Hlavní navigace

Návrhy ministerstva na změny daní? Jako když pejsek a kočička dělali dort

22. 2. 2018
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

[KOMENTÁŘ] Podobně, jak pejsek s kočičkou dělali dort, tak stejně chaoticky a komplikovaně chce nyní ministerstvo změnit daně.

Tady zrušíme superhrubou mzdu, tady zvýšíme sazbu daně pro OSVČ, ale přidáme možnost odpočtu ¾ pojistného, tady zvýšíme sazbu daně pro pronájmy a část kapitálových příjmů a tady zavedeme místo solidární přirážky druhou sazbu daně. A aby toho nebylo málo, už pracujeme na novém dortu, respektive na novém zákonu o daních z příjmů, kterým zase vše změníme.

Názory odborné veřejnosti? Ne, děkujeme

Ministerstvo financí poslalo před několika týdny do připomínkového řízení novelu, která má od roku 2019 zavést celou řadu novinek. Podle ministerstva přinesou tyto změny snížení daní. Navrhované změny povedou ke snížení odvodové zátěže u většiny ekonomicky aktivní populace napříč všemi příjmovými kategoriemi a ekonomickými činnostmi, a to jak zaměstnancům, tak podnikajícím fyzickým osobám, komentovala dopady zdanění Alena Schillerová.

Záměr snížit daně z příjmů se dá jednoznačně pochválit a přivítali by jej jak zaměstnanci, tak podnikatelé. Nebylo by to však ministerstvo financí pod taktovkou ANO, aby se nenašlo několik háčků a aby se velká část odborníků po přečtení návrhu zákona nechytala za hlavu. Základní problém přitom zůstává stejný, ministerstvo ignoruje předkládání věcných záměrů a předkládá zákon bez konzultace s odbornou veřejností. Přitom právě zrušení superhrubé mzdy při současném zachování stávající úrovně zdanění jak zaměstnanců, tak podnikatelů je podle odborníků velmi složitý úkol, jehož řešení musí být promyšleno z mnoha úhlů.

Bohužel i přes dřívější proklamace zástupců Ministerstva financí ČR o zřízení pracovních skupin z řad odborníků byl návrh vypracováván bez konzultace s odbornou veřejností. Komora daňových poradců bude na nejasnosti navrhované úpravy upozorňovat v připomínkovém řízení a bude jako povinné připomínkové místo k tomuto předpisu trvat na dostatečném propracování nové úpravy, potvrdila serveru Podnikatel.cz Lucie Rytířová, členka Prezidia a vedoucí Sekce daně z příjmu fyzických osob Komory daňových poradců ČR.

OSVČ se komplikují daně

Nejasnosti a komplikace provází především změny ve zdanění OSVČ. Návrh novely zákona sice počítá se zvýšením sazby daně na 19 %, zároveň však přináší možnost uplatnění 3/4 zaplaceného pojistného (nejvýše z vypočteného maximálního vyměřovacího základu pro sociální pojištění). Jedná se tedy o zaplacené pojistné v příslušném zdaňovacím období. Z toho plyne, že se bude jednat jak o měsíční zálohy na pojistné, tak eventuální doplatek pojistného za předchozí zdaňovací období. Případný přeplatek na zálohách na pojistném za předchozí zdaňovací období se pak má stát příjmem příslušného zdaňovací období, ve kterém je přeplatek poplatníkovi s příjmy ze samostatné činnosti vrácen. Stane se tak součástí základu daně, respektive dílčího základu daně.

Čtěte také: OSVČ má vzrůst sazba daně na 19 %, 3/4 pojistného ale půjdou uplatnit jako výdaj

Tento koncept navazuje na fungování identifikace příjmu ještě před zavedením superhrubé mzdy, kdy vrácený přeplatek byl příjmem zahrnovaným do základu daně, neboť bylo možné zaplacené pojistné (ze kterého se poté přeplatek vygeneroval) uplatňovat jako výdaj. Ministerstvo financí tak chce v podstatě vrátit systém zdanění do roku 2007. Zatímco u superhrubé mzdy není její zrušení žádným problémem, u zdanění OSVČ jde o deset kroků zpět.

Zatímco nyní mohou OSVČ evidovat jen příjmy, použít paušál, z výsledku jednoduše dopočíst zdravotní a sociální, nově by měly opět složitě dopočítávat základ daně. Na rozdíl od stavu před rokem 2008 se navíc výpočty komplikují, jelikož do výdajů půjdou započítat pouze ¾. Případný přeplatek na pojistném se tak recipročně ze ¾ započítá do příjmů dalšího roku. Podle mého názoru je konstrukce odpočtu pojistného nesmyslná. Živnostník si ani nebude umět dopředu jednoduše spočítat, kolik vlastně má na dani odvést, říká k tomu daňový poradce Michal Hanych, podle kterého ministerstvo zřejmě neřešilo reálné dopady a aplikaci.

V případě OSVČ jde úprava naprosto opačným směrem, než je zjednodušování výpočtu. Navíc jsem nezaznamenal nikde diskusi o tom, jaký dopad bude mít posun v příjmech státu ze zdanění OSVČ – protože daň z příjmů fakticky vzroste, ale výběr sociálního a zdravotního pojistného klesne. Nebudou chybět peníze ve zdravotním a důchodovém systému? Napadlo to někoho? upozorňuje Hanych.

Čtěte také: Bohudíky za Nejvyšší správní soud, za poslední pojistku proti daňové totalitě

Některé daně se mají zvýšit

Aby toho nebylo málo, změny by přinesly v některých oblastech zvýšení daní. Konkrétně se to týká nájmů a některých kapitálových příjmů. Důvodem je náprava současné disproporce mezi zdaněním příjmů ze zaměstnání (20,1% daň + 45 % pojistné) a podnikání (15% daň + 42,7 % pojistné) na jedné straně – a příjmů z pronájmů a některých typů kapitálových výnosů (pouze 15% daň) na straně druhé, vysvětluje ministryně.

Je ale absurdní, že výše zmíněnou disproporci „napraví“ zvýšení daně u některých kapitálových výnosů a pronájmů na 19 %. Nebo snad bude podle ministerstva nově zdaněním příjmů ze zaměstnání (19% daň + 45 % pojistné) a podnikání (19% daň (a ¾ pojistného jako výdaj) + 42,7 % pojistné) na jedné straně – a příjmů z pronájmů a některých typů kapitálových výnosů (19% daň) na straně druhé již proporční?

Nový zákon zase vše změní?

Nejabsurdnější na předloženém návrhu je ovšem fakt, že se již pracuje na zbrusu novém zákonu o daních z příjmů. Ministerstvo navíc dokonce uvažuje o tom, že by místo nového zákona o daních z příjmů předložilo dvě normy. Jedna by se týkala zdanění firem, druhá pak OSVČ. Může se tak klidně stát, že se nyní zcela překope koncept zdanění, aby se za další rok či dva opět změnil (slovy ministerstva zjednodušil). Nynější rušení superhrubé mzdy a další změny tak opět mohou projít „plastickou operací“ a celý systém může zanedlouho vypadat opět zcela jinak.

skoleni_15_4

Nový daňový zákon (nebo daňové zákony) má být součástí projektu MOJE daně, který si klade za cíl zjednodušit správu daní a daňový systém. Právě „zjednodušení daní“ tvoří slogan, kterým se zaklínají snad všechny vlády od vzniku ČR. Zda je stávající návrh na zavedení ¾ odvodů pojistného OSVČ jako daňově uznatelného výdaje a na započítání následných přeplatků nebo nedoplatků pojistného do příjmů nebo výdajů dalšího zdaňovacího období zjednodušením systému, nechť posoudí každý sám.

Pokud chtělo ministerstvo financí co nejdříve snížit daně, nemělo se nyní pouštět do změny konceptu zdanění, nýbrž stačilo jen snížit sazbu daně o 1 %. Šlo třeba i zvýšit slevu na poplatníka, která by sice nepomohla všem poplatníkům, ale i tak by šlo o jednoduchou parametrickou změnu. Místo toho, aby ministerstvo vyřešilo změny daní komplexně v novém zákonu (nebo v nových zákonech), který by připravilo po debatě s odbornou veřejností, vyvolává zbrklou změnou systému mezi podnikateli jen zmatek. Proč ale dělat zákon systematicky a jednoduše, když to jde chaoticky a složitě? Zdá se, že ministerstvu jde hlavně o to, aby se „daňový dort“ co nejdříve upekl. Že z něj bude bolet břicho, už nikoho nezajímá.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).