Hlavní navigace

Nezaplatila vám firma do 30 dnů od splatnosti? Své peníze už nejspíš neuvidíte

4. 6. 2018
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Krach firemního dlužníka lze předpokládat. Pokud je dlužník z oboru stavebnictví nebo zpracovatelského průmyslu a ještě nezaplatil, míří nejspíš do krachu.

Schopnost splácet své závazky se odvíjí od oboru, ve kterém firma podniká.

Zemědělské firmy nebo subjekty z oblasti ubytování, stravování a služeb se dokážou po dočasné platební neschopnosti opět vzchopit a dále fungovat s výrazně vyšší pravděpodobností než firmy podnikající ve stavebnictví nebo zpracovatelském průmyslu. Vyplývá to alespoň z analýzy společnosti Bisnode.

Čtěte také: Začít podnikat jako OSVČ už neláká, lidé raději zakládají firmy

Firma nezaplatila do 30 dnů od splatnosti, své peníze jen stěží uvidíte

Výsledky studie byly získány ze vzorku 180 tisíc firem, u kterých mají analytici k dispozici informace o platební morálce. U firem, které v posledních čtyřech letech začaly hradit své závazky více než 30 dnů od splatnosti, hrozí výrazný nárůst rizika následného vstupu do úpadku, říká analytik Bisnode Milan Petrák.

Čtěte také: Čeští podnikatelé stále využívají bílé koně, převedou na ně firmu před krachem

Ten upozornil, že nejlépe se z dočasné platební neschopnosti dokázaly vzchopit zemědělské firmy. Mírně horší výsledky vykazují společnosti z oborů ubytování a stravování a firmy zajišťující profesní, vědecké a technické činnosti.

Pozor na firmy ze stavebnictví a zpracovatelského průmyslu

Jak ale upozorňuje Petrák, dodavatelé by měli zbystřit, pokud jsou jejich obchodními partnery společnosti ze stavebnictví nebo zpracovatelského průmyslu, zejména z oborů pryžových a plastových výrobků, kovových konstrukcí a strojů.

skoleni_15_4

Čtěte také: Neproplacené faktury, jistá smrt byznysu. Jaké údaje o firmě mohou být vodítkem?

Podle něj riziko jejich úpadku roste oproti řádně platícím firmám několikanásobně a zkrachuje víc než pět procent z nich. Velký rozdíl mezi jednotlivými obory je dán kombinací řady příčin, jako je sezónnost odvětví nebo pružnost dodavatelsko-odběratelských vztahů, uzavřel Milan Petrák.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šéfredaktor Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).