Oblast zaměstnávání osob se zdravotním postižením se v poslední době několikrát změnila. Pro dodavatele i odběratele náhradního plnění.
Oblast zaměstnávání osob se zdravotním postižením se v poslední době několikrát změnila. Pro dodavatele i odběratele náhradního plnění.
V loňském roce byla zavedena elektronická evidence, která zpočátku potrápila především dodavatele náhradního plnění.
Ani rok letošní nebyl bez komplikací. Novelou zákona o zaměstnanosti se výrazně upravily podmínky náhradního plnění zřízením institutu „zaměstnavatel na chráněném trhu práce“.
O dalších novinkách v oblasti zaměstnávání připravovaných pro rok 2019 více v článku Legislativní novinky roku 2019 pro zaměstnavatele. Nové i „staronové“
Chráněný trh práce tvoří zaměstnavatelé zaměstnávající více než 50 % osob se zdravotním postižením z celkového počtu svých zaměstnanců. Navíc musí mít s úřadem práce uzavřenou písemnou dohodu o jejich uznání za zaměstnavatele na chráněném trhu práce. Dohoda se uzavírá v rámci místní působnosti krajských poboček úřadů práce, v jejímž obvodu má sídlo zaměstnavatel právnická osoba nebo bydliště zaměstnavatel fyzická osoba.
Dohodu o uznání zaměstnavatele lze se zaměstnavatelem uzavřít za podmínky, že:
Dohoda o uznání zaměstnavatele se s úřadem práce uzavírá na dobu 3 let. Pokud nejpozději do 3 měsíců po uplynutí této doby zaměstnavatel opětovně požádá úřad práce o uzavření dohody o uznání zaměstnavatele, uzavírá se tato dohoda na dobu neurčitou. Konkrétnější informace uvádí ministerstvo práce v příručce Informace pro žadatele.
Ne všichni zaměstnavatelé zaměstnávající alespoň 50 % osob se zdravotním postižením s úřadem práce dohodu o uznání zaměstnavatele na chráněném trhu práce uzavřeli. Pouze zaměstnavatelé s účinnou dohodou o uznání na chráněném trhu práce jsou oprávnění využívat benefity určené pro tento segment zaměstnavatelů. Jednak mají nárok čerpat příspěvky pro podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením na chráněném trhu práce a rovněž mají možnost poskytovat takzvané náhradní plnění v rámci plnění povinného podílu zaměstnávání osob se zdravotním postižením.
Významným pomocníkem v oblasti náhradního plnění je elektronický seznam dodavatelů náhradního plnění. V seznamu lze mimo jiné dohledat konkrétního dodavatele, celkový i volný limit náhradního plnění a samozřejmě, zda má nebo nemá uzavřenou dohodu o náhradním plnění. Podle Martina Bačkovského z ministerstva práce a sociálních věcí zde aktuálně figuruje 1636 zaměstnavatelů z celkového počtu 2975. Náhradní plnění tedy dodává 55 % všech oprávněných poskytovatelů.
V seznamu jsou uvedeni pouze ti zaměstnavatelé, kteří mají zájem dodávat náhradní plnění, tzn. zaregistrují se na portálu ministerstva práce a sociálních věcí. Zbývajících 1339 zaměstnavatelů sice oprávnění k poskytování náhradního plnění má, ale z určitých důvodů tak nečiní. Cílem novely zákona o zaměstnanosti nebylo snížit počet dodavatelů náhradního plnění. Podíl zapojení oprávněných dodavatelů do náhradního plnění nesouvisí se zefektivněním systému podpory zaměstnávání osob se zdravotním postižením. Důvodem je skutečnost, že poptávka po produktech některých zaměstnavatelů osob se zdravotním postižením je na dostatečné úrovni bez ohledu na náhradní plnění,
vysvětlil Martin Bačkovský. Dodal, že takoví dodavatelé nejsou nuceni se zabývat problematikou náhradního plnění. Pravděpodobně dodávají výrobky či služby odběratelům, na něž se povinný podíl zaměstnávání osob se zdravotním postižením nevztahuje.
Novelizován bude rovněž zákon o úpadku a způsobech jeho řešení, tzv. insolvenční zákon. O připravovaných novinkách více v článku Změny v insolvencích z pohledu zaměstnavatele
Již za rok 2017 zadávali dodavatelé údaje o náhradním plnění povinně do elektronického systému náhradního plnění. Do tohoto systému se museli nejprve zaregistrovat. O registraci měli zpočátku zájem také odběratelé, a to z důvodu přehlednosti odebraného náhradního plnění. I pro ně byla tato funkcionalita od počátku roku 2018 zavedena. Odběratel vyplní na portálu MPSV formulář Žádost odběratele o zpřístupnění přehledu dokladů. Oprávnění přístupu přidělí odběrateli Úřad práce ČR. Poté je uživatel přesměrován na tabulku s přehledem dokladů odběratele pro přidělené IČO. Jedná se o tabulku, která obsahuje číslo dokladu, částku, dodavatele, e-mail odběratele, datum dodání, datum zaplacení, datum vložení a stav potvrzení dokladu odběratelem.
Podrobněji Návod k aplikaci ENP (kapitola 3)
redaktorka
Internet Info Podnikatel.cz (www.podnikatel.cz)
Největší server pro podnikatele v ČR. ISSN 1802-8012
Copyright © 2007 – 2019 Internet Info, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.