Hlavní navigace

Občanky s čipem posunou online státní správu. Bez datovky se však neobejdete

10. 7. 2018
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Zdá se, že s novými občankami, opatřenými čipem, by se mohlo blýskat na lepší časy i v digitalizaci státní správy. A tedy ve zpřístupnění služeb občanům online.

Slibuje to inovovaný elektronický Portál občana. Má ambici nabídnout lidem místo, kde budou mít pod kontrolou všechny údaje, které o nich státní správa vede.

Identifikace pomocí aktivované eObčanky

O tom, že je to poměrně ambiciózní plán, svědčí fakt, že je nyní v Česku registrovaných více než 7700 informačních systémů veřejné správy, jak připomněl ministr vnitra Jan Hamáček. Právě z tohoto důvodu inovovaný elektronický Portál občana (Portál veřejné správy), který má pod heslem Na úřad přes internet posunout kupředu elektronizaci státní správy, vyšel.

Digitalizace státní správy v Česku má za sebou už dlouhou historii a přes všechny více či méně vážně míněné snahy postupuje velmi pomalu. Tak třeba původní verze portálu vznikla už podle zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy, více funkcí a podobu i vizi hodnější 21. století ale aktuálně slibuje až v souvislosti s vydáváním nových občanských průkazů. Ty jsou opatřené kontaktním elektronickým čipem a je tak možné je využít pro ověření identity při elektronické komunikaci. Plošně se začaly vydávat od letošního 1. července.

O eObčansku lze požádat

Elektronické občanky (eObčanky) jsou zaváděny postupně, a to při skončení platnosti dosavadního dokladu, při změně některého z povinných údajů, při poškození průkazu, jeho ztrátě nebo odcizení (v tomto případě se správním poplatkem 100 korun).

Novou občanku s čipem však je možné také získat na vlastní žádost. Správní poplatek je v tomto případě 200 korun.

Díky čipu, který je třeba si aktivovat, je eObčanka nosičem identity, který je jednoznačně propojený s elektronickou kartou občana vedenou v Registru obyvatel. S aktivací čipu je potřeba si zvolit identifikační osobní kód (IOK) a deblokační osobní kód (DOK) – čtyř až desetimístné číselné kódy. První je obdobou PINu u platební karty, druhý PUKu u SIM karty mobilního telefonu pro případ, že někdo třikrát za sebou špatně zadá IOK.

Čtěte také: Jak jsou na tom Češi s digitálními dovednostmi?

Pak je možné se s eObčankou identifikovat vůči online službám veřejné správy na Portále občana, a to po instalaci podpůrné aplikace, vytvářet kvalifikované elektronické podpisy (po uložení kvalifikovaných certifikátů) a provádět autentizaci pomocí certifikátu vůči informačním systémům (po uložení autentizačních certifikátů do čipu občanky). Pro identifikaci prostřednictvím eObčanky je ještě potřeba disponovat čtečkou čipových karet, což je v minimálním případě investice nepřesahující dvě stě korun.

Pro plné využití je datovka nutností

Jak již dříve ministerstvo informovalo, obsah portálu bude postupně doplňován tak, aby z něj vzniklo místo, kde každý jednoduše najde všechny potřebné informace, které se týkají veřejné správy, a řadu záležitostí zde přímo vyřídí díky online aplikacím, které zde budou k dispozici. Podle ředitele odboru eGovernmentu MV ČR Romana Vrby se ministerstvo při tvorbě portálu inspirovalo hlavně ve Velké Británii – inspirace webem gov.uk je v architektuře i vizuálním pojetí českého gov.cz zřejmá. A celé řešení postavilo na open source platformě tak, aby bylo možné jednoduše přidávat další celky a funkcionality.

Portál je rozdělený na čtyři základní sekce – pro občany, pro podnikatele, pro cizince (v angličtině) a pro orgány veřejné správy. K portálu se mohou uživatelé z řad podnikatelů přihlásit buď pomocí nového občanského průkazu s čipem, nebo prostřednictvím datové schránky.

Čtěte také: Berňák chystá portál, který umožní správu daní jako internetové bankovnictví

Ovšem i když se hlásí občankou, bez datovky nemohou portál využít naplno a mnohé funkcionality pro ně nebudou přístupné. Jak zaznělo na tiskové konferenci ministerstva, která se portálu týkala, stát totiž chce občany a podnikatele ke zřizování datovek i touto cestou motivovat. A tvrdí, že datové schránky vylepšilo – také v reakci na stížnosti jejich uživatelů. Při využívání portálu lze například používat víc datových schránek současně a překlikávat mezi nimi, objevila se také možnost archivovat si datovou schránku, a tudíž předejít tomu, aby z ní zprávy po devadesáti dnech zmizely.

Zatím sociálka nebo některé rejstříky

V první fázi je na portále k nalezení 37 online funkcionalit. Nyní jsou to podle souhrnných informací Ondřeje Krátošky z Odboru tisku a PR Ministerstva vnitra ČR například:

skoleni_15_4

  • informace o stavu a průběhu vyřizování žádosti o dávku nemocenského pojištění,
  • informace o druhu a výši vyplacených dávek nemocenského pojištění,
  • potvrzení o druhu a výši vyplacených dávek nemocenského pojištění,
  • informace o dočasné pracovní neschopnosti,
  • informace o stavu pohledávek na pojistném a penále pro fyzické osoby – zaměstnavatele,
  • potvrzení o bezdlužnosti fyzických osob – OSVČ a zaměstnavatelů,
  • náhled na inventuru pohledávek OSVČ za kalendářní rok,
  • informace o zaplaceném pojistném na nemocenské pojištění OSVČ,
  • informace o pojistných vztazích zaměstnance,
  • informativní výpočet starobního důchodu,
  • přehled dob důchodového pojištění,
  • náhled na evidenční listy důchodového pojištění od roku 2004,
  • neveřejný výpis údajů podnikající fyzické osoby z registru osob,
  • výpis bodového hodnocení řidiče,
  • výpis údajů z Registru obyvatel,
  • výpis ze seznamu kvalifikovaných dodavatelů,
  • výpis z insolvenčního rejstříku nebo
  • výpis z rejstříku trestů právnických osob – a další.

Nabídka služeb by se přitom měla rozšiřovat a podle Romana Vrby ministerstvo o tom jedná s dalšími úřady. Ať už je to aktuálně ministerstvo dopravy nebo obce. Výhledově by tak mělo být možné přes portál například také přihlásit automobil či zaplatit poplatky za odpad. Optimistickým plánem do budoucna jsou i elektronické volby.

Portál je přístupný přes webový prohlížeč v mobilu, tabletu, na notebooku i počítači. A jak tvrdí Roman Vrba, nyní se chystá také upravená verze mobilní aplikace „Co dělat, když“, která bude provázaná s elektronickými službami na novém portále. Aplikace by spolu s dalšími online službami měla přibýt zhruba na podzim letošního roku.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).