Investovat nemalé prostředky či ceny do soutěží v rámci sociálních sítí se nemusí pokaždé vyplatit. Také na Facebooku se objevují falešní hráči, kteří si podvody přivydělávají. Jak se tomu bránit? Čtěte profily podvodníků.
Investovat nemalé prostředky či ceny do soutěží v rámci sociálních sítí se nemusí pokaždé vyplatit. Také na Facebooku se objevují falešní hráči, kteří si podvody přivydělávají. Jak se tomu bránit? Čtěte profily podvodníků.
Přítomnost falešných hráčů v soutěžích na Facebooku nebude pro nikoho překvapením. Tím však určitě bude rozsah podvodů u soutěží, které na dodržování pravidel z různých důvodů nedohlížejí nebo nejsou spravovány poučeným a technicky dostatečně vybaveným personálem. Čtete více: Vytváříme stránky pro Facebook: Jak si vytvořit vlastní záložky a zapamatovatelnou adresu
Průměrný falešný hráč dokáže na Facebooku odhlasovat, odhlásit se, přihlásit se na jeden další z mnoha falešných účtů a znovu hlasovat každé 3 minuty, což představuje 20 hlasů za hodinu.
Ať už je profesionální soutěžící sólista a nebo člen hráčského gangu, musí pro svůj úspěch vynaložit nemalé úsilí. Je nucen neustále komunikovat, budovat svoji síť a také se sám účastnit všemožných soutěží jako pomocník jeho přátel či kolegů z gangu.
Najdou se však i tací, kteří se snaží bez pomoci jiných obejít a vystačí si s postupně se rozšiřující sbírkou falešných facebookových profilů. V praxi není neobvyklé setkat se soutěžícími, kteří mají založeny stovky pravidelně využívaných profilů.
Na základě analýzy chování účastníků námi spravovaných soutěží můžeme klasické ráno podvodníka popsat přibližně takto. Vstává okolo 7:00, uvaří si čaj či kávu a zapíná počítač. Přihlašuje se na Facebook pod jedním ze svých účtů a poprvé hlasuje v soutěži, přičemž do svého odchodu z domova v 8:00 stihne v průměru každé 3 minuty přepnout na jiný účet a znovu hlasovat.
Tento popis je však hodně zjednodušující, ve skutečnosti lze podvodníky na základě jejich chování a dalších parametrů rozdělit do třech základních skupin s pracovními názvy:
Ve všech třech případech však analýza odhalí podezřelou aktivitu vytvářenou na jednom počítači, která koreluje s hlasování v krátkých intervalech z účtů tohoto typu:
Škodlivost podvodníků pro soutěže je na rozdíl od profesionálních soutěžících zcela nezpochybnitelná. Nedávají šanci k výhře skutečným soutěžícím, odrazují je od účasti v soutěži a navíc místo skutečných uživatelů získáváme pouze stovky falešných profilů ovládaných jednou osobou. Čtete více: Vytváříme stránky pro Facebook: Využijte pomůcky pro navýšení počtu fanoušků nebo návštěvnosti
Proti podvodníkům však existuje účinná a poměrně spolehlivá obrana, záleží však na tom, zdali pořadatel soutěže najde k protiútoku odvahu.
Výsledky analýz jsou často hrozivé a ukazují, že se počty účtů s nestandardním chováním pohybují mezi 10% – 15% všech zapojených soutěžících. To znamená, že z 1000 fanoušků přivedených na stránku pomocí soutěží je v průměru 100 až 150 navázáno na jednoho uživatele.
Je například k dispozici analyzátor chování uživatelů, pomocí kterého lze odhalit podvodníky. Zároveň je možné pomocí ní vytvářet jakousi černou listinu účtů zneužívaných pro nekalosoutěžní praktiky, tedy především hlasování v jedné řadě z jednoho počítače. Podvodníkům tak analyzátor znepříjemňuje život, protože účet, který je na černé listině, už nelze použít nejen v soutěži, ve které byl odchycen, ale ani v žádné jiné, která je ve právě analyzátoru.
Výsledky analýz jsou často, především z počátku soutěží, než dojde k eliminaci, hrozivé a ukazují, že se počty účtů s nestandardním chováním pohybují mezi 10 % – 15 % všech zapojených soutěžících. To znamená, že z 1000 fanoušků přivedených na stránku pomocí soutěží je v průměru 100 až 150 navázáno na jednoho uživatele. Pokud však porovnáme černou listinu a výherce, některých soutěží, které nemáme ve správě, můžeme s vysokou jistotou odhadnout, že bylo toto procento u těchto soutěží výrazně vyšší. Čtete více: Jaké jsou slasti a strasti soutěží na Facebooku? Zjistili jsme za vás
Ani zde však není vše tak růžové, jak by se mohlo zdát. Odhalení podvodníci jsou totiž zhusta agresivní, vulgární a rozhodně nemají problém s tím vybít si svoji frustraci na zdi příslušné facebookové stránky. Popírání nekalého jednání, výhrůžky a peprné výrazy v komunikaci viditelné i poctivým soutěžícím proto zadavatele často vede k tomu, že nad podvody raději zavře oči, než by je důrazně a jasně řešil. Takový přístup je však krátkozraký a nesprávný.
Podnikatel.cz (www.podnikatel.cz)
Průvodce vaším podnikáním. ISSN 1802-8012
Copyright © 2007 – 2018 Internet Info, s.r.o. Všechna práva vyhrazena. Powered by Linux.
Při poskytování služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas.