Hlavní navigace

Nové eNeschopenky vyžadují úpravu mzdových programů

2. 10. 2019
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Poskytovatelé programů se na změny připravují. Nabízená řešení se liší. Někteří je poskytnou v rámci pravidelného upgradu, jiní za poplatek.

Tvůrci mzdových programů vysvětlili, jakým způsobem bude probíhat komunikace uživatelů s Českou správou sociálního zabezpečení.

Registrace od prosince, eNeschopenky od ledna

Příprava na spuštění elektronických dočasných pracovních neschopností je v plném proudu. Aktuálně již probíhá testování kompletního řešení eNeschopenky. Od měsíce listopadu se budou do systému napojovat lékařské softwary.

ZMĚNY A NOVINKY 2020

Co se všechno změní od ledna 2020 pro OSVČ nebo zaměstnance?

Spuštění se týká nejen lékařských, ale i mzdových softwarů. Nejeden zaměstnavatel bude pracovat s eNeschopenkami přímo v programu. Na konci července ČSSZ zveřejnila podrobný popis rozhraní služby pro vývojáře mzdových a personálních softwarů. Služba nese název „Data o pracovní neschopnosti zaměstnanců“ (DZPN). Od ledna ji budou zaměstnavatelé využívat pro stahování dat o pracovních neschopnostech zaměstnanců do jejich softwarů. Čtěte také: Nové eNeschopenky se týkají také OSVČ

Služba zaměstnavatelům typu dotaz – odpověď bude fungovat přes kanál VREP (APEP), tj. kanál v současné době již provozovaný pro příjem elektronických podání od zaměstnavatelů. O tuto službu a rovněž o zasílání notifikací (informací o vzniku, trvání a ukončení dočasných pracovních neschopností do datových schránek či mailové pošty zaměstnavatelům) bude možné žádat od prosince 2019. Server Podnikatel.cz zjistil, jakým způsobem bude probíhat komunikace u několika vybraných poskytovatelů mzdových programů a zda bude tato nová služba zpoplatněna.

Samozřejmě jsme neřešili způsob komunikace po technické stránce, šifrování, dešifrování dat, certifikaci pro přístup k systému atd. Zajímala nás problematika z pohledu koncového uživatele, tj. zaměstnavatelů, potažmo jejich mzdových účetních.

Praktické dotazy a odpovědi k novým elektronickým dočasným pracovním neschopnostem v článku: Nové eNeschopenky v otázkách a odpovědích

Mzdový software Vema (společnost Vema a.s.)

Vema připravuje automatickou komunikaci pomocí APEP (VREP), frekvenci dotazů si bude volit sám uživatel. Velkou výhodou jsou automatizované procesy, které přijetí těchto dat vyvolá. Informace o pracovní neschopnosti putuje automaticky nadřízenému, zapíše se do docházky, plánování směn atd., vysvětlil Lukáš Krifta za společnost Vema a.s.. Dodal, že využití nových funkcí bude zpoplatněno (přesná částka ještě není stanovena), avšak řádově půjde o desítky korun jednorázově na jednoho zaměstnance. Se službou „Data o pracovní neschopnosti zaměstnanců“ zároveň půjde spolupracovat i bez nutnosti zakoupení modulu obsahující výše uvedené funkce. Uživatel zadá data do systému ručně.

Mzdový software Pamica a Pohoda (společnost STORMWARE s.r.o.)

Jak pro server Podnikatel.cz sdělila Eva Jiříčková za společnost STROMWARE s.r.o., uvidí zaměstnavatelé díky personálnímu a mzdovému systému PAMICA i ekonomickému a informačnímu systému POHODA informace o dočasné pracovní nepřítomnosti zaměstnance přehledně na jednom místě – ve speciální agendě přidané do programů právě pro tyto účely. Data o vzniku, trvání a ukončení DPN zaměstnance půjde načíst do programů dvěma způsoby. A to online přes kanál VREP nebo pomocí importu XML datové věty eNeschopenky, která bude zasílána zaměstnavatelům do datové schránky. Tyto informace se promítnou také do výpočtu náhrady mzdy zaměstnance, eNeschopenku stačí z nové agendy přenést do nepřítomností zaměstnance a dále postupovat jako doposud při vystavování mezd. Navíc v případě nepřítomnosti trvající déle než 14 kalendářních dní budou v systémech Pamica i Pohoda k dispozici také podklady pro podání NEMPRI. Doplnila, že uživatelé nebudou muset nic dokupovat. Vše potřebné bude k dispozici v rámci předplatného souboru služeb SERVIS pro rok 2020. Podpora eNeschopenky včetně navazující funkcionality budou součástí upgradu obou systémů, tj. systémů Pamica i Pohoda. 

Mzdový program Money S3 (Solitea Česká republika a.s.)

Uživatelé účetního systému Money S3 budou jeho prostřednictvím s ČSSZ komunikovat vzdáleně a zcela automatizovaně. Money S3 si z ČSSZ jednou za hodinu automaticky a sám stáhne potřebné údaje a doplní je do podkladů zaměstnance pro další práci. Formát údajů je stejný jako u dnes již využívaných neschopenek. Uživatel se o stažení může dozvědět v samotném systému nebo pomocí automatické e-mailové notifikace. Řešení je připraveno pro všechny uživatele Money S3, kteří si svůj účetní program aktualizují. Stačí si proto již nyní aktualizovat Money S3 pro rok 2020, objasnil za společnost Solitea Róbert Krupa.

Postup pro zaměstnavatele

Většina zaměstnavatelů zřejmě bude žádat o zasílání notifikací, tj. informací o vzniku, trvání a ukončení dočasných pracovních neschopností zaměstnanců (bude zasíláno dle zvolené varianty do datových schránek či mailové pošty zaměstnavatelům). Možnost podání žádostí bude zpřístupněna od prosince 2019. Využití dalších služeb bude záviset na potřebách zaměstnavatele a způsobu komunikace mzdového programu s ePortálem. Čtěte také: Odvod zdravotního pojištění u starobních a invalidních důchodců

skoleni_15_4

Komunikace bude nadále probíhat prostřednictvím kanálu VREP (APEP), tj. kanál v současné době již provozovaný pro příjem elektronických podání od zaměstnavatelů. Některým zaměstnavatelům doputují data automaticky, jiní je zadají ručně.

Do ePortálu ČSSZ se zaměstnavatelé budou přihlašovat stejnými prostředky jako do Portálu občana. Půjde o přihlašovací údaje do datové schránky nebo jakékoliv další prostředky, které jsou aktuálně zahrnuty v NIA (národní identitní autoritě). V tuto chvíli jsou v NIA zahrnuty eObčanka (od 1. 7. 2018 nový elektronický občanský průkaz s čipem) a uživatelský účet (jméno, heslo, SMS kód), který lze snadno a zdarma vytvořit na kterémkoliv CzechPointu.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).