Hlavní navigace

Naplánujte kampaň, která vašemu e-shopu zajistí rekordní tržby

Josef Drobílek

Jaká jiná kampaň by si zasloužila více pozornosti než právě ta vánoční. Připravte se na Vánoce už v létě.

Doba čtení: 3 minuty

Předvánoční nákupní šílenství se každým rokem stále více přesouvá z kamenných prodejen na internet. Je pochopitelné, že člověk si raději nakoupí na pár kliknutí z pohodlí domova, než aby riskoval život ušlapáním za doprovodu „ólájvónt fórkrismzisjůů“. Je však oblast, ve které e-shopy za klasickými obchody nadále zůstávají pozadu.

Říkejme té oblasti třeba připravenost. Zatímco obchodními centry se již koncem srpna line odér zapáleného frantíka, některé e-shopy jakoby čekaly do listopadu, zdali ty Vánoce budou i letos.

Psali jsme: Jak přitáhnout zákazníka k opuštěnému košíku? Nejlepší cestou je e-mailing

Nákupáky už v tuto chvíli moc dobře vědí, co bude kdy v akci, mají vytištěné plakáty a nasmlouvaného falešného Santa Clause.

Víte vy, které zboží zlevníte? Máte hotové vizuály a nakoupili jste bannerové plochy? A jak jste na tom se Santou?

Připravte se na Vánoce už v létě

Ruku na srdce, jaká jiná kampaň by si měla zasloužit více pozornosti než právě ta vánoční? Vánoce jsou pro drtivou většinu e-shopů zlatým hřebem celého roku, mnoho e-shopů si neuvědomuje, že do vánočních kampaní už zcela přirozeně patří i Black Friday nebo Den dopravy zdarma.

Podíváme-li se na druhou stranu, bylo by naivní se domnívat, že nákupní horečka končí úvodní scénou pohádky Tři oříšky pro Popelku. Počítejte v kampani s reklamacemi, vratkami i novoročními výprodeji.

Čtěte také: 10 tipů, jak na kvalitní e-mailovou kampaň

Křivka tržeb směřující k obchodnímu vrcholu celého roku mívá rostoucí tendenci zhruba už od poloviny září. V ideálním případě byste již tou dobou měli mít kampaně připravené. Není proto žádným bláznovstvím začít řešit vánoční sezónu již v létě.

Plánování vánoční kampaně by mělo začínat důkladnou přípravou. Ohlédněte se za minulými Vánocemi, poučte se z loňských chyb a zkuste navázat na to, co se povedlo. Nejen vám, ale i konkurenci nebo firmám, které toho s předmětem vašeho podnikání zas až tak společného nemají. U nás i ve světě.

Čtěte také: Dobrý newsletter není otravný spam. Spíš milostné psaní

Nahlédněte do statistik za minulá léta a pokuste se předpovědět trend, na základě kterého budete schopni odhadnout množství zásob, velikost marketingového rozpočtu i lidských zdrojů.

Inspirujte se od nejlepších

LEGO – Chatbot Ralph

Vybrat ten vhodný dárek pro děti bývá často ošemetná úloha. Společnost LEGO se rozhodla tápajícím rodičům podat pomocnou ruku v podobě facebookového chatbota Ralpha. Ten jim na základě pár zodpovězených otázek dokáže doporučit několik produktů, se kterými pod vánočním stromečkem tutově nedopadnou jako Miroslav Donutil ve filmu Pelíšky, a navíc přihodí i slevový kód na dopravu zdarma.

LEGO – Chatbot Ralph

ASHMOLEAN MUSEUM – Digiadventní kalendář

První univerzitní muzeum na světě připravilo pro loňské Vánoce vlastní adventní kalendář v digitální podobě. Místo obligátních čokoládiček se ale v každém z okének ukrývalo jedno z uměleckých děl vystavených v muzeu s krátkým popisem jeho historie. Jednotlivé kousky si můžete zakoupit k vytištění nebo jako pohlednici.

ASHMOLEAN MUSEUM – Digiadventní kalendář

JOHN LEWIS – Moz

Mluvíme-li o úspěšných vánočních kampaní, rozhodně nemůžeme opomenout obchodní řetězec John Lewis. Přestože hlavní spot s příšerkou Mozem byl oproti předchozím ročníkům považován spíše za slabší, jeho prezentace v online prostředí byla opět skvostná. Na speciálně vytvořené microsite, která využívala prvky rozšířené reality, jste si mohli s Mozem pohrát, vyfotit si s ním selfie nebo „mozifikovat“ svou tvář. Vše pak šlo jednoduše sdílet, což významným podílem dopomohlo viralitě celé kampaně.