Hlavní navigace

Nové mýto kolony zatím nepřineslo, registraci ale stále nemá 90 tisíc vozidel

Daniel Morávek

Navzdory obavám se žádný kolaps dopravy kvůli novému mýtu nekonal. Registraci však stále nemá skoro 90 tisíc vozidel a problémy tak mohou pořád nastat.

Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Nejvíce vozidel chybí od polských dopravců, a to 38 tisíc. Čeští dopravci musí zaregistrovat ještě 8 tisíc vozidel. Celkově je sice již registrováno 328 tisíc vozidel, ale 100 tisíc z nich nemá palubní jednotku.

Kolaps dopravy se zatím nekonal

Před několika dny se spustil nový mýtný systém a ministerstvo dopravy si zatím pochvaluje jeho efektivitu. Jen za pondělí bylo na mýtném vybráno přes 40 milionů korun. Počet zaznamenaných incidentů je v poměru k celkovému provozu vozidel na zpoplatněných komunikacích minimální. Celní správa nasadila okamžikem spuštění nového mýtného systému všech 25 vozidel, která jsou v současné době v nepřetržitém provozu. Bylo odhaleno 38 incidentů. Incidenty se týkaly chybějící palubní jednotky (16 případů) nebo chybně nastavené jednotky. Jeden případ, kdy ve vozidle chyběla palubní jednotka, byl předán do správního řízení, uvádí Martina Kaňková, mluvčí Generálního ředitelství cel.

Přestože se v nejčernějších scénářích hovořilo o tom, že se na hranicích vytvoří kolony dlouhé desítky kilometrů, žádný kolaps dopravy se v prvních dnech fungování nového mýtného systému nekonal. Komplikace v dopravě, které byly zaznamenány, byly jen krátkodobé a nárazové. Během prvních třech dnů dosáhla nejdelší kolona u Lanžhotu dvou kilometrů. Podle provozovatele systému firmy CzechToll pomohla dodatečná opatření, která společnost učinila. V mimořádném režimu je do nich zapojeno řádově 700 pracovníků. Na hranicích je CzechToll připraven registrovat denně 15 tisíc řidičů bez nové palubní jednotky, dalších 65 tisíc řidičů denně pak může zaregistrovat své vozidlo ve vnitrozemí.

Čtěte více: Kolaps na silnicích se nekoná. Přechod na nový mýtný systém probíhá zatím hladce

Stále chybí registrace u 90 tisíc vozidel

Jak nicméně upozorňuje firma CzechToll, vyhráno ještě není, jelikož v příštích dnech bude v místech registrací muset zastavit zvýšený počet nákladních vozidel ze zahraničí. Podle poslední dat (k 4. 12.) se stále ještě nezaregistrovalo 90 tisíc vozidel (doposud je zaregistrováno 328 tisíc vozidel, tedy zhruba 72 % z očekávaného počtu). Nevíme, zda budou projíždět Českem dnes, tento týden nebo až v lednu. Ale musíme být připraveni na to, že mohou přijet kdykoli. I proto nadále žádáme řidiče o opatrnost u hraničních přechodů, kde se místy mohou tvořit kratší kolony, uvedl Miroslav Beneš, tiskový mluvčí CzechToll.

Nejvíce vozidel chybí z Polska, podle odhadů jde o 38 tisíc. 18 tisíc vozidel chybí z Německa, kde je zaregistrován nejnižší podíl vozidel (36 %) a 15 tisíc z Rumunska. Čeští dopravci byli naopak poměrně svědomití, zaregistrováno je 94 % vozidel a chybí jich 8 tisíc. Ačkoli je většina vozidel již zaregistrována, zdaleka ne všechna mají palubní jednotku. Podle společnosti CzechToll bylo zatím vydáno 226 tisíc palubních jednotek, o 100 tisíc méně než je doposud zaregistrovaných vozidel. Důvodem je nesplnění všech nutných podmínek. „Typicky to může být chybějící úhrada vratné kauce, doložení bankovní záruky (v režimu následného placení) nebo jen absence adresy pro odeslání palubní jednotky,“ doplnil Miroslav Beneš.

Kapsch má smůlu, rozhodl Nejvyšší správní soud

Řada dopravců též s registrací otálela kvůli právním sporům, které vede s antimonopolním úřadem provozovatel předchozího mýtného systému společnost Kapsch. Firma Kapsch po úřadu chtěla, aby antimonopolní úřad zakázal plnění smlouvy s novým dodavatelem, a to kvůli tomu, že smlouva byla údajně uzavřena protizákonně kvůli předběžnému opatření. V červenci se sice na stranu Kapsche přiklonil Krajský soud v Brně, Nejvyšší správní soud (NSS) však před dvěma dny rozsudek krajského soudu zrušil.

Podle NSS byla totiž smlouva uzavřena po zániku předběžného opatření, které její uzavření zakazovalo. Nejvyšší správní soud ale zároveň zkritizoval nezákonný postup Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten totiž po zániku původního předběžného opatření nevydal nové předběžné opatření, kterým by opětovně zakázal uzavření smlouvy o provozu elektronického mýtného. Podle soudu ale ani nezákonný postup ÚOHS nemohl ovlivnit účinnost uzavřené smlouvy a firmě Kapsch už není možné poskytnout ochranu cestou správního soudnictví. Společnost Kapsch případně může využít řízení o náhradě škody, doplnil NSS na svém webu.

Myto.podnikatel.cz

 

Připravte se na nové mýto včas. Vyzkoušejte nejsnadnější platbu mýtného. Sjednejte si Road Account, které Vám usnadní registraci vozidel a umožní souhrnnou platbu v režimu odložené splatnosti.

Partnerem myto.podnikatel.cz je Diners Club

Co je potřeba u nového mýta udělat

Kdo chce od prosince na zpoplatněné úseky, musí se registrovat u společnosti CzechToll. Registraci lze uskutečnit na některém z více než dvou stovek obchodních míst, na regionálních pobočkách Hospodářské komory ČR, přes svého vydavatele tankovacích karet nebo online na portálu www.mytocz.eu.

Další povinností je instalace nové palubní jednotky do vozidla, které využívá zpoplatněné komunikace. Oproti předchozímu zařízení se zvýšila kauce za palubní jednotku, kterou musí dopravce uhradit, a to na 2468 Kč.

Co se týče možností placení mýta, nic se oproti minulosti nezměnilo. Mýto lze hradit předem (režim pre-pay) nebo následně na základě faktury (režim post-pay). V případě placení pre-pay je nutné předplatit si kredit, u následného placení zase uzavřít smlouvu.

Čtěte více: Nový mýtný systém se blíží, jaké výhody má platit mýto pre-pay a jaké post-pay?

daně_I.fáze

Dopravci by též měli mít na paměti, že by od příštího roku mělo dojít k rozšíření silnic a dálnic podléhajících placení mýtného. Seznam konkrétních úseků bude zveřejněn na stránkách www.mytocz.eu, mělo by jít o nových 900 kilometrů vybraných úseků silnic I. třídy a 30 kilometrů nových dálnic.

Čtěte více: Čtěte přehled, na kterých silnicích I. třídy se má nově platit mýto

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).