Hlavní navigace

Nouzový stav je pro e-shopy zajímavou příležitostí. Využijte jej i vy

Autor: Depositphotos
Agentura Sherpas připravila na základě výzkumu studii a k ní náležící infografiku týkající se nákupního chování zákazníků na internetu v dnešní době.
Jana Langerová
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Cílem studie bylo pomoci e-commerce hráčům nalézt co nejefektivnější systémová a komunikační řešení pro tuto nelehkou dobu. Závěry studie a doporučení z nich plynoucí jsou podloženy výzkumem, do kterého bylo zapojeno 500 zákazníků českých e-shopů. 

Probíhající epidemie a s ní spojená hygienická opatření i změny v náladě zákazníků představují nevídanou situaci i na on-line retailovém trhu. Stejně tak, jak je obtížné předvídat průběh epidemie i efektivitu uvalené karantény, je obtížné adekvátně reagovat na nové obchodní výzvy a problémy, dodává autor studie, Filip Ekl, který má v digitální agentuře Sherpas na starosti UX tým a specializuje se na problematiku výzkumů a testování. Pokusili jsme se proto nahlédnout do mysli zákazníků a najít v nich očekávání, která mohou e-shopy naplnit, a obavy, které je potřeba vyvrátit, doplňuje dále.

Speciál ke koronaviru

Přinášíme rozcestník, který by měl pomoci zorientovat se v základních otázkách, které se týkají finančních úlev a podpory pro OSVČ. Kdy mají OSVČ nárok na ošetřovné? Jakou finanční podporu mohou od státu očekávat? Jak je to s pojistným či odkladem úvěrových splátek? Čtěte nový speciál

Lidé chtějí nakupovat 

Výzkum ukázal, že téměř 80 % zákazníků nakupuje na internetu stejně nebo častěji. K nejčastějším důvodům, proč Češi dávají přednost internetovému nakupování, je momentální nechuť k navštěvování kamenných obchodů. Mezi další patří aktuálně výhodná cena, skutečnost, že zboží není dostupné v kamenných obchodech nebo vyšší spotřeba a obavy o dostupnost daného zboží. Zákazníci mají více zájem o drogérii, léky a potraviny. Naopak omezili útraty za knihy, elektroniku a oblečení. 

E-shopy tedy mohou využít příležitosti a nabídnout zákazníkům jednodušší a bezpečný nákup. Mohou také promovat zboží způsobem, který citlivě reaguje na situaci: „Televize, na kterou se dá dívat celou karanténu“, „Šaty, které si můžete vzít i na virtuální party“ nebo třeba „Mop, se kterým se vám bude chtít uklidit celý dům i podruhé“. Takové nabídky reflektují současnou náladu ve společnosti. 

Podívejte se na infografiku a případně si stáhněte detailní podobu studie

ucto-korona-tip


Autor: Sherpas

Komunikujte

Z výzkumu také vyplývá, že jsou zákazníci e-shopů v dané situaci shovívavější k prodlouženým lhůtám pro doručení produktů, jsou-li e-shopem dopředu komunikovány. Na jednu stranu lidé očekávají, že e-shopy budou v období karantény fungovat stejně dobře jako kdykoli jindy. Ale pokud je internetový obchod informuje o problému s objednávkou nebo zpožděním s dodáním, jsou ochotni počkat i několik dní. V situaci karantény mohou tedy zákazníci více pochybovat o spolehlivém fungování obchodu a kladou tak větší nároky na komunikaci. 

Internetové obchody se tak musí ukázat jako solidní a spolehlivý partner. Neměly by se proto bát zdůraznit na stránkách i zdánlivě samozřejmé věci a ujistit tak zákazníky, že fungují. Pokud se ve vašem fungování něco změní, otevřeně o tom informujte – zákazníci to pochopí a ocení vaši upřímnost, doporučuje ve studii Filip Ekl. 

5 klíčových aspektů výzkumu:

  1. Karanténa omezila návštěvy kamenných obchodů, ale mnoho nezměnila na odhodlání lidí nakupovat na internetu. Využijte toho odpovídajícím marketingem. 
  2. Dejte o sobě vědět. Pro zákazníky je zásadní informace, že tu jste a fungujete. 
  3. Hygienická opatření jsou pro zákazníky důležitá – ujistěte je, že je také dodržujete. 
  4. Prezentujte záruky spokojenosti, které usnadní zákazníkům nákupní rozhodování. 
  5. Nabídněte dopravu zdarma jako speciální akci

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).