Hlavní navigace

Novinka dorazila i k nám. Nyní můžete prodávat své produkty přímo na Instagramu

Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Jana Langerová

Instagram přichází s novinkou v podobě prodejních příspěvků, díky kterým můžete přímo ve feedu nabízet své zboží.

Doba čtení: 4 minuty

Jedná se o funkci, která umožňuje označovat produkty v rámci organických příspěvků, a to podobně jako tagování osob. Správci účtů tak mohou označit až 5 produktů v jednom příspěvku. 

Po kliknutí na takový příspěvek se uživateli zobrazí názvy a ceny produktů a po dalším kliknutí také podrobnosti o něm. Díky tomu můžeme zákazníky dostat přímo na web a v tom vidíme velké plus. Dříve to šlo pouze přes link v biu, což je pro zákazníka mnohem složitější cesta, dodává Martin Paukrt, social media teamleader z Footshop.cz, který tyto příspěvky už používá. Jedná se tedy o potenciální zrychlení zákaznické cesty a také zjednodušení z hlediska user experience. Je teď výrazně jednodušší používat lifestyle fotky a přitom se neodklánět od možnosti zobrazit produkt v celé jeho šíři, popisuje Petra Kellerová, zodpovědná za sociální sítě a obsah e-shopu Freshlabels.cz.

Prodejní příspěvky představují velkou příležitost a zároveň další marketingový kanál jak pro veškeré e-shopy, tak pro podnikatele obecně. Největší využití samozřejmě najdou internetové obchody s módou, interiérovými doplňky, kosmetikou či trendy vychytávkami, jako jsou nafukovací plameňáci, lazy bagy atd, shrnuje Jan Froněk, account manager z agentury F – MARK, s.r.o.. Dále také dodává, že u dražšího typu zboží, jako jsou automobily nebo bílá elektronika,  potenciální zákazníci zůstanou u osvědčeného prodejce nebo zvolí produkty s nižší cenou. Jakub Křenek, Social Media & Digital Consultant z agentury ADison upozorňuje, že prodejní příspěvky mohou mít přínos pro ty značky, kterým se na Instagramu daří i tak, a že nestačí mít jen hezké věci nebo dobrý obor. Klíčová bude dobrá znalost své cílové skupiny a také přístup k obsahu a jeho produkci. Profitovat tedy může ten, kdo se pohybuje v instagram-friendly branži, má skvělé insighty o lidech, kteří jsou jeho potenciálními zákazníky, a na nich staví dobrý a kvalitní content, dodává.

Jak na to?

Možnost označovat produkty v příspěvcích mělo v loňském roce několik značek, poté mohly na Instagramu prodávat firmy v USA a nedávno k nim přibylo dalších 8 zemí. Tam patřila například Kanada, Francie nebo Itálie a Česká republika se této funkce dočkala jen o několik dní později. Podmínkou pro používání funkce je mít firemní Business profil na Instagramu a dále propojení s katalogem produktů na Facebooku. Obojí jsme měli nastavené již delší dobu, a tak jsme pouze čekali, kdy nám Instagram funkci zpřístupní. Nic dalšího k tomu nebylo potřeba, upřesňuje Michal Horák z obchodu DesignVille.cz. Martin Paukrt ještě doplňuje, že si museli připravit nový feed produktů, který obsahuje otagované URL pro doměření v Google Analytics. Instagram v tomto ohledu totiž zatím neumožňuje vyspělou a sofistikovanou variantu.

Zpřístupnění a používání prodejních příspěvků je rozhodně jednoduché, ale nejde dělat bez rozmyslu. Firmy a správci účtů si musí uvědomit, čím tu věc, kterou ukazují, chtějí prodat a musí si být jistí, že je to ten správný a relevantní důvod. V neposlední řadě musí taky investovat do přípravy reklamního obsahu – což nemusí nutně znamenat jen finance, ale třeba taky čas potřebný pro průzkum mezi zákazníky nebo velký a pořádný brainstorming, upozorňuje Jakub Křenek. S velkou mírou flexibility a připravenosti z hlediska těchto příspěvků počítá také Andrea Burgerová. Rozhodně se jedná o zajímavou možnost, jak dostat další návštěvy na web z Instagramu, ale pořád se jedná o novinku. Tu se uživatelé musí ještě naučit pořádně používat a také má ještě nějaké nedostatky. Nevýhodou zatím je, že příspěvky s označenými produkty nejdou promovat. Ani nejde naplánovat příspěvek a již při plánování označit produkt. Tyto věci užití shopping tags brzdí, říká Martin Paukrt.

Novinky táhnou, ale na hodnocení je ještě brzy

Mezi hlavní výhody kromě zmíněného ulehčení a další možnosti, jak si získat, respektive zaujmout své zákazníky, patří například to, že je tato funkce zdarma, má jednoduché nastavení a také díky ní zacílíte přímo na svou fanouškovskou základnu. Navíc můžete do standardního příspěvku umístit odkaz a i když sledující nenakoupí zrovna promovaný produkt, dostane se na e-shop, kde může nakoupit i něco jiného. A v neposlední řadě se jedná o novinku sociální sítě, kterou se vždy vyplatí použít. Nejenže značka působí „cool“ dojmem, ale také to napomáhá parametrům v Instagram algoritmu pro celkově lepší zobrazování profilu, vysvětluje Jan Froněk. Na novinku sází také v DesignVille.cz: Tuto možnost zatím využívá mizivé procento českých firem, takže je to také odlišení od konkurence, dodává Michal Horák.

WT100 tip v článku černý podnikatel

Námi oslovené internetové obchody využívající na Instagramu prodejních příspěvků se shodly, že na hodnocení je ještě brzy a mají na to malý vzorek. Část návštěv z příspěvků přichází, ale zatím jsou stále výraznější zdroje prokliky ze stories a link v biu, sdělil nám Martin Paukrt. Podobně jsou na tom v DesignVille, kde nabízejí prémiový design a s tím souvisí delší rozhodování zákazníka před koupí. Instagram vnímáme zejména jako inspirační kanál a zda-li se z něj díky této funkci stane více prodejní kanál, bude velmi záležet na konkrétním oboru a cílové skupině, říká Martin Horák. 

Jakub Křenek si myslí, že v nejbližších dvou nebo třech letech se Češi ještě nenaučí běžně nakupovat na Instagramu, a myslí si, že tato sociální síť musí ve svém vývoji postupovat velmi opatrně. Aby si lidi nevšimli, že už to vlastně není síť s hezkými fotkami zajímavých lidí. Musí využívat nákupních funkcí, proto své uživatele potřebuje pomaloučku a polehoučku, dodává. Také Jan Froněk nepředpokládá, že by prodejní příspěvky byly revoluční věcí, která by mohla eliminovat zavedené e-shopy. Na druhou stranu se jedná o skvělou funkci, která umožní mileniálům okamžitě nakoupit zboží od svého lovebrandu, uzavírá.