Novela zákoníku práce: Jednorázová náhrada namísto odstupného

2. 6. 2025
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Zaměstnanec na vozíčku po úrazu si v kanceláři podává ruce se zaměstnavatelkou
Autor: Shutterstock
Perexový obrázek
Při výpovědi z důvodu nemoci z povolání nebo pracovního úrazu bude nově příslušet náhrada. Půjde o zdanitelný příjem? A co odvody sociálního a zdravotního pojištění?

Flexi novela zákoníku práce změnila řadu ustanovení pracovního práva. Přinesla prodloužení zkušební doby, nový způsob počítání výpovědní doby, změnila její délku. Dotkla se i výpovědních důvodů, především ze zdravotních důvodů na straně zaměstnance. Novela je účinná od 1. června 2025. 

Školení pro účetní - podzimní novinky

Co se dozvíte v článku
  1. Informace o obsahu pracovního poměru
  2. Výpověď ze zdravotních důvodů a odstupné
  3. Namísto odstupného jednorázová náhrada
  4. Zdanění jednorázové náhrady
  5. Jednorázová náhrada a sociální pojištění
  6. Jednorázová náhrada a zdravotní pojištění

Informace o obsahu pracovního poměru

O řadě změn server Podnikatel.cz již postupně informoval, některým se ještě bude postupně věnovat. Zaměstnavatelé by ale neměli opomenout informační povinnost. Podle § 37 zákoníku práce, pokud pracovní smlouva neobsahuje zde výslovně uvedené údaje, je zaměstnavatel povinen zaměstnance písemně informovat. A protože mezi takovými údaji je i např. informace o zkušební době, výpovědní době a další, měl by zaměstnavatel zkontrolovat, zda informace předávané nově přijatým zaměstnancům jsou v souladu se zněním zákoníku práce po účinnosti aktuální novely.

Nabízí se otázka, zda je povinen informaci o změnách předat i stávajícím zaměstnancům. Podle § 37 odst. 3 zákoníku práce musí písemně informovat i o změnách jakéhokoli údaje z informace o obsahu pracovního poměru bez zbytečného odkladu, nejpozději v den, kdy změna nabývá účinnosti (to se však nevztahuje na změny právních předpisů, kolektivních smluv a vnitřních předpisů). Jak server Podnikatel.cz ujistil Pavel Fabián za FABIAN & PARTNERS, advokátní kancelář s.r.o., zaměstnavatel nemá povinnost automaticky informovat stávající zaměstnance o změnách v právních předpisech účinných od 1. června 2025, pokud nedochází ke změně jejich pracovního poměru. Pokud však zaměstnanec požádá o aktualizaci informací podle § 37 zákoníku práce, musí zaměstnavatel poskytnout nové informace, a to i formou odkazu na právní předpis. Změna zákona sama o sobě nepředstavuje změnu pracovního poměru, a tedy nezakládá zaměstnavateli informační povinnost bez dalšího. Uzavřel Pavel Fabián.

Už jste nastudovali změny z aktuální novely zákoníku práce?

Autor článku

Dagmar Kučerová je odborná redaktorka a lektorka, která se specializuje na mzdy, personalistiku a výklad zákoníku práce. Profil autorky →

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).