Hlavní navigace

Nová pravidla pro cashback připravila obchodníky o jediný profit z této služby

19. 7. 2018
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Nově už u služby cashback neplatí minimální výše nákupu. Zároveň mohou zákazníci vybrat více peněz než dříve.

Obchodníci proto upozorňují, že pro ně cashback přestává dávat smysl a že změny mohou přinést to, že jim bude chybět hotovost.

Pravidla pro cashback se změnila

Před několika týdny se změnila pravidla pro cashback. Do konce června platilo, že při platbě kartou si zákazník mohl vybrat maximálně 1500 korun, musel však zároveň uskutečnit nákup v minimální výši 300 korun. Nyní lze vybrat až 3000 korun a limit pro výši nákupu klesl na 1 korunu. Karetní společnosti si od změn slibují, že zvýší zájem o samotnou službu cashback. Zatímco z bankomatů loni Češi vybrali peníze v hodnotě 666 miliard korun, přes cashback bylo vyplaceno jen 694 milionů korun. Celkově cashback lidi využili v 581 tisících případech.

Ve městech, kde je zpravidla dostatek bankomatů, nemá cashback velký význam, na vesnici se však poměrně často využívá. Cashback je ideální ve chvíli, kdy potřebuji hotovost a nemám v dosahu bankomat ani pobočku. Můžu zajít do obchodu a spojit nákup a výběr hotovosti do jednoho. Cashback se osvědčil zvláště v malých obcích, kde není bankomat, ale je v nich například COOP, vysvětlil serveru Měšec.cz Zdeněk Kovář, mluvčí Fio banky.

Co je cashback

Zákazníci většiny tuzemských bank mají možnost si při nákupech vybrat přímo z pokladny u obchodníka část peněz v hotovosti. Výhodou cashbacku je, že nakupující nemusí hledat v blízkosti bankomat, aby získal hotovost. Na rozdíl od výběru z bankomatů některých bank se za cashback neplatí žádný poplatek.

Obchodníkům se změny nezamlouvají

Zatímco pro zákazníky jsou změny cashbacku výhodné, obchodníkům, především pak na venkově, se nezamlouvají. Podle Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) jde dokonce o bezohlednou změnu vůči venkovské maloobchodní síti. Jak upozorňuje AČTO, každé velké nákupní centrum, každý větší supermarket má u vstupu bankomat některé z bank. Naopak na venkově je běžná absence bank, poboček pošty ubývá a často chybí i bankomaty.

Žijeme ve standardním ekonomickém prostředí, kde je každá služba logicky zpoplatněna či nahrazena jiným vhodným profitem. Tak to dělají banky, které umístí bankomat a chtějí své poplatky za výběr či vklad hotovosti anebo výběr zdarma, ale je zakomponován do zpoplatnění vedeného účtu. Nejsem zastáncem zpoplatnění výběru hotovosti formou cashback, ale doposud tím profitem byla povinnost nákupu zboží v hodnotě 300 Kč. A realizovaná marže byla tím profitem pro prodejnu a pro obchodníka. Nyní je tento jediný profit zrušen. Proč? ptá se Vladimír Stehno, předseda družstva COOP HB.

Podle AČTO na změny doplatí malé prodejny, které budou pod tlakem zákazníků, jimž odpadne problém mít u sebe dostatečnou hotovost či shánět nejbližší bankomat. Zákazník navštíví malou prodejnu v městečku, aby si zakoupil sušenky v akci za 5,90 Kč, což ho opravňuje k výběru hotovosti ve výši 3000 Kč. Následně pak odchází si udělat nákup do vedlejšího Kauflandu, kde utratí polovinu z této částky. Důvod? Ušetří za poplatek při výběru z bankomatu či výběr hotovosti v bance, tvrdí AČTO.

Malé obchody se tak kvůli změnám prý mohou dostat do problémů ohledně nedostatku hotovosti. V rámci ochrany vlastního provozu, kde je hotovost v pokladně podmínkou plynulosti prodeje a tím i odpovídající služby zákazníkovi, budou podle AČTO požadavek na cashback muset odmítat s tím, že tato služba není vynutitelná. Určitě budeme hledat cesty, jak upravit nová pravidla cashbacku tak, aby byla pro tradiční maloobchod vstřícnější a snesitelnější. Soustavně uplatňovat vůči malým nezávislým obchodníkům další administrativní zátěž je neúnosné a povede to pouze k dalšímu zavírání venkovských prodejen. V konečném důsledku budou ale nejvíce poškozeni právě zákazníci, tvrdí Zdeněk Juračka, předseda AČTO.

Bez minimální výše nákupu nemá cashback pro obchodníky smysl

Že nejsou změny pro podnikatele příliš výhodné, souhlasí i Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR). Pro malé obchody nemá cashback mnoho výhod kromě jediné. Tou doposud byla minimální útrata 300 Kč, která byla nyní zrušena. Nevíme, jaká bude motivace malých obchodů s nízkými tržbami k poskytování této služby i nadále, navíc když se dá předpokládat, že hotovosti nemusí být dostatek a obchodník bude muset zákazníkovi tuto službu odmítnout s vysvětlením, že nemá dost peněz a může o zákazníka přijít, uvedl serveru Podnikatel.cz Věroslav Sobotka, manažer pro legislativu AMSP ČR.

skoleni_15_4

Jak dále doplňuje Sobotka, v souvislosti se začínající turistickou sezónou se dá předpokládat zvýšený zájem o vybrání hotovosti v prodejně a tím i problémy s hotovostí, kterou musí obchodník mít i pro své klienty platící hotově, aby jim měl vůbec z čeho vrátit. Může se stát, že pokud se dříve v rámci cashbacku „zbavil“ obchodník části hotovosti, kterou by jinak musel nosit do banky, tak nyní bude muset naopak pro hotovost do banky, aby jí měl dostatek pro zajištění provozu.

Malé obchody musí tedy nyní zvážit, zda budou službu cashback dále nabízet nebo ji zruší (pokud jim to smlouva s bankou umožní.) Tam, kde možnost zrušit cashback smlouva s bankou neumožňuje nebo hrozí nějaké sankce, nastanou pro obchodníka problémy popsané výše, varuje Sobotka a uzavírá: Ponechali bychom na volbě obchodníka, jak službu cashback upravit, zda zůstat u původně stanovených mantinelů nebo v rámci obchodní politiky přejít na novou úpravu, která vychází více vstříc zákazníkovi, a oslovit tak nové potenciální klienty.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).