Hlavní navigace

Nepřetržitý provoz, skenery i prostor. Jak budou vypadat obchody budoucnosti?

17. 2. 2022
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Také obchodní řetězce musí držet krok s technologickým pokrokem a přinášet stále něco nového. Na co se mohou zákazníci v dohledné době těšit?

Supermarkety neustále pracují na vylepšování svých prodejen, rozšiřují jak sortiment, tak také možnosti nákupu. Zatímco někdo nově sází na internetový prodej, jiné společnosti plánují otevřít takzvané prodejny budoucnosti. Důležitým tématem je také udržitelnost.

Co se dozvíte v článku
  1. Modernizace prodejen je nezbytností
  2. Neomezená otevírací doba i výdejní boxy
  3. Chystají se ještě chytřejší samoobslužné pokladny
  4. Přibývá také e-shopů
  5. Nahlédněte do obchodních řetězců v naší galerii
  6. Důležitá je i ekologie

Modernizace prodejen je nezbytností

Například společnost BILLA otevřela v loňském roce osm nových prodejen, 19 stávajících prošlo celkovou rekonstrukcí a 12 bylo zrekonstruováno částečně. Plánujeme rovněž investice do moderních technologií, jako jsou samoobslužné pokladny, elektronické cenovky a systém Scan. Snahou společnosti je vybavit prodejny moderními a vyspělými technologiemi, které jsou šetrné k životnímu prostředí, a zároveň tak poskytnout zákazníkům trvale kvalitní servis na prodejnách, doplnil generální ředitel BILLA ČR Dariusz Tomasz Bator

Albert v loňském roce zmodernizoval 27 prodejen, sedm jich otevřel a mnohé upravoval – například instaloval kávomaty, samoobslužné grily, pokračoval v rozšiřování elektronických cenovek či lednic na piva z minipivovarů. Jak uvedl Igor Suchánek, ředitel rozvoje formátů prodejen Albert, mezi inovace patří například bezobalová stěna na pražském Chodově s nejširším sortimentem v republice. Nabízí nejen suché plody nebo luštěniny, ale i tekutou a sypkou drogerii a kosmetiku.

V rekonstruovaných prodejnách řetězce Kaufland příjemnou atmosféru podtrhuje barevná výmalba prodejních ploch, nové LED osvětlení i přehledný navigační systém. Inovací, která výrazně usnadní nakupování, jsou skenery a aplikace K-Scan. Zákazníci si zboží mohou sami naskenovat, rovnou vložit do tašky a pak už jen zaplatit u některé z dvanácti expresních pokladen, popisuje Renata Maierl, tisková mluvčí obchodního řetězce Kaufland. Také makro nabízí svým zákazníkům už třetím rokem tzv. makro scan – jednoduché samoskenovací řešení, které si může každý zákazník stáhnout do svého chytrého telefonu jako aplikaci a ihned začít bezkontaktně nakupovat. Stávající verze prošla ve srovnání s původním řešením celou řadou vylepšení, jež odrážejí zpětnou vazbu zákazníků. Obliba samoskenovacího řešení i díky tomu neustále roste. V tuto chvíli už zhruba 11 % všech nákupů v makro probíhá právě přes makro scan, dodává Stanislav Trnka, e-commerce manažer makro.

Neomezená otevírací doba i výdejní boxy

Skupina Coop oznámila, že v průběhu února ve Strakonicích otevře první obchod, který se obejde bez stálé přítomnosti personálu a bude v něm možné nakupovat v režimu 24/7. Tento koncept se inspiroval sesterskými řetězci ve Skandinávii, kde podobné obchody fungují již několik let Slovo samoobsluha získává s námi nový obsah. Koncept automatického obchodu se maximálně přizpůsobuje potřebám zákazníků, pro které končí nutnost plánovat si podle otevírací doby obchodů své nákupy, doplňuje Lukáš Němčík, ředitel pro rozvoj a marketing Skupiny Coop.

Zákazníci budou moci v obchodě nakupovat, pokud mají bankovní identitu, a zároveň si stáhnou speciální aplikaci. Každý tak bude jasně identifikován a dvojitý vstup do prodejny nevpustí nikoho bez této identifikace. Prostor obchodu bude navíc hlídán kamerovým systémem. Platba za zboží bude fungovat na principu samoobslužných pokladen s tím, že zákazník bude moci opustit prodejnu s nákupem po ověření platby. Coop si od zavádění takových prodejen slibuje vyšší tržby a zároveň snížení mzdových nákladů.

Další novinkou ze skupiny COOP jsou výdejní chlazené boxy. Ty se nacházejí především v menších obcích, které nemají prodejny s potravinami. První z nich je obec Medlovice v Jihomoravském kraji. Obec má 370 obyvatel a obchod se zde neuživil a podle místostarosty obce Romana Pavelky může být výdejní box řešením, jak místním zjednodušit možnost nákupu bez složitého dojíždění. Boxy nejsou zaváženy z mnoha kilometrů vzdálených centrálních skladů, ale z blízkých obchodů. Další funkcí boxů je naopak zajistit zboží, které není v každodenní nabídce malých obchodů, zdůrazňuje Lukáš Němčík s tím, že v boxu je možno si objednat jak potraviny ze sítě COOP, tak i zboží z dalších e-shopů v návaznosti na službu Balíkobot. Dovoz do boxu stojí zákazníky 30 korun.

Chystají se ještě chytřejší samoobslužné pokladny

Jak uvádí Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR, řetězec Globus má samoobslužné pokladny ve všech svých pobočkách a využívá je při nákupu čtvrtina zákazníků. Lidé mohou tímto způsobem nakupovat také ve většině prodejen sítě Tesco a Kaufland, ve třetině poboček řetězce Albert a v 60 ze 241 prodejen Billa. Společnost Penny Market možnosti zavedení samoobslužných pokladen testuje. V budoucnu by se samoobslužné pokladny mohly rozšířit také do drogérií.
České pobočky některých supermarketů chystají u samoobslužných pokladen zavést kamery, které rozpoznají ovoce, zeleninu a pečivo. Belgický maloobchodní řetězec Colruyt Group tuto technologii testoval už v roce 2019 s 97% úspěšností. Systém je založen na tom, že zákazník přinese zboží k pokladně, kamera jej poté rychle nasnímá a identifikuje, zákazník tuto volbu potvrdí a vyjede lístek, vysvětlují v tiskové zprávě s tím, že jiné plánované technologie mají u pokladny rozpoznat věk zákazníka, což usnadní práci zaměstnancům řetězců.

Přibývá také e-shopů

COOP začal rozvíjet výdejní boxy v návaznosti na spuštění vlastního e-shopu. Ten je v provozu u více než pěti set prodejen a v některých z nich generuje více něž 10 % obratu prodejny. Služba se jmenuje E-COOP a umožňuje zákazníkům nakoupit ve stejnojmenném e-shopu široký sortiment potravin a vyzvednout si je v jejich nejbližší prodejně. Je reakcí na současný trend rostoucí obliby nakupování přes internet, a to včetně základních potravin. Společnost Tesco spustila e-shop už v roce 2012 a od jeho spuštění zaznamenali 5 000% nárůst objednávek. Během deseti let jsme rozvezli nákupy o hmotnosti 120 000 tun. Aktuálně u nás patříme mezi přední hráče na poli online nákupů a v krátkodobém měřítku bychom se chtěli dostat na 10% podíl online nákupů na našich celkových tržbách, uvádí Patrik Dojčinovič, provozní ředitel Tesco pro ČR. Služba nyní pokrývá populaci čítající kolem šesti milionů obyvatel a objednávky zákazníkům rozváží z 18 provozoven.

Albert loni představil prodej online potravin s názvem Albert Domů Zdarma. Ten mohli využívat zákazníci z Brna a Olomouce, kde vzniklo také nové distribuční centrum. Také PENNY spustilo pod názvem PENNYDOMŮ svůj pilotní projekt nákupu potravin přes internet s dovozem až k zákazníkovi, a to v Plzni. V případě úspěchu tohoto provozu je pak plánováno rozšíření on-line nákupů PENNY na další oblasti České republiky. Chceme být lidem blíž. Poslední rok a půl změnil nákupní chování lidí a my jim chceme nabídnout alternativu k nákupu v našich kamenných obchodech. Ty vždy byly, jsou a budou pro nás základem, ovšem reagujeme na potřeby a požadavky zákazníků, a proto jsme připravili projekt PENNYDOMU.CZ, říká Jens Krieger, generální ředitel PENNY.

Nahlédněte do obchodních řetězců v naší galerii

Důležitá je i ekologie

Obchodní řetězce se zaměřují také na udržitelnost a ekologii, a to nejrůznějšími způsoby. Například BILLA se v posledních letech intenzivně zabývá druhotným zpracováním surovin, ze kterých vyrábí nákupní tašky z recyklovaného plastu, polyesterové tašky z plastů vylovených v severním Pacifiku nebo opakovaně použitelné resáčky na ovoce a zeleninu. Nedávno také zavedli celopapírové sáčky na pečivo, čímž snižují množství plastu používaného při výrobě obalových a odnosných materiálů a zároveň usnadňují zákazníkům i samotné třídění. Také se zaměřili na polypropylenové příruční nákupní košíky z recyklovaného plastu. Tímto krokem podporujeme myšlenku cirkulární ekonomiky. Naší ambicí je využívat materiály co nejdéle a zamezit tak jejich plýtváním, podotýká Ivan Holub, koordinátor udržitelného rozvoje BILLA ČR. Recyklovatelné košíky jsou k dispozici také v prodejnách Albert.

Brand24

Globus končí s prodejem velkých papírových tašek, protože nejsou vhodné pro středně velký nákup, a navíc lidé s papírovou taškou nikdy nechodí na nákup znovu. V nabídce tak zůstala už jen malá papírová taška na drobné nákupy a pro středně velké nákupy je dostupná certifikovaná plastová nákupní taška Konto Bariéry, výrobcem nazývaná DuraBag®, která je vyrobena z 80 % z evropského recyklátu v Německu. Je trvanlivější než běžná igelitka nebo papírová taška, vydrží až sto nákupů a poté je vhodná k opětovné recyklaci. V novém konceptu Globusu se myslí i na ekologii a zrak zákazníků, kdy světla jsou pouze LED, jsou úspornější na spotřebu energie a v každém koutu svítí jinou intenzitou a barevným tónem.

Kaufland a Lidl Česká republika patřící do skupiny Schwarz mají trvale udržitelné podnikání pevně zakotveno ve svých strategických cílech. Od letošního ledna plánují oba obchodní řetězce využívat 100 % energie z obnovitelných zdrojů a do roku 2030 sníží provozní emise CO₂ o 80 %. Kaufland a Lidl si na základě stávajících klimatických bilancí stanovily konkrétní cíle a opatření, s jejichž pomocí mají být emise CO₂ v provozu průběžně snižovány. V souladu s klimatickou strategií je pro obě společnosti prioritou se emisím vyhnout, poté je snížit tam, kde jim zamezit nelze, a v posledním kroku kompenzovat ty, které prozatím nelze snížit.

Nové články do mailu

Odesíláme každý den nebo každý týden. Odebírejte i zcela nový newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).