Hlavní navigace

Musí podnikatelé platit za EET pokladny, když nyní nepodnikají? Jak kdo

Řada podnikatelů například z oboru pohostinství má nyní zavřeno. Jak to má s poplatky za EET? Musí i nadále platit paušály?
Jana Langerová
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Současný nouzový stav dopadá jak na podnikatele v pohostinství a dalších oborech, tak také na provozovatele EET pokladen. Snaží se vyhovět svým klientům a musí se vypořádat také s odkladem spuštění dalších vln EET.

Někteří vychází podnikatelům vstříc

Společnosti Kasamax je líto, v jaké situaci jsou podnikatelé v pohostinství a dodávají, že podobně jsou na tom prakticky všichni ostatní podnikatelé a firmy, přičemž ani oni nejsou výjimkou. Také nevydělávají, jejich provoz se téměř zastavil a na jedné straně jim vypadly příjmy, ale náklady zůstaly. Stále platíme nájemné, zálohy na energie, zaměstnance, daně atd. Přesto jsme se rozhodli, že chceme našim klientům v této těžké době pomoct, jak to jen bude možné, doplnil provozní ředitel společnosti Kasamax Martin Laštovica.

Většina z odběratelů jejich služeb má doživotní nebo dlouhodobé předplatné a těch s měsíčním předplatným je výrazná menšina. Všem stávajícím klientům dávají k jejich předplatnému licenci na 3 měsíce navíc zdarma. A těm, co se rozhodnou jejich služby využívat nově, nebudou účtovat žádné poplatky za licenci po dobu, než bude EET znovu spuštěna. 

Na základě pravidelných měsíčních poplatků funguje provoz pokladen MARKEETA a jak serveru Podnikatel.cz potvrdil Hynek Pášma, obchodní ředitel ze Smart software vyvíjející tento pokladní systém Markeeta, pokud jejich zákazníci v současné době neprodávají, nemusejí jim odesílat platbu za provoz pokladny. Odpustit paušální platby během nouzového stavu se rozhodli také v KASA FIK. Navíc poskytujeme všem, kteří mají konkurenční systém, že jim poskytneme celoživotní licenci zdarma i s přeinstalací, dodává David Obhlídal, CEO a jednatel.

Podobně se ruší měsíční poplatky také v Malé pokladně, kde uživatelé běžně platí jen v měsíci, ve kterém evidují a přijímají hotovost. Tím, že teď evidovat nebudou, od nás automaticky nechodí žádná faktura, upřesňuje Michael Kašpar. O tom, že uvažují nad různými způsoby, jak podnikatelům ulevit, nás informoval také Ondřej Polách ze společnosti Elisoft vyvíjející Ekonom Účtenku.

O možném řešení pro restaurace si přečtěte v článku Restaurace nemusí zavírat, stačí nabízet jídlo s sebou nebo využít rozvozu

Od všech plošné úlevy nečekejte

Igor Třeslín, šéf Storyous, se k otázce úlev pro podnikatele nechtěl vyjadřovat. Podle něj by však českým hospodám pomohlo zcela zrušit EET. Dle vyjádření ministryně Schillerové není evidence tržeb pro stát až tak důležitým nástrojem rozpočtu, ale gastru by jeho zrušení v mnohém ulevilo, podotýká. Společnost Solitea s ProfiÚčtenkou a aplikací iDoklad není přímo zaměřená na gastro segment a ve svých aktivitách podporuje subjekty, které aktivně pomáhají v boji s koronavirem. Těm nabízejí bezplatně nejvyšší tarif iDokladu. Plošně však uživatelům nedávají žádné bezplatné služby. Je třeba si říct, že měsíční paušál stojí 145 Kč a jeho odpuštěním bychom podnikatelům prakticky nijak nepomohli. Výhodou iDokladu je však to, že uživatele mohou přerušit platby a začít platit opět až budou mít zakázky. Data se z iDokladu neztratí – budou je mít pořád k dispozici, dodává Róbert Krupa, manažer marketingu pro produkty ProfiÚčtenka a aplikaci iDoklad.


Ukázka podpory iDoklad

Ondřej Luštinec z tiskového oddělení Vodafone v souvislosti s úlevami zdůraznil, že jejich řešení v podobě Vodafone ePokladny nabízí od počátku bez závazku. Takže pokud má provozovatel nějakou dobu zavřeno, službu si může zrušit a aktivovat si ji až v okamžiku, kdy ji zase potřebuje, popisuje. 

Další provozovatelé jsou připraveni řešit s klienty požadavky individuálně. Jedním z nich je například T-Mobile. Chápeme, že zákazníci mohou mít problém s plněním svých závazků. V tuto chvíli žádnou další plošnou úlevu neplánujeme, ale ke každému zákazníkovi přistupujeme individuálně a snažíme se najít způsob, jak mu v krizové době pomoci, říká Kateřina Mikesková, tisková mluvčí T-Mobile. Podobně v O2 jsou připraveni k jednotlivým zákazníkům přistupovat individuálně a jak prozradila tisková mluvčí Lucie Jungmanová, pracují na novinkách, které mají usnadnit restauracím nový způsob fungování (v podobě jídel na objednávku, rozvozů a výdejů). Kdyby se však někdo z našich klientů ocitl v neudržitelné situaci, jsme připraveni s ním nastavení našich služeb individuálně řešit, potvrzuje také Petr Menclík, ředitel společnosti Dotykačka

Přehled úlev spojených s EET
Pokladní systém Úleva
Dotykačka individuální pomoc
Ekonom Účtenka (Elisoft) v plánu
KASA FIK zrušení měsíčních poplatků
celoživotní instalace zdarma těm, co mají konkurenční systém
Kasamax licence na 3 měsíce navíc zdarma
žádné poplatky za licenci pro nové klienty (než bude EET znovu spuštěno)
Malá pokladna zrušení měsíčních poplatků
MARKEETA odpuštění poplatků za provoz pokladny těm, kteří nyní neprodávají
O2 individuální pomoc
plánují novinky pro restaurace
ProfiÚčtenka (Solitea) bezplatný tarif těm, kteří aktivně pomáhají
T-Mobile individuální pomoc
Vodafone možnost zrušení (a znovuaktivování) služby
sleva na tiskárnu

Odklad EET je příležitostí i problém

Pro některé provozovatele odložení dalších vln EET nepředstavuje významné změny. Podle Ondřeje Polácha dopady ukáže až čas. Ale získali jsme díky tomu více času pro nasazení našeho řešení na trh, doplňuje. Podobně i v KASA FIK se čas navíc rozhodli využít k vylepšení EET aplikace a naskladnění pokladen. V Solitee toto rozhodnutí o posunutí hodnotí pozitivně a klaní se k tomu, že zdraví a ochrana lidí jsou přednější. Hlavně v tom smyslu, že když někdo nemá datovou schránku, musel by jít osobně na úřad, aby mohl EET začít evidovat, a při tom počtu firem, které by se tam v dubnu otočily, by bylo riziko šíření viru poměrně vysoké, vysvětluje Róbert Krupa. 

Problémem jsou spíše obchodní a marketingové aktivity, které už měly firmy rozjeté a nyní se musí přizpůsobovat. Neslo to s sebou také velké náklady, jejichž návratnost se nyní odkládá a nikdo přitom neví, na jak dlouho. Obavy mám také z toho, kolik podnikatelů, kterých se týká ať už aktuální EET, nebo právě 3. a 4. vlna, svoji činnost v důsledku nouzového stavu ukončí. To samozřejmě negativně dopadne i na náš trh, dodává Martin Laštovica.

Firma Dotykačka má zase štěstí, že mají silné zázemí a evidence tržeb není hlavní náplní jejich byznysu. Je to pro ně jen zákonem daná povinnost, kterou zákazníkům pomáhají plnit. Jsou především technologická firma, která svým klientům poskytuje spolehlivý pokladní systém s řadou dalších funkcí. I když v současnosti nikdo nedokáže říct, jak velké budou změny, které současná situace vyvolá – jak u nás ve firmě, tak i v celé společnosti – jednoznačně víme, že to bude příležitost k rozvoji nových užitečných služeb a mnohem větší digitalizaci. Právě s tou můžeme zejména menším podnikatelům výrazně pomoci, shrnuje Petr Menclík.

Další pomoc podnikatelům

T-Mobile hned od prvních dnů nouzového stavu nabízí firmám i jednotlivcům neomezená data zdarma, navyšuje zdarma kapacity tam, kde je to potřeba (např. ve zdravotnických zařízeních), nabízí k zápůjčce potřebný hardware a pomáhá s instalací komunikačních nástrojů, které potřebují pro práci zaměstnanců z domova, jako jsou Microsoft Teams nebo Cisco Webex. Vodafone zase nyní poskytuje výraznou slevu na tiskárny. Běžná cena je 2777 korun bez DPH, nyní však limitovaný počet kusů stojí jen 277 korun bez DPH, upřesňuje Ondřej Luštinec. 

Další úlevy od operátorů najdete v článku Mobilní operátoři myslí na své zákazníky. Přináší jim výhody i mimořádné nabídky

MM_krize_tip obecny

MARKEETA a Dotykačka jako jedny z největších pokladních systémů v ČR náležejících do holdingu Solitea spustily v rekordně krátkém čase pod heslem „Pojďme si pomoci nezavřít“ portál Vyzvednisi.cz. Ten slouží k propojení jednotlivých podnikatelů (typicky restaurací a obchodů) s koncovými zákazníky formou vyzvednutí s sebou nebo rozvozu.

Gastropodniky, ale i nejrůznější obchody a jednotlivci se zde mohou jednoduše zaregistrovat a uvést svou nabídku. Zákazníci je snadno najdou na přehledné mapě, odkud si rovnou můžou objednat a rezervovat si přesný čas, kdy si vybrané jídlo nebo zboží přijdou vyzvednout. Vše je zcela zdarma a bez jakýchkoli provizí, navíc je služba maximálně uživatelsky přívětivá a otevřená všem. Registrace je hotová za pár minut, nejsou k tomu potřeba žádné dokumenty, schvalování nebo razítka. Veškeré peníze z realizovaných objednávek půjdou do pokladen podnikatelů, popisuje závěrem Petr Menclík.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).