Hlavní navigace

Nová pravidla rušící geoblocking začnou platit od 3. prosince. Co se změní?

Jana Langerová

Od začátku prosince začne platit nové nařízení o geoblokování, tedy zeměpisném blokování. Přečtěte si, jaké přinese změny.

Doba čtení: 4 minuty

Nařízení o geoblokování s cílem zakázat neoprávněné zeměpisné blokování v rámci vnitřního trhu přijala Rada EU 27. února 2018 v návaznosti na dohodu z listopadu 2017. Jedná se o další počin patřící do strategie digitálního jednotného trhu a doplní tak například ukončení poplatků za roaming nebo přenositelnost on-line služeb. 

Zrušení zeměpisného blokování je důležitým krokem, protože podle šetření Evropské komise v oblasti elektronického obchodování z března roku 2016 s 1400 respondenty z Evropské unie se ukázalo, že jej používá 38 % obchodníků prodávající zboží a 68 % poskytovatelů digitálního obsahu. Co se týče sektorů těchto internetových obchodů, tak nejvíce geoblockingu využívaly ty s domácími spotřebiči, elektronikou, počítačovým hardwarem a hrami a dále oblečením a kosmetikou. Geoblocking jako takový stavěl bariéry z pohledu spotřebitelů a současně umožňoval provozovatelům e-shopů uzpůsobovat strategii pro jednotlivé trhy, doplňuje Jan VetyškaAsociace pro elektronickou komerci.

O geoblockingu jsme poprvé informovali po jeho přijetí v článku Co přinese e-shopům a zákazníkům konec zeměpisného blokování?

Nová pravidla

Pro obchodníky platnost nových pravidel znamená jasný zákaz diskriminace uživatelů na základě informací o jejich bydlišti, státní příslušnosti, adresy uvedené k dodání zboží, volby jazyka či o zemi původu platebního prostředku zákazníka, vysvětluje Milan Šmíd, manažer Zboží.cz. Obchodníci tak nemohou nově dělat rozdíly mezi zákazníky, a to včetně cen ve třech případech: u zboží, které je dodáváno do členského státu, do něhož obchodník dodávku nabízí, nebo je odebíráno v místě, na němž se s daným zákazníkem dohodl, dále pro elektronicky poskytované služby (například cloud computing, uchovávání dat a hosting) a pro služby, jako je hotelové ubytování nebo pronájem aut, které zákazník přijímá v zemi, kde obchodník působí. 

Neoprávněná bude také neodůvodněná diskriminace zákazníků z hlediska platebních metod a obchodníci nebudou moct uplatňovat odlišné platební podmínky na základě státní příslušnosti, místa bydliště nebo místa usazení. Geoblocking ve smyslu e-shopů cílí především na přesměrování na lokalizované webové stránky (z italského webu je zákazník přesměrován na český, je-li z ČR) a odmítání vůbec přijetí objednávky ze zahraničí, dodává Jan Vetyška. Pokud by obchodník blokoval, omezoval přístup nebo přesměrovával, musí k tomu poskytnout jasné vysvětlení.  

Z tohoto nařízení o geoblokování jsou vyňata díla chráněná autorským právem, mezi která patří hudba, elektronické knihy, software a online hry a dále finanční, audiovizuální, dopravní, zdravotní a sociální služby. Komise Evropské unie plánuje dva roky po platnosti těchto pravidel provést vyhodnocení jejich dopadu na vnitřní trh a na základě toho případně provede změny v těchto výjimkách.

Většina e-shopů může zůstat klidná

Nová pravidla budou muset dodržovat internetové obchody, které cílí na více trhů v rámci EU. Je důležité zmínit, že nová legislativa nepřikazuje internetovým obchodům dodávat zboží do všech států EU, pokud nechtějí. Nesmí jen automaticky odmítat zákazníka ze zahraničí, pokud si chce objednat na lokální verzi a zároveň zboží nechat doručit do té dané země, upřesňuje dále Jan Vetyška. Toto nařízení také nevylučuje, aby obchodníci uplatňovali rozdílné obecné podmínky na nediskriminačních základech. Je tedy možné, aby na určitých územích v rámci členských států nabízeli rozdílné ceny nebo konkrétní nabídky pouze pro ně. 

Milan Šmíd nám potvrdil významný trend nárůstu nových e-shopů, kdy se aktuálně na Zboží.cz registruje v průměru 448 nových e-shopů měsíčně. Obchody ze zahraničí přicházejí a tento trend bude sílit. Českým e-shopům se daří expandovat na zahraniční trhy. Ale i zahraničních e-shopů na našem trhu přibývá, dodává. Jan Vetyška v souvislosti geoblockingem říká, že klíčový vždy bude postoj zákazníků a ti poměrně předvídatelně u zásadnějších nákupů upřednostňují místní e-shopy. Obzvlášť v ČR je důvěra v naše internetové obchody vysoká, stejně jako kvalita jejich služeb, doplňuje.

Pokud máte internetový obchod, nenechte si ujít náš nedávný článek s názvem Jak předělat e-shop, aby v dnešní době obstál?

Co přinese?

Obecným cílem nařízení o zrušení zeměpisného blokování je snaha umožnit spotřebitelům lepší přístupnost ke zboží a službám po celé Evropské unii. Ukončení neodůvodněného zeměpisného blokování značně rozšíří možnosti výběru pro občany při nakupování na internetu a výrazně podpoří elektronický obchod. Spotřebitelé budou moci nakupovat za nejvýhodnějších podmínek nabízených v rámci celého vnitřního trhu, doplňuje Kadri Simsonová, estonská ministryně hospodářství a infrastruktury. Také ve Zboží.cz vnímají zrušení geoblockingu jako další krok Evropské komise k vytvoření co nejefektivnějšího jednotného digitálního trhu. Z pohledu zákazníka je to významný posun ke snadnějšímu nákupu v zahraničí, dodává Šmíd. 

S jednotným digitálním trhem souvisí také přenositelnost online služeb, přečtěte si o ní více v článku Přenositelnost placených online služeb není žádný apríl

Co se týče obchodníků, tak pro ně se může jednat o novou příležitost, kterou mohou využít. Těm, co působí mezinárodně, navíc naroste konkurence a také náklady na zabezpečení požadavků vyplývajících z nařízení. Odpovědnost za správné jednání e-shopu je však vždy na něm samotném. Proto je také předmětem vášnivých debat právě projednávaný evropský legislativní návrh označovaný jako P2B (Platform to business), jehož cílem je větší odpovědnost zprostředkovatelských služeb, jako jsou například Zboží.cz nebo Sauto.cz, uzavírá Milan Šmíd.