Hlavní navigace

Nákup oblečení přes internet? Na obrázku módní kousek, v reálu kus hadru

Jana Knížková

Právě na e-shopy s textilními výrobky se zaměřila v loňském roce Česká obchodní inspekce. Výsledky nejsou nijak uspokojivé.

Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Česká obchodní inspekce v polovině roku 2018 provedla 51 kontrol, u téměř 73 % zjistila pochybení. 

Výsledky kontrol odhalily nepřípustné chování obchodníků, kdy spotřebitelům nabízeli a prodávali výrobky, jejichž značení a materiálové složení neodpovídalo skutečnosti. Odhaleno bylo ale i další porušování právních předpisů. Obchodníci používají klamavé obchodní praktiky, neuvádí povinné informace jako například jak a kde zboží reklamovat nebo neinformují o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. Spotřebitel je takto klamán a činí rozhodnutí, která by jinak ke vztahu k nákupu textilních výrobků neučinil, uvedl ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

Mohlo by vás zaujmout: Je možné reklamovat použité zboží zakoupené přes internet?

Při kontrolní akci zaměřené na podmínky prodeje textilních výrobků přes internet inspektoři kontrolovali především dodržování povinností vyplývajících kontrolovaným osobám z právního předpisu EU (nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1007/2011 o názvech textilních vláken a souvisejícím označování materiálového složení textilních výrobků). 

Zjištěno bylo také porušení zákona o ochraně spotřebitele. Nejčastěji se jednalo o tato pochybení: 

ebf19

  • prodávajícímu bylo prokázáno klamavé konání,
  • prodávající neinformoval spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění,
  • prodávající neinformoval spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, 
  • prodávající neinformoval spotřebitele o vlastnostech prodávaných výrobků, o způsobu jejich použití a údržby a o nebezpečí, které vyplývá z jeho nesprávného použití nebo údržby,
  • prodávajícímu bylo prokázáno klamavé opomenutí.

Česká obchodní inspekce uložila celkem 23 pokut v celkové hodnotě 60 500 korun.

Na sociálních sítích často kolují důkazy o tom, jak snadno může zákazník narazit při nákupu oblečení na internetu. Tedy když nabídka neodpovídá realitě. Nahlédněte do fotogalerie: