Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Na povinné dýško, jako je třeba v Itálii, zapomeňte. Jde o porušení zákona

Daniel Morávek

Restauratéři nesmí k ceně účtovat povinné dýško či jiný příplatek. Jak upozorňuje Česká obchodní inspekce, cena vždy musí být uvedena pro spotřebitele konečná.

Za nedodržení tohoto pravidla hrozí podnikatelům pokuta až ve výši 5 milionů korun.

Čtěte také: Kdy se dýško bude muset evidovat v rámci EET? A víte, že se má i danit?

Restaurace na Střeleckém ostrově dýško povinně přidala

Česká obchodní inspekce (ČOI) uskutečnila před měsícem kontrolní nákup v Café Restaurant na Střeleckém ostrově v Praze, kde jim obsluha při placení účtovala téměř o 40 korun více, než byly objednávky. Inspektoři v roli zákazníků provedli dvě objednávky. Jednu v anglickém jazyce a jednu v českém jazyce. U anglické objednávky byl číšníkem v deskách přinesen pokladní blok, kde byla uvedena částka 212 Kč (místo správné částky 193 Kč), což je o 19 Kč více v neprospěch spotřebitele. Prodejcem byla na vydaném pokladním bloku uvedena informace „We recommend tips", což byl účtovaný rozdíl 19 Kč v neprospěch spotřebitele, upřesnil Jiří Fröhlich, mluvčí ČOI.

Také v případě objednávky v českém jazyce číšník naúčtoval více, místo 179 Kč celkem 197 Kč. Doklad byl opět vydán s informací „We recommend tips", kterým byla částka 18 Kč. Toto jednání bylo kvalifikováno jako porušení ust. § 3 odst. 1 písm. c) zákona o ochraně spotřebitele, kdy prodávající musí prodávat výrobky za ceny sjednané v souladu s cenovými předpisy a ceny při prodeji výrobků správně účtovat, doplnil Fröhlich.

Zdroj: ČOI

Čtěte také: Podnikatelka nenalévá příznivcům ANO, podle ČOI nejde o nezákonnou diskriminaci

dan_nemovitost

Cena musí být uvedena jako konečná

ČOI za porušení výše jmenovaného zákona zahájila vůči prodávajícímu správní řízení. Za uvedené jednání může být ze zákona uložena pokuta až do výše 5 milionů korun. Spotřebitel má být seznámen s cenou konečnou zahrnující veškeré daně a poplatky, nesmí být nucen činit další úkony ke zjištění konečné ceny.

Jak uvedl serveru Podnikatel.cz Jiří Fröhlich, restauratérům nepomůže ani uvedení procentuálního příplatku za servis například v jídelním lístku. I v takovém případě jde o porušení zákona o ochraně spotřebitele, konkrétně ust. § 12 odst. 2 písm. a) zákona. Informace o ceně jídel/nápojů by v takovém případě vzbuzovala zdání, že cena je nižší, než jaká je ve skutečnosti. Stejně tak není možné naopak uvést cenu zboží ve slevě 40% a nenapsat cenu po slevě. Spotřebitel nesmí být nucen činit další úkony ke zjištění konečné ceny. Dříve se to řešilo v souvislosti s „palivovým příplatkem“ u nabídky zájezdů, to je totéž, uzavřel Fröhlich.

Podívejte se, jak to vypadá v Paralelní Polis, kde bojkotují EET