Hlavní navigace

Novoroční předsevzetí: Začnu prodávat v cizí zemi

16. 12. 2011
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Dochází vám prostor na malém českém rybníčku? Expandovat se svým produktem do zahraničí není tak složité, jak se může zdát. Pokud podnikatel ví, do čeho jde, rozhodně se to vyplatí.

Stará pranostika říká, že Češi mají zlaté ručičky. Podle našich zkušeností však mají i dobré nápady, které mají dobrou šanci prosadit se v zahraničí a vydělat peníze. Mnoho firem dnes svoji obchodní strategii staví na internetu. Ať už jsou to čistě internetové projekty, které na internetu bytostně závisí, nebo ho využívají jako hlavní komunikační a prodejní kanál. Tato situace nahrává plánům na export, protože podnikatelé mohou využít jedné velké výhody. Totiž toho, že internet nemá hranice a pokud firma dobře komunikuje, nezáleží na tom, ze které země původně pochází, aby mohla být úspěšná.

Bez kvalitní přípravy to nejde

Ten, kdo učiní rozhodnutí expandovat na zahraniční trhy, musí velmi dobře vědět, jaké obtíže ho čekají, a musí mít o cílovém trhu nastřádáno hodně informací. Základem pro expanzi je tedy kvalitní výzkum a příprava.

Neméně klíčovým nástrojem pro rozjetí podnikání v zahraničí je účinný marketing. Kouzlo expanze na zahraniční trhy tkví v tom, že v naší době jde velmi účinně využít online marketing, který lze cílit i na zahraniční klienty. Stačí lokalizovat webové stránky a úspěšné kampaně s lokálními úpravami upravit pro novou zemi.

Internetové projekty i lokální služby

Expanze pomocí online marketingu je vhodná pro čistě internetové projekty, ale třeba i pro lokální služby. Proč by se třeba kvalitní řemeslník měl bát nabízet svoje služby v zahraničí, když bydlí kousek od hranic Rakouska nebo Německa?

V případě internetových firem lze otázku expanze vyřešit najmutím rodilých mluvčí do centrály a vytvořením “zahraničního oddělení”. Odpadá tak nutnost vysílat do každé země nový tým a zakládat zde novou pobočku. Mnoho českých firem už přišlo na to, že “na dálku” se dá prodávat opravdu leccos. Od hotelových pobytů až po parfémy. Klíčové je však dobře trh zmapovat a poznat zvyklosti spotřebitelů dané země. Čtěte více: Poznejte lépe své zákazníky, udělejte si na internetu průzkum trhu

Než začnete s bojem, proveďte průzkum

Zahraniční trhy jsou jiné. Lidé jinak používají vyhledávače, jinak nakupují v e-shopech, v různé míře věří internetu, jako zdroji nezávislých informací. Než začnete svoje zboží nabízet cizím očím, musíte vědět, jak je zaujmout. Na internetu je mnoho nástrojů, které vám v tom mohou pomoci.

Užitečné jsou například Statistiky vyhledávání Google s jejichž pomocí je možné podívat se na nejvyhledávanější slova, názvy firem, zboží nebo kategorie v různých zemích, regionech i časových obdobích. S pomocí těchto dat lze lépe přizpůsobit nabídku a zjistit další informace, například sezónní cykly, vývoj zájmu spotřebitelů o daný obor nebo produkt, případně zmapovat zájem o konkurenční značky.

Dobrý nástroj pro exportéry je také tzv. Consumer Commerce Barometer, který využívá data o chování spotřebitelů v průběhu nákupního cyklu v zemích EU. Dokáže napovědět, jak je nejlepší přistupovat ke spotřebitelům v zahraničí, kde vyhledávají informace, kde nakupují, a zjistit, jak a kdy je nejefektivněji oslovit. Data lze filtrovat podle zemí i odvětví obchodu či průmyslu.

Když zjistíte, jaké speciální požadavky mají spotřebitelé v zemi, kam se chystáte expandovat, je čas na exekuci. Online reklama je jedním z nejúčinnějších nástrojů, jak na novém teritoriu začít působit. Vyzkoušejte další online nástroj, který vám umožní průzkum trhu

Online reklama

Mnoho podnikatelů využívá pro svoji expanzi do zahraničí AdWords od Googlu. Hlavním faktorem je to, že tento reklamní systém je vzhledem k vedoucí roli vyhledávače Google ve většině zemí v našem okolí velmi široce rozšířený. V Česku se dá využít také konkurenční služba Sklik.cz, ta je však omezena na místní trh.

Další výhodou těchto systémů je to, že mnohokrát lze použít podobné postupy, jako u úspěšných kampaní z domoviny. Pokud podnikateli – třeba ve spolupráci s online agenturou – trvalo nějakou dobu, než přišli na správná klíčová slova a nastavení ceny, může ušetřit čas opakováním toho, co už funguje. Čtěte speciál Online reklama

skoleni_15_4

Pokud se v roce 2012 odhodláte k expanzi do zahraničí, přejeme vám hodně štěstí.

Vytvořeno ve spolupráci se společností Google

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).