Hlavní navigace

Minulost i v podnikání oplakejte. A pak se staňte hrdiny ve své vlastní pohádce

Jana Bohutínská

Jak se v byznyse rozloučit s minulostí a jít dál? Je možné využít svou fantazii a vzpomenout si na pohádky, jež podnikatel nebo podnikatelka v dětství milovali.

Doba čtení: 4 minuty

S něčím či s někým se rozloučit není jednoduché. Ani v podnikání, stejně jako v osobním životě. Jenže změny a krize jsou momenty, kdy lze zároveň hodně získat.

Kdy je možné se hodně naučit, prověřit své osobní kvality, stejně jako kvality lidí v okolí i ve firmě a znovu vytřídit všechno nedůležité od toho podstatného. Například si znovu připomenout celkový smysl vlastní podnikatelské činnosti a vizi, která je jejím motorem.

Úspěchy jako cenné zdroje

Zklamání, obava nebo smutek z toho, co přijde, když se člověk přestane fixovat na minulost, opustí ji a naopak se soustředí na to, co (zatím nehotové) teprve přichází, jsou přirozenou součástí změny. Vyzývají k soustředění na všechny zdroje, které jsou pro rozlučku s minulostí, klidně k jejímu oplakání, a k posunu dopředu, k dispozici.

Čtěte také: Zdravé sebevědomí byznysu prospěje. Nafouklé ego ale raději píchněte špendlíkem

Základem všech zdrojů jsou osobní síla, sebevědomí a sebedůvěra. A ty stojí i na dosažených úspěších. Při loučení s minulostí je proto na čase si také připomenout, že osobní úspěchy nejsou neplánovaným výsledkem vnějších okolností, prostředí nebo náhody, ale osobní kreativity, individuálního pracovního nasazení, inteligence, intuice, schopnosti zúročit znalosti i zkušenosti, mít cíl a jít si za ním. Je to výsledek vlastních předchozích rozhodnutí, cílevědomosti, disciplíny soustředěných na jasnou vizi. Úspěchy jsou tedy něco, co má člověk z velké (nebo alespoň z určité) míry ve svých rukou. A když něco zvládl jednou, dvakrát, třikrát, může to zvládnout znovu a pak zase.

Mobilizujte fantazii

Protože je loučení s minulostí a posun dál moment, kdy je namístě mobilizovat opravdu všechny dostupné zdroje, je možné se obrátit také ke své fantazii. Na pomoc v takových situacích přichází archetyp hrdiny a jeho cesty, jak ho opakují mnohé mýty, báje a pohádky – i ty, jež podnikatelé jako děti rádi poslouchali. A jak ho převyprávěl Joseph Campbell, americký profesor literatury, který se ve své práci soustředil na srovnávací mytologii a religionistiku.

Čtěte také: Víte, po čem vaši zákazníci nejvíc touží? Modelujte značku pomocí archetypu

Hrdina je totiž v takových příbězích ochotný podstoupit riziko a chovat se odvážně. I jeho výchozím bodem je status quo – tedy situace taková, jaká je právě teď, každodenní realita (v nějaké novodobé pohádce klidně ta podnikatelská). Opouští ji, protože ho volá nové dobrodružství, protože je status quo neudržitelný a způsobuje příliš velkou nespokojenost. Nebo prostě proto, že je k tomu vnějšími okolnostmi donucený. V podnikání to může být celá řada důvodů – od vnitřní potřeby samotného podnikatele či podnikatelky, přes klíčové personální změny ve firmě, až po legislativní změny a mnohé další okolnosti. To všechno mohou být důvody, proč je nezbytné neuvíznout ve stížnostech a vzpomínkách, ale opustit status quo, rozloučit se s minulostí a vydat se na hrdinskou cestu k něčemu zbrusu novému.

Kdo věří, že je to možné, získá nemožné

Protože cesta hrdiny vychází z mýtů a pohádek, odráží jejich strukturu. A je to sled několika stádií. Nejdřív může hrdina odmítnout opustit status quo, odmítnout novou výzvu, i když je stávající situace zřejmě neudržitelná a jeho poslání evidentní. Jenže rozloučit se s něčím, co zná, pro něco naprosto nejistého a možná nebezpečného, není samo sebou. Možná potřebuje potkat mentora, rádce, průvodce. Někoho, kdo ho jako pohádkový kouzelný dědeček popostrčí a nasměruje. A pak hrdina překročí pomyslný práh, kdy už se dá změna těžko zastavit. Mobilizuje všechny své zdroje, i ty nejhlouběji uložené, včetně intuice.

Čtěte také: 5 tipů, co zvážit, než se pustíte do zásadní profesní nebo podnikatelské změny

Pak musí projít mnoha zkouškami, na cestě potkává nepřátele i rádce. Jde o to, že hlubší změny nejsou jednoduché a jejich součástí jsou překážky. Někdy takové, které jsou na hraně překonatelnosti. A před ním je nejtěžší zkouška, krize, nejtemnější a nejnebezpečnější bod na jeho transformační cestě. Když bitvu vybojuje, tedy dokáže nemožné, protože věří, že je to možné, získá odměnu. (Třeba jako Alenka, která v Disneyovce Alenka v říši divů zabije vorpálovým mečem nebezpečného tvora tlachapouda, nebo jako když se rozliční princové úspěšně utkají s hrozivým drakem.) Pak se vydává na cestu zpět, proměněný, do nového života a reálně využitá odměna dá jeho každodenní realitě novou strukturu.

Překročit svůj Rubikon

Překročit pomyslný práh znamená i v podnikání udělat zásadní rozhodnutí, které už se nedá zastavit. Jako to udělal Julius Caesar, když v roce 49 před naším letopočtem porušil římské právo, překročil řeku Rubikon a zahájil bitvu, díky které se nakonec stal vládcem Říma. Rčení o překročení Rubikonu se dodnes používá pro situace, kdy už není možné situaci zvrátit, vzít rozhodnutí zpět. Tedy i pro situace, jež jsou popsané v mnoha pohádkách o hrdinech, které dnešní podnikatelky a podnikatelé jako děti milovali – a teď pro ně mohou být živou inspirací, protože také mnohé vypovídají o jejich vnitřních zdrojích, vírách a kořenech.

Čtěte také: Rok 2018 zřejmě rekordy nepřinese. Zájem o zakládání nových firem klesá

Hrdinové hodně ztrácejí, minulost nechávají za sebou, často se nesmí ani ohlédnout, aby nezkameněli, ale naopak na své cestě ještě víc získali. K překročení osobního podnikatelského Rubikonu je přitom nutná silná potřeba a motivace. Jež převáží i připoutání k minulosti, k tomu, co je třeba opustit, ke statu quo. Stejně jako je na druhé straně řeky nezbytné mít jasný záměr, dobře se na akci připravit a pak se do akce přímo pustit. Což znamená záměr, podepřený zmíněnou potřebou a motivací, v praxi krok za krokem, akci za akcí skutečně realizovat.