Hlavní navigace

Nepleťte si na sebe dlouhý bič z novoročních předsevzetí. Dejte si je pro radost

Jana Bohutínská

Zlom dvou roků je období, které svádí k promýšlení, co se podařilo a co podniknout dál. Nemá však smysl uplést si na sebe pomocí novoročních předsevzetí bič.

Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Jak se k celé tradiční bilanční a plánovací akci postavit jinak? Třeba podle tří inspirativních tipů, které ukazují, že lze nové cíle spojit s chutí a radostí.

A to namísto obav, co se zase nepovede a nestihne. Místo plánu v podobě další sady nepohodlných „musím“, která otráví minimálně první měsíce nového roku, než se na ně, s drobnou či větší výčitkou, zase raději zapomene.

1. tip: Plánujte upřímně, na hysterii kašlete

Psychoterapeut Brad Blanton, který razí radikální upřímnost (napsal o tom stejnojmennou knihu; česky Maitrea 2016), připomíná: Kdykoliv se rozhodnete říct ano na jednu věc, musíte zároveň říct ne čtyřiceti jiným. Zní to banálně, přitom se v praxi ukazuje, že to může být více než těžké. Příležitostí, které se na člověka stále valí, je takové množství, že držet se jednoho záměru, toho, pro co se už jednou rozhodne, není vždycky lehké. Jenže skákat od jednoho k druhému nebo chtít naráz všechno, většinou ani v podnikání k ničemu nevede.

Brad Blanton lidem doporučuje smířit se s tím, že nikdy nedělají dost, a také s tím, že nikdy nebudou moci dělat všechno, co by chtěli. A přesto se do něčeho z toho prostě odvážně pustit. A to bez nesmyslné hysterie a megalomanství, kterým z nějakého důvodu lidé rádi propadají, když před sebe položí papír, vezmou tužku, nadepíšou rok a začnou pod sebe skládat cíle, nad nimiž se jim sevře žaludek úzkostí dřív, než je seznam vůbec hotový. O lžích a upřímnosti ve firemním prostředí si více přečtěte v článku Lež má krátké nohy, ale dlouhý nos. Jak se k ní postavit ve firemním prostředí?

Musíme se vzdát některých možností pro budoucnost, stejně jako vzpomínek na minulost. Pokud se budeme zuby nehty držet všech příležitostí pro budoucnost, vyhoříme úplně stejně, jako když sami sebe ochromujeme snahou držet se obrazů a hodnot z naší minulosti a dostát jim. Budoucnost se snažíme udržet při životě stejně hystericky jako minulost, tvrdí totiž Brad Blanton. 

Jaké doporučení z toho plyne pro novoroční plánování? Vykašlat se na to, co už není aktuální a co jsou spíš cizí cíle než ty vlastní. Vybrat si, nezahltit se, nedělat si s plánů promyšlený systém sebemučení a narušitele dobrého spánku, ale možnost, jak se s opravdovou chutí a radostí posunout dál.

2. tip: Zaměřte se na sílu, neničte se slabostmi

Jan Mühlfeit byl jako manažer léta spojený s Microsoftem a má za sebou úspěšnou korporátní kariéru. Dnes pracuje na sebe a to jako stratég, kouč a mentor. Také se pustil do psaní a přišel spolu s Melinou Costi s knihou Pozitivní leader (Albatros Media 2017). V ní se zaměřili na nový typ leadershipu, který odpovídá dnešnímu vývoji na trhu práce, moderní firemní kultuře, která není autokratická a nestojí na rozkazech a zákazech, v níž se řeší téma štěstí zaměstnanců a je zaměřená na rozvoj lidského potenciálu.

Lídři podle nich dělají čtyři základní chyby. Zaměřují se na slabé stránky, místo aby rozvíjeli ty silné. Nemají svůj sen, svou misi, své „proč“ věci dělají, prostě neznají důvod. Snaží se řídit svůj čas tím, že si přecpávají diáře, místo aby řídili svou energii a také se soustředili na její obnovu. A v neposlední řadě dávají podle nich přednost úspěchu před štěstím. Tedy místo toho, aby se soustředili na hlubší spojení a smysluplné snažení, které přinesou dlouhodobý úspěch a štěstí, řeší hlavně momentální materiální požitky a konkrétní výsledky, jako jsou peníze a metriky.

To je postřeh, který se dá využít jako podhoubí pro úvahu, z čeho mohou plány a předsevzetí na příští rok pramenit a jak vybírat ty, na něž se lze zaměřit. Jsou to cíle, které souvisejí se silnými stránkami a rozvíjejí je? Vážou se na konkrétní sen, vyšší cíl, existuje jasná odpověď na to, z jakého důvodu se do nich pustit? Jak si při takovém plánu zajistíte dost vlastní energie? A souvisí plán s pocitem smysluplnosti a štěstí? Může to být hra nebo něco na způsob testu, jímž lze odhalit, jak o svých plánech člověk uvažuje a v jakém kontextu o nich vlastně spontánně přemýšlí. A zda nestojí za to tento způsob, třeba experimentálně ve jménu rozvoje kreativity, trochu pozměnit a pak sledovat přínosy. Jak přitom mířit vysoko? To se dozvíte v článku 3 tipy pro podnikatele, jak vyslovit svá přání pod stromeček.

3. tip: Starejte se o sebe, ať není plán na nic

Součástí letošních osmičkových oslav je také stoleté výročí zavedení osmihodinové pracovní doby. Dnes, kdy se některé firmy v honu za zaměstnanci dokonce předhánějí, kdo se o své lidi lépe postará a nabídne jim více příjemných benefitů, už to jako velký výdobytek nevypadá. Ale ani snaha o lidi víc pečovat není samoúčelná.

Lidé na zdravém pracovišti s dobrou tělesnou i duševní kondicí jsou se svou prací spokojenější a mají také lepší pracovní morálku. Pro firmu je zase přínosem vyšší produktivita práce, méně absencí na pracovišti a nižší fluktuace zaměstnanců, komentuje Ladislav Kučera, ředitel společnosti Hays pro Českou republiku a Rumunsko, trend, kdy firmy svým zaměstnancům zpřístupňují různé wellness programy. Některé se dokonce snaží udělat z péče o zdraví ve svých řadách povinnost. Vždyť jim také jde i o vyšší výkonnost lidí a menší absenci kvůli zdravotním potížím.

tip-speciál-covid

Při novoročních předsevzetích a plánech na nový rok je proto záhodno nezapomenout ani na sebe – ať už jde o zaměstnance, podnikatelku či podnikatele nebo třeba manažera firmy. A do změny se pustit hned, jak se dozvíte v textu Chcete příští rok něco změnit? Čtěte tři tipy, jak na nic nečekat a začít hned.

Se zničenými zády, s nohama nateklýma od věčného sezení za počítačem, s obrovským spánkovým deficitem, s bolestí hlavy od špatné životosprávy nebo ještě s mnohem horšími zdravotními potížemi se žádný pořádný byznys dělat nedá. Lidská energie není bezedná a její zásobu je potřeba doplňovat. Jinak dojde. Většinou tehdy, když se to nejméně hodí.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).