Počínaje novým rokem je nutné mít povinné ručení u každého vozidla, které je zařazené v registru silničních vozidel. V opačném případě je jeho vlastník povinen platit příspěvky do garančního fondu. Jaké postihy čekají na řidiče, kteří tak neučiní?
Počínaje novým rokem je nutné mít povinné ručení u každého vozidla, které je zařazené v registru silničních vozidel. V opačném případě je jeho vlastník povinen platit příspěvky do garančního fondu. Jaké postihy čekají na řidiče, kteří tak neučiní?
Vozidla, která jsou zařazená v registru silničních vozidel, musí mít od nového roku sjednané povinné ručení i v případě, že jsou nepojízdná. Jinak musí majitel vozidla platit každý den příspěvek do garančního fondu, který se liší dle druhu vozidla a je ve výši od 20 do 300 korun.
Od 1. ledna 2009 je jediným platným dokladem o pojištění odpovědnosti výhradně zelená karta. Doklady o pojištění, které byly vydávány dříve, pozbyly počátkem roku platnosti. Čtěte více: Pojišťujete auto? Dejte si pozor na možná úskalí
Novela Zákona č.168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, zavedla od nového roku povinné příspěvky do garančního fondu a zvýšila vymahatelnost tohoto zákona udělením plných kompetencí k uplatnění nároku na úhradu příspěvku České kanceláři pojistitelů (ČKP).
Cílem opatření je snížit počet nepojištěných vozidel a následně i počet nepojištěných škod. Ty se každoročně vyšplhají zhruba k 500 milionům korun. Škodu hradí ČKP z garančního fondu a následně ji vymáhá na viníkovi. Úspěšnost však bývá zhruba 30%, zbytek nákladů se podle Jakuba Hradce, výkonného ředitele ČKP, promítá do cen povinného ručení. Čtěte více: Od ledna hrozí sankce každému devátému vozidlu v Česku
Od ledna tedy jsou majitelé nepojištěných vozidel, vedených v registru silničních vozidel, písemně vyzýváni k úhradě příspěvků do 30 dnů. Pokud je nezaplatí nebo neprokáží, že vozidlo neprovozují v rozporu se zákonem, není odhlášené z registru či alespoň dočasně vyřazené z provozu, obdrží od ČKP první upomínku, ve které již jsou zahrnuté úroky z prodlení. Poté zahájí kancelář vymáhací proces a věc předá inkasní společnosti. Proces může vést až před soud a končit exekucí.
Přesto, že kumulované příspěvky mohou nezodpovědné majitele vozidel velmi zadlužit, ani jejich úhrada nenahrazuje pojištění. Proto v případě, že je nepojištěným vozidlem způsobena škoda, zaplatí ji odpovědná osoba. Povinné ručení nemá v České republice podle České kanceláře pojistitelů zhruba 850 tisíc vozidel. Čtěte více: Platit povinné ručení se vyplatí. První výzvy neplatičům budou rozeslány již v únoru
Příklad:
Řidič osobního nepojištěného automobilu Peugeot 406 v únoru roku 2006 nedodržel bezpečnou vzdálenost a narazil do vozidla Škoda Octavia, které bylo nárazem posunuto na další vozidlo Mazda 626. Nedošlo k žádné újmě na zdraví. Věcná škoda dosáhla výše 520 255 Kč.
Co je tedy pro majitele nejlepší ověřit, aby se vyvaroval případným soudním sporům nebo dokonce exekuci?
Příspěvky se do garančního fondu odvádí za každý den, po který není vozidlo pojištěné. Denní sazba se u motocyklů pohybuje od 20 do 30 korun. U osobních automobilů se pohybuje od 50 do 70 korun dle objemu válců motoru a u nákladních vozidel může dosáhnout až třísetkorunové hranice. Výše příspěvku se tedy odvíjí od počtu dní, denní sazby a nákladů uplatnění, které představují například tisk dopisu, poštovné, zpracování plateb atd. Čtěte více: Leden 2009: Co podnikatele čeká a nemine?
Celkový příspěvek = počet dní x denní sazba + náklady uplatnění
Osobou, na kterou se povinnost platit příspěvek vztahuje, je vlastník a provozovatel evidovaného vozidla, stejně jako jiná osoba, která v registru zapsaná není, ale měla by být (například nový vlastník vozu či jeho dědic). Změny vlastníků i provozovatelů podléhají oznamovací povinnosti na registru vozidel. Tyto osoby jsou zároveň solidárními dlužníky a každý odpovídá do plné výše dluhu. Jeho zaplacením kteroukoli z těchto osob zaniká dluh i ostatním.
Po vyzvání k úhradě příspěvku je nutné jej platit převodem z účtu či poštovní složenkou. Nikdy nehraďte nikomu příspěvek v hotovosti – šlo by s vysokou pravděpodobností o podvod, protože ČKP platby v hotovosti vůbec nepřijímá,
informuje kancelář pojistitelů. Prostředky z garančního fondu budou použity na úhradu škod poškozeným při nehodách, která způsobí nepojištěná vozidla,
uvedla pro server Podnikatel.cz Jana Čechová, mediální zástupkyně ČKP. Čtěte více: Začít podnikat v autodopravě je až na výjimky jednoduché
Změníte v nejbližší době pojišťovnu k uzavření povinného ručení?
Co a za jakých podmínek hrozí majiteli vozu, který si povinné ručení přece jen nesjedná?
Majitel vozu nepředloží doklad o pojištění při silniční kontrole - pokud u sebe řidič nemá zelenou kartu nebo je neplatná, jedná se o přestupek, za který může policista udělit blokovou pokutu ve výši 1500 korun. Pokud přestupek postoupí do správního řízení, může jít až o 3000 korun.
Majitel vozu neuzavře pojištění do 14 dnů po zániku předchozího pojištění - řidič by měl v takovém případě odevzdat registrační značky a osvědčení o registraci. Za případnou vzniklou škodu pak odpovídá majitel a provozovatel vozidla. Pokuta se může vyšplhat až do výše 20 000 korun.
Majitel provozuje vozidlo bez pojištění odpovědnosti - přestupek s pokutou od 5000 do 40 000 korun.
Z hlediska sankcí při silničních kontrolách a z pohledu příspěvků do garančního fondu je zaplacená částka povinného ručení výrazně nižší. Podle informací pojišťoven si toho jsou vlastníci vozidel vědomi. Během prosince došlo dokonce k více než 50% nárůstu sjednaného povinného ručení oproti prosinci 2007. Lednová čísla ještě nejsou k dispozici, ale rovněž budou nadprůměrná,
informovala server Podnikatel.cz Eva Svobodová z pojišťovny Uniqa. Zaznamenali jsme zvýšený zájem o povinné ručení v kategorii starších vozidel. Lze soudit, že se jedná právě o ta vozidla, která dosud povinné ručení sjednané neměla,
potvrzuje pro server Podnikatel.cz vývoj Pavla Paseková z Allianz pojišťovny.
Redaktor/ka již pro server Podnikatel.cz nepracuje.
Podnikatel.cz (www.podnikatel.cz)
Průvodce vaším podnikáním. ISSN 1802-8012
Copyright © 2007 – 2018 Internet Info, s.r.o. Všechna práva vyhrazena. Powered by Linux.
Při poskytování služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas.