vzrostly, zdaleka však ne dvojnásobně.

Kdo všechno říká nepřesné a zavádějící informace

Ministerstvo financí se před pár dny ohradilo vůči článku v časopise Týden, ve kterém se podle ministerstva objevily nepřesné a zavádějící informace. Článek uvádí, že Ministerstvo financí ČR „nachytal“ Český statistický úřad při tvrzení, že díky EET se zvýšil výběr daní o 100 %. Nejprve je potřeba upřesnit, že stoprocentní nárůst, který prezentovalo Ministerstvo financí ČR na začátku roku 2017, se netýká výběru daní, ale vykazovaných tržeb. Tento výsledek vycházel z analýzy Finanční správy ČR, která se v lednu minulého roku podrobně zaměřila na náhodný vzorek 1600 restaurací a hotelů (což představuje asi 4 % subjektů z první vlny), aby posoudila, o kolik jim s účinností zákona narostly meziročně tržby za měsíc prosinec. Tento stejný vzorek vykazoval v průběhu prosince 2015 tržby 263,6 mil. Kč a v prosinci 2016 vykazoval tržby 527,4 mil. Kč. Tato čísla tedy svědčí o dvojnásobném nárůstu vykazovaných tržeb, oponuje ministerstvo na svém webu.

V první větě má ministerstvo bezesporu pravdu, jelikož skutečně neprezentovalo, že by vzrostl výběr daní o 100 %, nýbrž tehdy hovořilo o dvojnásobném nárůstu tržeb. Těmito větami však ministerstvo „pravdivost“ prakticky vyčerpalo a pokračuje již zavádějícími a nepřesnými údaji.

Analýza byla chybná, i když ministerstvo tvrdí opak

Předně není pravda, že by se finanční správa zaměřila na náhodný vzorek. Jak ostatně přiznalo samo ministerstvo před rokem a půl serveru Podnikatel.cz, nešlo o vzorek náhodný, nýbrž o vzorek, který odpovídal předem nastaveným kritériím. Podmínky pro zařazení do skupiny byly dvě:

  1. Existují u nich údaje za oba dva roky.
  2. Podnikají pouze v oblasti spadající do první vlny e-tržeb.

Celkový počet restaurací a hotelů, které tyto podmínky splnil, byl 1559 a všechny byly zařazeny do porovnávaného vzorku. Vzorek byl tedy zhruba stejně tak náhodný jako vliv Babišova vstupu do politiky na výši jeho majetku.

Jak už server Podnikatel.cz upozorňoval dříve, pokud předem stanovíte kritéria, která splní jen 4 % ze všech subjektů, nejde o náhodný vzorek a výsledky tohoto segmentu nemusí odpovídat celkovému výsledku tržeb. Problém omezené reprezentativity leží v tom, že daná skupina podnikatelů může být, z hlediska obratu, používání EET a dalších věcí souvisejících se zjišťovanými skutečnostmi, velmi specifická. Čísla z ní tedy nelze vztahovat na celý segment.

Problematické navíc byly i další věci, jelikož „analýza“ srovnávala měsíční tržby i u neplátců DPH, u nichž však měsíční data o tržbách za rok 2015 nemohla mít k dispozici, jelikož tito podnikatelé podávají jen daňové přiznání za celý rok. Podle všeho, alespoň u podnikatelů s tržbami do 1 milionu korun, tak ministerstvo vzalo roční tržby a vydělilo je prostě 12.

O kolik doopravdy rostly tržby?

Že tržby u subjektů v první vlně EET rozhodně nevzrostly o 100 %, ostatně dokládají i data z přiznání k DPH zveřejněné samotným ministerstvem financí na žádost strany Radostné Česko. Například v prvním čtvrtletí roku 2017 činily tržby restaurací (NACE 56) 21,99 mld. Kč, zatímco o rok dříve 16,87 mld. Kč. Tržby tak vzrostly o 30,3 %. Ještě nižší nárůst byl u ubytovacích služeb, kde dělaly tržby v prvním kvartále roku 2016 8,58 mld. Kč a o rok později 9,54 mld. Kč. Tržby hotelů a spol. tak vzrostly o 11 %. Stejně tak nevzrostly dvojnásobně tržby ani v druhém čtvrtletí. A podobně by šlo pokračovat i nadále.

Vliv na výběr daní? Přesně nikdo neví

Samozřejmě ovšem platí, že výše tržeb není to nejdůležitější, ale hlavní je výběr daní. Ačkoli ministerstvo tvrdí, že za rok 2017 přinesla EET na DPH 5 miliard Kč, ve skutečnosti jde zase jen o hrubý odhad. Podle ministerstva tato částka vyšla v meziročním porovnání změny inkasa DPH u dotčených podnikatelů, která je očištěna o autonomní ekonomický růst DPH. V případě DPH to konkrétně znamená, že meziroční autonomní vývoj inkasa je ovlivněn hlavně výdaji na spotřebu domácností a výdaji vlády či minoritními položkami, jako jsou kalendářní vlivy a další. Po očištění meziročního skutečného rozdílu (přebytku) inkasa DPH o výše uvedený autonomní růst a minoritní vlivy tak zbývající hodnota reprezentuje vliv EET na inkaso DPH, snažilo se před časem vysvětlit ministerstvo.

To ve skutečnosti ovšem znamená, že pro vyčíslení přínosu EET používá obdobnou metodiku, kterou měřilo přínos kontrolních hlášení. Jak upozornil Michal Škop, spoluzakladatel webového projektu a stejnojmenného občanského sdružení KohoVolit.eu, dle této metodiky generovalo kontrolní hlášení příjmy už roky předtím, než bylo ve skutečnosti zavedeno. MF ČR totiž zahrnulo do výpočtu jen pár vlivů a o zbytku prohlásilo, že to je „efekt kontrolních hlášení“. Ale výše výběru DPH se holt mění složitěji, než se lidem snaží MF nakukat, napsal Michal Škop.

PR Summit 18 tip v článku Provident

Ve skutečnosti lze totiž přínos (nebo klidně i negativní dopad) jen složitě přesně kvantifikovat. Buďte si však jistí, že se brzy opět objeví tvrzení, že EET přinesla přesně tolik a tolik miliard korun. Berte to s rezervou.

Čtěte více: Kontroly #EET nejsou laxní, jen se v plné nahotě ukazuje malý přínos evidence

Podívejte se, jak to vypadá v Paralelní Polis, kde bojkotují celý projekt EET