Nezaspěte dobu, na e-shopu nabídněte 3D a 360° fotografie

20. 11. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Dnešním internetovým zákazníkům už kvalitní produktové fotografie nestačí. Snažte se jim předvést své produkty z mnoha různých úhlů prostřednictvím 3D.

Jednou z hlavních výhod kamenných prodejen před e-shopy je fyzická prezentace nabízeného zboží. Zákazníci si ho mohou důkladně prohlédnout a osahat. Kdo chce tedy na e-shopu prodat, musí své zboží umět náležitě ukázat. Základem je kvalitní produktová fotografie. Náskok pak mají ti, kteří sází na prezentaci zboží prostřednictvím 3D a 360° fotografií. Ti vybrané zboží přiblíží do všech detailů. A o to jde. Prodej na internetu totiž často ovlivňuje vizuální zážitek.

Už skoro čtvrt roku nabízí produktové 3D fotografie i jeden z největších českých on-line obchodníků. O tyto prezentace rozšiřujeme galerie nejžádanějšího zboží. Reálné fotografické 3D modely představují významnou inovaci pro e-shopy po celém světě. Online nakupování totiž výrazně přibližují klasickým nákupům ve velkých obchodních domech, kde má zákazník možnost si produkt detailně prohlédnout. A to včetně detailů, které klasická produktová fotografie postrádá, říká Tomáš Pilský, obchodní ředitel CZC.cz.

Na začátek si pojďme vysvětlit rozdíl mezi 360° a 3D fotografií. 360° fotografií se rozumí pohyblivá fotografie pořízená pod jedním úhlem mezi fotoaparátem a produktem. Dá se jí sice pohybovat dokola, ale jen v jedné rovině. Nejčastěji to bývá do stran, čili kolem dokola. Tento typ fotografie se dá použít k vyobrazení téměř všech typů produktů. 3D fotografie je pak několik 360° fotografií v jedné 3D fotografii. To umožňuje s produktem otáčet nejenom kolem dokola, ale také se podívat, jak vypadá zespod nebo shora. Nelze přímo říct, jaký typ fotografie je lépe využít pro konkrétní produkty. Záleží, co chceme zákazníkovi sdělit. Na vysvětlenou používám příklad s mobilním telefonem. Pokud chceme zákazníkovi ukázat design daného modelu, výborně k tomu poslouží 360° fotografie. Pokud chceme navíc poukázat na unikátní tlačítko na horní straně telefonu, které je dominantou tohoto výrobku, budeme potřebovat 3D fotografii. Zákazník si pak dané tlačítko prohlédne z horního pohledu, vysvětluje Lukáš Vlček, manažer obchodu ARCgroup.

Mohlo by vás zajímat: Podrobný manuál, jak si vytvořit produktovou fotku. Pomůže vám navýšit zisk

Móda, hračky, elektronika. Vše si žádá 3D

Ilustrační obrázek.
Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Prezentace zboží formou 3D a 360° fotografií je vhodná zejména u předmětů, které před nákupem vyžadují důkladnější prozkoumání. Smyslem této pokročilé formy produktové prezentace je předat zákazníkovi maximum informací o produktu a nevynechat žádný z jeho detailů. 3D nebo 360° fotografie jsou proto vhodné pro všechny produkty. V počátcích jsme si mysleli, že nejvíce se tento druh fotografie uplatní u nábytku a horských kol. V současné době se ale nejvíc fotí hračky, oblečení a elektrospotřebiče, říká Lukáš Vlček a Jan Vojtek, hlavní fotograf společnosti PhotoRobot dodává: Vhodnými produkty jsou i oblečení a módní doplňky. V této oblasti se styl prezentace produktů v posledních letech výrazně proměnil. Před statickými snímky je stále více upřednostňován pohyb. Proto dnes nabídky nejlepších e-shopů s módou kombinují fotografie šatů na modelkách s videosekvencemi, které zobrazují, jak se oblečení chová při pohybu.

Naopak není nutné prostorovými fotografiemi opatřit předměty denní potřeby, které každý důvěrně zná. U tohoto typu zboží postačí kvalitní produktová fotografie a textový popisek obsahující jeho všechny důležité parametry. O tom, jak mají vypadat kvalitní popisky, jsme psali v článku Originální popisky zboží zvedají prodej až o třetinu. Pohrajte si s texty. Záleží-li obchodníkovi na tom, aby se jeho produkt dobře prodával, neomezí se na několik málo produktových fotografií, ale nabídne svému zákazníkovi možnost prohlédnout si produkt ze všech stran. Každého koncového zákazníka může zajímat na produktu jiný detail, s 3D nebo 360° animací si ho dokáže prohlédnout a nebude mít motivaci hledat jiný obchod, který nabízí lepší popis nebo fotografie, uzavírá Michal Čížek z obchodu a marketingu společnosti 3D FOTO PRODUKCE.

Prohlížení 3D a 360° produktových fotografií je stejně snadné jako jakékoli jiné fotogalerie. Výrobci je připravují tak, aby byly čitelné pro různé operační systémy a internetové prohlížeče, stejně jako i pro mobilní zařízení. Ze softwarového hlediska se jedná o nenáročnou záležitost HTML a JavaScriptu. Průměrná velikost jedné produktové 3D fotografie nepřesahuje 50 MB. Při běžném prohlížení tak uživatel stáhne zhruba stejně dat jako při sledování půlminutového videa na YouTube. Je potřeba myslet na to, aby byla animace co nejvíce uživatelsky příjemná. U výsledné prezentace se nechá nastavit, jakým způsoben se bude obrázek ovládat. Třeba pomocí myši, kdy produkt uchopíte přidržením levého tlačítka a hýbete s ním. Taky lze s produktem pohybovat pomocí menu, které bývá na dolním okraji fotografie, nebo prstem na dotykové obrazovce, komentuje Petr Kozma z 360foto.cz. Někteří výrobci fotografií radí, aby se produkt ihned po načtení lehce otáčel. 

Obchodník nabízející tyto animace nemusí pro svůj e-shop instalovat nebo dokupovat žádný plugin nebo doplněk. Fotky je ovšem potřeba vložit na stránky přes zdrojový kód. Přes klasickou administraci to lze jen velmi zřídka. Doporučujeme vkládání animací automatizovat. Z naší praxe animace ukládáme pod EAN kódem daného zboží a při uložení animace na FTP si vnitřní logika e-shopu animaci najde a nechá ji zobrazit na určeném místě, říká Michal Čížek. 

Psali jsme: Kvalitní produktová fotografie umí prodat. Naučte se ji udělat

skoleni_8_1

Velký efekt za pár stovek

Cena za 360° a 3D fotografie se pohybuje od několika set až po tisíc korun. Cena je závislá na počtu snímků animace a postprodukci. Dá se říci, že se jedna animace nechá pořídit už od zhruba 400 Kč bez DPH, říká Petr Kozma. Účet bude podřízen velikosti a náročnosti produktu i tomu, z kolika snímků bude výsledná animace složená. Nejtěžší, a tedy i na čas nejvíc náročné, je obecně oblečení. Musí se žehlit, rovnat, aranžovat, a to nějakou dobu trvá. V průměru dokážeme vytvořit až 10 časově náročných produktů za den včetně postprodukce. Lehkých produktů jako jsou hračky, elektronika a obecně produkty, které stojí samy, zvládneme nafotit kolem 30 kusů, ilustruje Lukáš Vlček z ARCgroup. V této firmě se cena 360° a 3D fotografie pohybuje kolem 1000 korun. Výrobci animací vychází ale klientům vstříc. Nabízí jím zdarma testovací nebo nulté série. Toto focení slouží nejenom zákazníkovi k ověření našich dovedností, ale i nám k určení konkrétní ceny, doplňuje Lukáš Vlček. Zároveň si i klient vše může otestovat a připravit svůj e-shop. 

Cenu se snažíme nastavit tak, aby se náklad na výrobu produktové animace vešel do marže několika prodejů. Rozhodně se v globálu nejedná o tisícikorunové položky. Zpravidla jde o stokorunové položky. Je dobré si uvědomit, že sada pěti produktových fotografií se na českém trhu pohybuje okolo 500 korun. Náš ateliér za obdobné částky realizuje 36 fotografií v dynamické formě. Motivace, proč se tedy nespokojit s klasickou fotografií, ale chtít pro svůj e-shop něco účinnějšího, rozhodně existuje, říká Michal Čížek z 3D FOTO PRODUKCE.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).