Hlavní navigace

Nabízel jsem státu pomoc s rozvozem vakcín. Nikdo se neozval, říká šéf Liftago

1. 3. 2021
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: Liftago.cz, podle licence: Rights Managed
Má k dispozici propracovaný software, který dokáže naplánovat trasu rozvozu i v řádu sekund, a také síť 2000 přepravců. Vše nabízel k dispozici státu. Neuspěl.

Ondřej Krátký je spoluzakladatel a ředitel přepravní služby Liftago, která se dnes neorientuje pouze na osobní přepravu, nově rozšířila svůj záběr také na kurýrní a dovážkové služby.

Ondřej nabízel svoji rozsáhlou síť 2000 přepravců i propracovaný software pro plánování tras k dispozici státu. Se svojí nabídkou rozvozu vakcín ale úspěšný nebyl. Podle něj státnímu aparátu chybí pružnost, kvalitní vedení a především „koule“.

Ondřej Krátký byl hostem serveru Podnikatel.cz.

Ondřeji, vy jste za Liftago vládě několikrát nabízel pomoc. O jakou pomoc se konkrétně jednalo?

V průběhu pandemie jsme po České republice rozšířili síť kurýrních a dovážkových služeb, tedy nejen taxi, ale i síť dalších přepravců, kterých je dnes 2000. Nenabízel jsem pouze službu přepravce, protože si uvědomuji, že přepravní kapacity často nestačí na certifikované přepravy vakcín, ale nabízel jsem buď naši přepravní kapacitu doplněnou o certifikované chladicí zařízení, nebo čistě softwarovou podporu. V řádu vteřin nebo minut jsme schopni naplánovat rozvozy vakcín, a pokud máte přehled, kam je potřeba něco zavézt, tak náš software to opravdu umí naplánovat ve velmi krátké době. A opravdu si nemyslím, že je potřeba lpět na systému, kde to plánování trvá delší dobu.

Byl jste úspěšný s tou nabídkou?

Nebyl. Myslím si, že to není chyba konkrétních lidí, přes které jsem se snažil svoji pomoc nabídnout, ale častokrát problém sahá hlouběji do státního aparátu, který není zvyklý řešit problémy pružně.

Co vás vedlo k tomu, že jste svoji pomoc nabídl? Kde vznikl ten impuls?

Už v jarní vlně covidu jsme si vyzkoušeli, zda náš software můžeme použít i pro charitativní účely. S tou původní a současnou charitativní aktivitou se moc nechlubíme. Ale když víme, že něco funguje, a umíme to bez nároku na honorář a tyto věci jsou společnosti prospěšné, tak jsme to chtěli použít i v tomto případě. Když vidím, kolik vakcín zůstává nevyužito, byť by to bylo využito rychle i v řádu dnů, tak si myslím, že to pomůže zrychlit imunizaci naší populace.

Jak vy, jako podnikatel, aktuální situaci v naší zemi vnímáte?

Myslím si, že to je mix špatného leadershipu a zastaralých procesů. Teď bych to nechtěl házet jenom na vládu, mně se upřímně nelíbí ani to, jak se k tomu staví opozice. Myslím si, že potřebujeme, aby přišel někdo, kdo má, s prominutím, trochu větší koule a řekl, že holt ta ekonomika potřebuje tvrdý a krátkodobý lockdown a naopak nepotřebuje tuto pomalou smrt, kterou zde zažíváme.

Koukám se na to tak, že Liftago si s tou situací samo poradí. Nás to bude finančně samozřejmě bolet, jako nás to bolí doteď, ale my se snažíme mít vlastní úspěch pod kontrolou a spoléhat se na sebe. Nemyslím si však, že každý má schopnost nebo silné akcionáře a silný optimismus s výhledem do budoucna. Myslím si, že je potřeba, aby se k tomu přistoupilo čistě pragmaticky a nejen s ohledem na to, že se chystají říjnové volby, kvůli kterým se budou všichni bát drastických opatření, která jim seberou preference. Prostě si myslím, že je potřeba, aby tady někdo ty koule ukázal.

Pokud se podíváte na celou situaci šířeji, kde osobně vidíte problém? Kde si myslíte, že může bouchnout pomyslná ekonomická bomba?

Ekonomický problém není už ta samotná pandemie, ale spíše neschopnost nebo nemožnost firem plánovat. Tím, že nejsou dané jasné parametry, při jakých se bude uvolňovat nebo při jakých se bude přitvrzovat, ať už je to počet nakažených, lůžková kapacita nebo číslo R nebo další indikátory, podnikatel prostě nemůže být optimista, pokud to nemá nějakým způsobem zakódované. A jakmile máte nejistotu, tak se ekonomika daleko více řítí do spirály špatných očekávání. Nemůžete plánovat, nemůžete investovat.

A kde nebo v čem je ten zakopaný pes?

Je to oblast leadershipu. Stát potřebuje nastavit jasné transparentní metriky, podle kterých bude situaci řídit. Měl už rok na to, aby se s tím vypořádal. A je to čistě o leadershipu: být schopen s pomocí odborníků, ne kvazi odborníků, nastavit jasné metriky, při jakých se ta situace bude zlepšovat, a zároveň tím vyvodit nějakou osobní odpovědnost. A musí zde být i ochota firem na takovém výsledku spolupracovat. Jsem přesvědčený, že pokud by stát nastavil jasná kritéria, při jakých se může rozvolňovat, pak by i běžný občan byl daleko lépe motivovaný spolupracovat.

Ondřeji, pojďme k vašemu Liftagu. Váš byznys prošel transformací. Co konkrétně se změnilo?

Musím zdůraznit, že jsme měli obrovské štěstí, že Liftago už několik let zpátky zvolilo jasnou strategii, že půjde do byznysu, kdy se budeme snažit, řekněme, orchestrovat logistiku ve městě přes komerční přepravce. To znamená nejen osobní přepravu, ale i přepravu zboží. Díky tomu pro nás nebylo tak náročné překlopit orientaci z přepravy osob na logistiku zboží.

A musím říct, že v logistice zboží jsme se výrazně transformovali. Na začátku pandemie jsme měli schopnost dělat ultrarychlé závozy zboží po celé republice, ale nyní řešíme i hromadné závozy na přesný čas. Jsme schopní konvertovat klasickou next day logistiku do posílání zboží v malých dávkách na přesný čas.

Buďte více konkrétnější. Jakého zboží se to týká a s jakými firmami spolupracujete?

Mezi e-commerce zákazníky tvoří třetinu všech přeprav Alza.cz. Pro Alzu děláme od expresního kurýra až po suplování next day nebo same day kapacity. U závozů jsme schopni přepravit běžný balík, který přijde druhý den někdy mezi osmou a šestnáctou hodinou s přehledem pro zákazníka, kde to zboží aktuálně je.

A pro zbytek e-commerce zákazníků, kam řadíme menší a střední e-shopy, zajišťujeme expresní zásilky nebo zásilky, které míří do stejného města, tzv. lokální doručování. A pak sem ještě můžeme zařadit závozy food nebo grocery. Obsluhujeme už docela velké značky.

Jaké značky?

Pokud vezmu food, tak sem patří oblíbené restaurační řetězce, jako je Ambiente, což je jeden z nejzajímavějších zákazníků. V tom grocery to jsou spíš menší výrobci nebo menší obchodníci, kteří jdou do onlinu. A vozili jsme během pandemie Rohlík.cz a Rohlík Bistro, kdy jsme částečně suplovali kapacitu Rohlíku.

Když se vrátím na začátek našeho rozhovoru, ministr zdravotnictví Jan Blatný zdůraznil, že rozvoz vakcín musí podléhat konkrétním hygienickým normám, proto není možné, aby si města rozvážela vakcíny svépomocí. Pokud by stát vyslyšel vaši nabídku, byli byste schopni změnit svoji logistiku tak, aby to těm hygienickým normám vyhovovalo?

Jasně. Myslím si, že se jedná o to, aby úředníci měli ochotu spolupracovat. A jak jsem říkal na začátku, my jsme schopni do naší přepravní sítě buď zapojit síť vratných a certifikovaných chlazených boxů, anebo dokážeme napojit náš software na certifikovaného přepravce a v tomto případě dokážeme nabídnout technologickou část a pomoc s trasováním a plánováním tak, aby to netrvalo tak dlouho.

Kde se podle vás nachází to pomyslné světlo na konci tunelu? Kdy si myslíte, že by se ekonomika mohla opět nastartovat?

Nemám křišťálovou kouli. Myslím, že ji nikdo nemá. Teď bude chvilku hůř, aby mohlo být líp. Potřebujeme leadership. Myslím si, že bychom museli být úplně marní, abychom si neporadili s očkováním populace.

V Liftagu jsme si proto řekli, že nebudeme spoléhat na osobní přepravu, i když ji nadále provozujeme a dbáme na maximální bezpečnost, ale není to nyní segment, od kterého očekáváme růst. Nemůžeme ho aktivně propagovat, protože by to asi nebylo odpovědné. Ale co máme pod kontrolou, tak to je logistika, která samozřejmě v pandemii dostává vítr do plachet. Můžeme tím pomoci české ekonomice kupředu a doručovat zboží tam, kam je potřeba rychle a včas. Takže vám ten odhad nedokážu dát a nechci vám ho dávat.

Brand24

Takže pochopil jsem to správně, že ve vašem případě bude osobní přeprava už jen minoritní částí vašeho byznysu?

Liftago má různé kategorie řidičů. Ti, co mají licenci úplně na všechno, pak ti, co přepravují pouze lidi, a pak jsou ti, kteří do toho vozí ještě jídlo nebo zboží z e-shopů. Pouze si myslím, že nyní se daleko více zrychlí přeprava zboží. Dokážeme do této platformy zapojit řidiče, kterého vzápětí vytížíte ještě z jiných zdrojů, ať už přišel jako taxikář a stal se z něj kurýr, nebo přišel jako kurýr, ale stal se z něj taxikář. Ekonomika bude určovat, co se zrovna bude vyvíjet rychleji.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).