Hlavní navigace

Mycí prostředek Jar slaví 60 let. Podívejte se, jak se za tu dobu změnil

Daniel Morávek

Mycí prostředek Jar slaví letos 60. výročí. Za tu dobu se měnila jak receptura, tak obaly. Podívejte se na proměny Jaru v čase. [FOTOGALERIE]

Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Na pulty obchodů se Jar dostal v roce 1960 a hned získal na oblibě. Šlo o revoluční novinku, jelikož se k mytí nádobí do té doby používaly pouze prostředky v prášku.

Jar už je na trhu 60 let

Jar získal jméno od svého tvůrce – Mojmíra Ranného. Ten nový saponát pojmenoval spojením počátečního písmene příjmení tehdejšího ředitele podniku Rakona v Rakovníku, kde se mycí prostředek začal vyrábět, Janečka, spojky „a“ a počátečního písmene svého příjmení.

Jar se nejprve prodával ve skleněných čtvrtlitrových a půllitrových lahvičkách, od roku 1965 se ale začal stáčet i do lahví, které byly vyfukovány z průhledné PVC fólie. Nutno ale přiznat, že tento obal na oblíbenosti příliš nezískal, jelikož se horní část obalu musela odstřihnout a lahev již nešla uzavřít.

daně_I.fáze

V roce 1973 ovšem na trh přišel nový Jar 75, který se prodával v nové konické lahvi z bílého HDPE plastu s obsahem 450 gramů (tzv. panenka). Tato nová verze Jaru pak získala ocenění na chemickém veletrhu v Bratislavě. Po pěti letech si zákazníci mohli pořídit vylepšený JAR 80 a po dalších pěti pak Jar Prim a Jar Super. Poslední socialistickou generací Jaru se stal Jar 90.

V roce 1991 zakoupila Rakonu americká firma Procter &Gamble a zkraje to vypadalo, že dny Jaru jsou sečteny. Obchody zaplavily zahraniční mycí prostředky a sám majitel Jaru se chtěl spíše zaměřit na svůj dřívější výrobek Fairy Ultra. Jenže firma brzy zjistila, že Jar zůstává pro Čechy první volbou při výběru saponátu a začala Jar, u kterého se změnila receptura i technologie výroby, propagovat. Že to byl krok správným směrem, ukázala následující léta a ukazuje se to dodnes. Dnes vyrábí podnik Rakona desetinásobný objem mycích prostředků, než tomu bylo v době akvizice. 60. narozeniny si pak letos Jar připomněl limitovanou retro edicí.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).