Hlavní navigace

Nový rok a nový e-shop? Kdy je třeba přistoupit na změnu

E-commerce se rozvíjí neskutečně rychlým způsobem a to, co platilo před půl rokem, dnes už platit nemusí. Je tedy potřeba internetové obchody neustále rozvíjet.
Jana Langerová 21. 1. 2020
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

E-shop si často pořídí i malý obchodník. Ten však často nepočítá s potřebou údržby a vidí jej jen jako vidinu snadného zisku. Realita náročnosti provozování úspěšného e-shopu je pak často překvapí.

Kdy je potřeba změny?

Daniel Lupinski, CEO společnosti NetDirect, rozhodně doporučuje, aby změny na e-shopech probíhaly spíše kontinuálně než nárazově. Dílčí změny nemusí být pro koncové zákazníky tak bolestivé jako jedna velká po 3 letech, dodává. Souhlasí s ním také Marek Wiener, online marketing specialista z agentury MarkMedia. Podle něj je ideální variantou průběžná aktualizace obchodu a systémových částí a jít zkrátka s dobou. Je však potřeba dobře posoudit, zda investice do stávajícího řešení dává stále smysl, podotýká.

Z našeho pohledu jsou nejrozumnější pravidelné aktualizace veřejné části i administrace, které reagují na aktuální bezpečnostní hrozby a novinky z „koncových zařízení“, říká úvodem Jan Hána z firmy CREATION.CZ. Do této kategorie můžeme zařadit nástup mobilních zařízení (a tedy responzivně kódovaných webů) nebo třeba masivní nasazování šifrovacích certifikátů. Aktualizovat pro zákazníky znamená vynaložit finanční náklady buď formou měsíčních paušálních plateb, nebo jednorázových částek za nové vlastnosti. 

Internetový obchod je třeba předělat, pokud přestává plnit svůj účel a pokud je tím účelem obchod a konverze, tak je třeba se podívat, proč daný obchod nemá dobrou konverzi? Proč konverze klesla, pokud před tím byla lepší? To je základní otázka, kterou je třeba si zodpovědět než začnete investovat čas a peníze do přepracování. Ne vždy je to o designu. Někdy může přestat fungovat některý marketingový kanál, jako je email nebo SEO. Může se objevit konkurence s lepším sortimentem nebo cenou. Je základním pravidlem, že je třeba měřit a analyzovat. Čím víc dat o chování uživatelů a používání našeho eshopu máme, tím se nám lépe hledají příčiny poklesu, dodává Vít Uličný, CEO z Rascasone s.r.o.

Řešení výměny celého e-shopového systému doporučuje Marek Wiener zejména ve chvíli, kdy nastanou problémy jakéhokoli druhu. Nejčastějšími signály pro zřízení nového e-shopu jsou zejména pomalý obchod nebo potíže s určitými prvky na stránce. Nejdůležitější je podle něj objednávkový proces, který z pohledu online marketingu musí být opravdu na špičkové úrovni. Mezi další znamení ke změně patří také nefungující spolupráce s IT firmou či programátorem, uvádí dále.

Kritická místa e-shopu

Nejčastější aktualizace internetových obchodů jsou způsobeny vnějšími vlivy: změna legislativy (cookie bar, změny v obchodních podmínkách), prohlížeči a vyhledávači (nutnost nasazení HTTPS certifikátu, nová metadata – Schema.org) nebo agregátory Heureka, Zboží.cz (změny ve feedu s produkty). Doporučujeme pravidelně aktualizovat. Náprava škod (v případě havárie, hacknutí atd.) je většinou dražší, navíc může způsobit i delší nedostupnost webu, upozorňuje Jan Hána.

Hackerské útoky kryje pojištění kybernetických rizik. Přečtěte si o něm více: Pojistěte se před hackerskými útoky i pokutami spojenými s GDPR

Na internetových obchodech je obecně spousta kritických míst a důležitých faktorů. Jeden bod podle Daniela Lupinskiho však vyčnívá a jedná se o rychlost e-shopu. Doba načtení stránky si zaslouží zvýšenou pozornost, neboť optimalizace je, respektive by měla být, naprostou součástí každého rozvoje, vysvětluje. Při nákupu jsou kritická místa spojena především s nákupním košíkem. Ten nesmí být nefunkční, mít chyby nebo mít zbytečně mnoho stran. S ním souvisí také problémy s formuláři (a zapamatováním údajů v nich) nebo s nefunkční validací údajů, například e-mailu. Používáme email s koncovkou .agency, stalo se mi, že byl e-mail vyhodnocen jako nevalidní a nevíme proč, popisuje zkušenosti Petr Hanuš, CEO, Founder & Design Director z core1.agency.

EBF20-tip-recnici

Vít Uličný za kritická místa označuje ta, která nemáte plně pod svou kontrolou, tedy systémy třetích stran, platební brány, nástroje pro fakturaci, emailing, hosting, atd. Kritická místa mají zároveň největší vliv na spokojenost zákazníka a finance, tudíž jde například opět o platební brány nebo doporučení a podobně. Co se týče technické stránky, tak je dobré mít kritická místa pokrytá monitoringem, který v případě problémů dá vědět nám dříve než nás na to upozorní nespokojení zákazníci, radí.

Více najdete v článku Není počet objednávek podle vašich představ? Je na čase vylepšit nákupní cestu

Vlastní vs. krabicové řešení

Když podnikatel provozuje internetový obchod na takzvaném „krabicovém řešení“, pak by jeho pravidelné aktualizace obsahující nové funkce, zvyšující bezpečnost a podobně měl zaštítit daný poskytovatel. Co se týče grafického zobrazení a obdobných změn, je zde většinou možnost upravovat je přímo z administrace. E-shop vyvinutý na míru se obvykle vyznačuje individuální funkčností, unikátním grafickým layoutem nebo napojením na ERP a CRM. V tomto případě se o jeho rozvoj musí starat primárně ten, pro koho byl takový e-shop vyvinutý, doplňuje Daniel Lupinski.

Petr Hanuš radí se krabicovým řešením nebo pronájmu hotových řešení vyhnout. Tady každý, co to myslí s obchodováním na internetu vážně, narazí na mantinel dříve či později, podotýká. Jan Hána v této souvislosti doporučuje těm, kteří přemýšlí nad internetovým obchodem, aby nenaletěli na klasické triky „prodejců webů“: provozování open-source řešení není zdarma. Stejně tak "SEO optimalizace“ od pochybných společností jsou často pouze tahání peněz bez jakéhokoliv vlivu na pořadí ve vyhledávání, dodává.

Mnoho zákazníků začíná na krabicovém řešení, ale po nějaké době je čeká implementace nová, protože dodavatel nenabízí přechod na řešení na míru. Pakliže se tedy poohlížíte po větším řešení, dívejte se na firmu jako celek – na její historii, zázemí, velikost, portfolio služeb, reference. Zajímejte se také o technologie, zda nemá daný dodavatel technologický dluh. Pořádně prozkoumejte trh a jeho možnosti, ať nešlápnete vedle, doporučuje dále Daniel Lupinski.

Inspirujte se a dobře plánujte

Pokud jste začínající podnikatel, jenž nemá s online světem moc zkušeností, podívejte se na vaši konkurenci. Prohlédněte si, jak vypadá jejich e-shop, jaké má funkce a vlastnosti a podle toho si vytvořte vizi toho vašeho. Až poté hledejte vhodné řešení a zaměřte se na to, zda vás v budoucnu nebude váš případný dodavatel e-shopové platformy omezovat, doporučuje Daniel Lupinski.

Když se rozhodnete pro výměnu vašeho stávajícího systému, vhodně promyslete období, ve kterém změny uskutečníte. Mějte na paměti, že potřebujete mít dostatek času na přípravu, ale i následnou realizaci. Velmi důležitým bodem je také mít po ruce schopný tým. Obraťte se nejlépe na specialisty zaměřené na konkrétní aktivity v rámci online marketingu, ať máte jistotu, že vše proběhne v pořádku, shrnuje Marek Wiener. 

Schopný tým oceníte také při expanzi internetového obchodu. Psali jsme o ní zde: Máte e-shop a český trh je vám malý? Pak je na čase přemýšlet nad expanzí

Na co si dát pozor

Pokud přecházíte na nový e-shopový systém, Marek Wiener doporučuje podchytit organické výsledky ve vyhledávání. Zde je podle něj zapotřebí zachovat URL adresy nebo je vhodně přesměrovat. Další problémy mohou nastat v rámci propojení kanálů, tedy například načítání produktů na zbožových srovnávačích jako je Heureka, Zboží.cz apod, vyjmenovává. Daniel Lupinski upozorňuje, že v případě, že se pustíte do velkého redesignu, čeká vás mnoho úprav. A to zejména UX změny, úpravy grafiky a zásahy do funkčnosti, které mnohdy ovlivní celý e-shop. Dále se obvykle optimalizuje rychlost aplikace a doba načtení stránky, SEO či redirect stránek, hlavičky aplikace, SSL a další. Doporučuji si sestavit checklist, ve kterém společně s dodavatelem e-shopové platformy projdete jednotlivé body. Tento postup realizujeme my a mohu jej vřele doporučit, radí. 

Velké změny ve vývoji software stávajících produktů jsou velmi rizikové, nákladné a může dojít k velkým průtahům. Proto Vít Uličný doporučuje si připravit několik alternativ, jak by se dalo postupovat a vybírat si z několika možností. A počítat s krizovým scénářem, pokud se opravdu věci nědějí, jak mají. Raději si poslechnout víc možností a variant řešení než změnu unáhlit a dostat se tak do rizika, shrnuje.

Velkou předností e-shopů je UI Design, použitelnost a celková přehlednost obchodu. Jeden z oblíbených sloganů v core1.agency je: „Pro uživatele, víte?“ Mějte také na paměti, že zajímavější pro zákazníka jsou e-shopy, které mají přidanou hodnotu, jako jsou informace, návody nebo zajímavé články. Není dobré, pokud jde jen o katalog zboží, uzavírá Petr Hanuš. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).