Hlavní navigace

Obživne s datovými schránkami ohlášení živnosti přes internet?

20. 8. 2009
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: 258398
Ohlášení živnosti přes internet, které funguje už skoro rok, je zatím naprostým debaklem. Jen 0,00062 % všech podání se uskutečnilo touto formou. Vše by se však mělo změnit s nástupem datových schránek.

Od října loňského roku mají podnikatelé možnost ohlásit novou živnost nebo změnu dosavadní živnosti přes internet. Podnikatelé i ministerstvo doufali, že tuto možnost začnou podnikatelé hojně využívat. Jenže předpoklady se nenaplnily a ohlášení živnosti přes internet využil jen zlomek podnikatelů. A důvod? Potřeba elektronického podpisu.

Zatímco ohlášení živností a změn přes internet silně drhne, elektronické podání na samotných úřadech slaví úspěch. V naprosté většině krajů se elektronické ohlášení živností a jejich změn stalo zcela běžnou praxí, která z velké části nahradila papírové formuláře. V současnosti je elektronickou formou uskutečněno až 60 % všech podání. Nicméně i podání přes internet by mělo zažít „boom“, a to díky datovým schránkám.

Ohlášení živností přes internet propadlo

Velká očekávání se pojila se zavedením možnosti ohlásit či změnit živnost přes internet. Hned v prvních týdnech po startu systému, který se spustil na počátku října roku 2008, ho využily desítky podnikatelů. Jenže po necelém roce vypadají hodnocení zcela jinak. Celkově možnost ohlásit nebo změnit živnost přes internet využilo do konce července 2009 přibližně 300 podnikatelů, kteří podali celkem 372 ohlášení. Čtěte více: Od října se dá živnost ohlásit či změnit přes internet.

Vzhledem k tomu, že živnostenské úřady evidují měsíčně 60 000 podání, se jedná o velmi slabé číslo. Přepočteno na procenta, za deset měsíců funkčnosti přišlo přes internet 0,00062 % všech ohlášení. Hlavní důvod je podle ministerstva průmyslu a obchodu jednoznačný: Potřeba elektronického podpisu. Z ní prý pramení malé využívání elektronického podání přes internet.

Že se nutnost elektronického podpisu stane problémem, naznačovala už anketa na serveru Podnikatel.cz, která se ptala na využitelnost ohlášení změn přes internet. Více jak tři čtvrtiny čtenářů odpověděly, že by možnost ohlášení přes internet rády využily, ale nedisponují elektronickým podpisem. Jen 6 % podnikatelů pak odpovědělo, že systém někdy využije. Nízkou míru použití potvrzuje i Bedřich Danda, předseda Sdružení živnostníků a podnikatelů ČR. Neznáme nikoho, kdo to používá, uvedl pro server Podnikatel.cz Dan­da.

Získání elektronického podpisu přitom není úplně náročnou záležitostí. Podnikatel musí získat kvalifikovaný certifikát od akreditované certifikační společnosti. Ceny vydání kvalifikovaných certifikátů ministerstvo nijak nereguluje. Jedná se řádově o několik set korun. Certifikát platí vždy jeden rok, a poté je ho třeba periodicky obnovovat. Tedy opakovaně hradit příslušný poplatek.

O certifikát musí zájemce požádat elektronicky přes formuláře, které mají jednotlivé akreditované společnosti na svých internetových stránkách. Ideálně (v některých případech dokonce nutně) z PC, na kterém bude žadatel elektronický podpis využívat. Většinou je poté nutné absolvovat jednu návštěvu pobočky příslušné certifikační společnosti. Cesta od podání žádosti do instalace certifikátu se však dá stihnout do jednoho dne. Čtěte více: Podepište se elektronicky, ušetříte cestu na úřad.

Problémem také dodání dalších dokumentů

Elektronický podpis však netvoří jedinou příčinu nízkého využití internetového ohlašování živností. Pokud podnikatel musí po svém elektronickém podání dodat na úřad další tištěné dokumenty, raději jde rovnou na živnostenský úřad, kde elektronicky spolu s pracovníky živnostenského úřadu vyplní Jednotný registrační formulář a zároveň dodá doplňující dokumenty, vysvětlil serveru Podnikatel.cz Matyáš Vitík z tiskového oddělení ministerstva průmyslu a obchodu.

Jak ohlásit či změnit živnost přes internet?

Na stránkách živnostenského rejstříku je třeba vyplnit formulář podání a opatřit jej elektronickým podpisem. Údaje se pak pošlou na označený živnostenský úřad, který je poté taktéž elektronicky vyřídí. Automaticky navíc dojde i k přeposlání všech potřebných dat na finanční úřad, správu sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovnu.

Problém s konverzí dokumentů by ale mohlo pomoci vyřešit plné zprovoznění datových schránek, které se uskuteční 1. listopadu letošního roku. S nástupem datových schránek a s možností elektronické konverze dokumentů se využití elektronického podání přes internet zvýší, protože podnikatelé budou moci elektronicky posílat i kopie souvisejících dokumentů, domnívá se Vitík.

Nejen konverzi dokumentů by ale měly datové schránky vyřešit. Jakmile na počátku listopadu budou plně funkční, bude přes ně možné též živnost ohlašovat a měnit. Zákon o datových schránkách totiž říká, že přístup do ní může mít jen oprávněná osoba, potvrdil serveru Podnikatel.cz Vitík. Čtěte více v seriálu Datové schránky.

Využijete možnosti ohlásit či změnit živnost přes internet?

Ohlašování elektronicky na úřadech frčí

Zatímco ohlašování živností přes internet zatím končí debaklem, velké oblibě se naopak těší elektronická podání na samotných živnostenských úřadech. Přes 60 % všech podání na živnostenských úřadech se v současnosti uskutečňuje právě touto formou. Nejvíce elektronické podání na úřadech využívají ve Zlínském kraji, kde se takto realizuje až 90 % všech ohlášení nebo změn živností.

Brand24

Ani ostatní kraje se však nenechávají zahanbit. Devět krajů registruje elektronický formulář u více než dvou třetin podání. Živnostenské úřady ve zbývajících krajích pak zaznamenávají elektronickou formou necelou polovinu všech podání. Také zde lze však podle ministerstva pozorovat značný nárůst.

Systém elektronického ohlášení živnosti se v prvním roce existence osvědčil. Začínajícím podnikatelům výrazně šetří čas nejen při vyplňování formulářů přímo na živnostenském úřadě, ale i v kontaktu s dalšími státními institucemi. Je to ukázka úspěšného kroku k další elektronizaci veřejné správy, komentoval systém ministr průmyslu a obchodu Vladimír Tošovský.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).