Hlavní navigace

Novinka dorazila i k nám. Nyní můžete prodávat své produkty přímo na Instagramu

Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Jana Langerová

Instagram přichází s novinkou v podobě prodejních příspěvků, díky kterým můžete přímo ve feedu nabízet své zboží.

Doba čtení: 4 minuty

Jedná se o funkci, která umožňuje označovat produkty v rámci organických příspěvků, a to podobně jako tagování osob. Správci účtů tak mohou označit až 5 produktů v jednom příspěvku. 

Po kliknutí na takový příspěvek se uživateli zobrazí názvy a ceny produktů a po dalším kliknutí také podrobnosti o něm. Díky tomu můžeme zákazníky dostat přímo na web a v tom vidíme velké plus. Dříve to šlo pouze přes link v biu, což je pro zákazníka mnohem složitější cesta, dodává Martin Paukrt, social media teamleader z Footshop.cz, který tyto příspěvky už používá. Jedná se tedy o potenciální zrychlení zákaznické cesty a také zjednodušení z hlediska user experience. Je teď výrazně jednodušší používat lifestyle fotky a přitom se neodklánět od možnosti zobrazit produkt v celé jeho šíři, popisuje Petra Kellerová, zodpovědná za sociální sítě a obsah e-shopu Freshlabels.cz.

Prodejní příspěvky představují velkou příležitost a zároveň další marketingový kanál jak pro veškeré e-shopy, tak pro podnikatele obecně. Největší využití samozřejmě najdou internetové obchody s módou, interiérovými doplňky, kosmetikou či trendy vychytávkami, jako jsou nafukovací plameňáci, lazy bagy atd, shrnuje Jan Froněk, account manager z agentury F – MARK, s.r.o.. Dále také dodává, že u dražšího typu zboží, jako jsou automobily nebo bílá elektronika,  potenciální zákazníci zůstanou u osvědčeného prodejce nebo zvolí produkty s nižší cenou. Jakub Křenek, Social Media & Digital Consultant z agentury ADison upozorňuje, že prodejní příspěvky mohou mít přínos pro ty značky, kterým se na Instagramu daří i tak, a že nestačí mít jen hezké věci nebo dobrý obor. Klíčová bude dobrá znalost své cílové skupiny a také přístup k obsahu a jeho produkci. Profitovat tedy může ten, kdo se pohybuje v instagram-friendly branži, má skvělé insighty o lidech, kteří jsou jeho potenciálními zákazníky, a na nich staví dobrý a kvalitní content, dodává.

Jak na to?

Možnost označovat produkty v příspěvcích mělo v loňském roce několik značek, poté mohly na Instagramu prodávat firmy v USA a nedávno k nim přibylo dalších 8 zemí. Tam patřila například Kanada, Francie nebo Itálie a Česká republika se této funkce dočkala jen o několik dní později. Podmínkou pro používání funkce je mít firemní Business profil na Instagramu a dále propojení s katalogem produktů na Facebooku. Obojí jsme měli nastavené již delší dobu, a tak jsme pouze čekali, kdy nám Instagram funkci zpřístupní. Nic dalšího k tomu nebylo potřeba, upřesňuje Michal Horák z obchodu DesignVille.cz. Martin Paukrt ještě doplňuje, že si museli připravit nový feed produktů, který obsahuje otagované URL pro doměření v Google Analytics. Instagram v tomto ohledu totiž zatím neumožňuje vyspělou a sofistikovanou variantu.

Zpřístupnění a používání prodejních příspěvků je rozhodně jednoduché, ale nejde dělat bez rozmyslu. Firmy a správci účtů si musí uvědomit, čím tu věc, kterou ukazují, chtějí prodat a musí si být jistí, že je to ten správný a relevantní důvod. V neposlední řadě musí taky investovat do přípravy reklamního obsahu – což nemusí nutně znamenat jen finance, ale třeba taky čas potřebný pro průzkum mezi zákazníky nebo velký a pořádný brainstorming, upozorňuje Jakub Křenek. S velkou mírou flexibility a připravenosti z hlediska těchto příspěvků počítá také Andrea Burgerová. Rozhodně se jedná o zajímavou možnost, jak dostat další návštěvy na web z Instagramu, ale pořád se jedná o novinku. Tu se uživatelé musí ještě naučit pořádně používat a také má ještě nějaké nedostatky. Nevýhodou zatím je, že příspěvky s označenými produkty nejdou promovat. Ani nejde naplánovat příspěvek a již při plánování označit produkt. Tyto věci užití shopping tags brzdí, říká Martin Paukrt.

Novinky táhnou, ale na hodnocení je ještě brzy

Mezi hlavní výhody kromě zmíněného ulehčení a další možnosti, jak si získat, respektive zaujmout své zákazníky, patří například to, že je tato funkce zdarma, má jednoduché nastavení a také díky ní zacílíte přímo na svou fanouškovskou základnu. Navíc můžete do standardního příspěvku umístit odkaz a i když sledující nenakoupí zrovna promovaný produkt, dostane se na e-shop, kde může nakoupit i něco jiného. A v neposlední řadě se jedná o novinku sociální sítě, kterou se vždy vyplatí použít. Nejenže značka působí „cool“ dojmem, ale také to napomáhá parametrům v Instagram algoritmu pro celkově lepší zobrazování profilu, vysvětluje Jan Froněk. Na novinku sází také v DesignVille.cz: Tuto možnost zatím využívá mizivé procento českých firem, takže je to také odlišení od konkurence, dodává Michal Horák.

Námi oslovené internetové obchody využívající na Instagramu prodejních příspěvků se shodly, že na hodnocení je ještě brzy a mají na to malý vzorek. Část návštěv z příspěvků přichází, ale zatím jsou stále výraznější zdroje prokliky ze stories a link v biu, sdělil nám Martin Paukrt. Podobně jsou na tom v DesignVille, kde nabízejí prémiový design a s tím souvisí delší rozhodování zákazníka před koupí. Instagram vnímáme zejména jako inspirační kanál a zda-li se z něj díky této funkci stane více prodejní kanál, bude velmi záležet na konkrétním oboru a cílové skupině, říká Martin Horák. 

Jakub Křenek si myslí, že v nejbližších dvou nebo třech letech se Češi ještě nenaučí běžně nakupovat na Instagramu, a myslí si, že tato sociální síť musí ve svém vývoji postupovat velmi opatrně. Aby si lidi nevšimli, že už to vlastně není síť s hezkými fotkami zajímavých lidí. Musí využívat nákupních funkcí, proto své uživatele potřebuje pomaloučku a polehoučku, dodává. Také Jan Froněk nepředpokládá, že by prodejní příspěvky byly revoluční věcí, která by mohla eliminovat zavedené e-shopy. Na druhou stranu se jedná o skvělou funkci, která umožní mileniálům okamžitě nakoupit zboží od svého lovebrandu, uzavírá.