Hlavní navigace

Nejčastější prohřešky e-shopů? Nepravdivé informace o zboží či reklamacích

15. 7. 2019
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Česká obchodní inspekce uskutečnila v 1. čtvrtletí tohoto roku 293 kontrol a její inspektoři zjistili nedodržení legislativy u 84 % případů.

Obchodníci například klamali spotřebitele tím, že uváděli nepravdivé informace nebo takové informace, které by spotřebitele mohly uvést v omyl. Také neinformovali o rozsahu, podmínkách a způsobu reklamace, společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit, nebo neinformovali spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (ADR). Jak však poznamenává sama Česká obchodní inspekce (ČOI), výsledky nelze považovat za skutečný odraz stavu elektronického obchodování v ČR, jelikož se kontroly cíleně zaměřují na problematické podnikatele.

Stále stejné prohřešky

ČOI provedla v prvním letošním čtvrtletí celkem 293 kontrol, přičemž porušení právních předpisů zjistila v 246 případech (83,96 %). Obchodníci nejčastěji porušovali zákon o ochraně spotřebitele, kdy například klamali spotřebitele tím, že uváděli nepravdivé informace nebo takové informace, které by spotřebitele mohly uvést v omyl.

Zjištěné nedostatky:

Brand24

  • ve 129 případech bylo zjištěno klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací, které ho uvádí v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele, atd. (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5 odst. 1, 2 zákona o ochraně spotřebitele)
  • ve 128 případech byla porušena povinnost informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu reklamace, společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit (§ 13)
  • ve 119 případech prodávající neinformoval žádným způsobem spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (ADR) (§ 14)
  • v 67 případech bylo zjištěno klamavé opomenutí, neboť prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejasným, nejednoznačným či nesrozumitelným způsobem (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a odst. 1, 2)
  • ve 26 případech prodávající nedodržel povinnost přijmout reklamaci a vystavit o tom písemné potvrzení a dále povinnost o reklamaci rozhodnout a vyřídit ji ve stanovené lhůtě (§ 19 odst. 1,3)
  • v 18 případech došlo k porušení nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1007/2011 o názvech textilních vláken a souvisejícím označování materiálového složení textilních výrobků
  • v 37 případech prokázala ČOI porušení ostatních právních předpisů, které jsou předmětem dozoru České obchodní inspekce

O nekalých praktikách internetových obchodů jsme psali v článku Tváří se jako český e-shop, ale pak přijde balíček z Číny. Co na to naše zákony?

Celkem padlo 255 pokut

Česká obchodní inspekce za toto čtvrtletí pravomocně uložila 255 pokut v celkové hodnotě 1 787 000 korun. Nejvyšší pokutu ve výši 60 000 Kč pak uložila společnosti „zbozí od výrobce s.r.o.“. Konkrétně například proto, že na čtyřech svých webových portálech v obchodních podmínkách uváděli, že podpisem spotřebitel stvrzuje, že zásilka se zbožím splňovala všechny podmínky a náležitosti a na případnou reklamaci z důvodu porušení obalu zásilky nemůže být brán zřetel. Takové obchodní podmínky nejsou v souladu se zákonem o ochraně spotřebitele, jelikož prodávající odpovídá kupujícímu, že věc nemá při převzetí vady, dodává mluvčí ČOI Jiří Fröhlich

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).