Hlavní navigace

Odhalte lháře ve svém týmu, návod je jednoduchý

28. 1. 2008
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: 258398
Získat si přízeň v pracovním týmu lze několika způsoby. Patřit mezi ně může i tzv. krásná lež, kterou se chce dotyčný jedinec svému okolí zalíbit. Lež může být ale i nástrojem manipulace, někdy může ohrozit i chod celé firmy. Naučte se, jak takového člověka odhalit včas, než napáchá velké škody.

Pokud člověk něco zastírá, aby se tím bránil, nebo se za to schoval, může lhát. To se může dít i v okamžiku, kdy jedinec druhému něco předhazuje, aby se toho chopil a upoutal tak jeho pozornost. V prvním případě jde o lhaní obranné, v druhém o manipulační (ovládací). Ani jeden typ není ve firmě žádoucí, rozvrací to tým a v krajním případě to může mít vliv i na celý chod firmy.

Existují dva typy lhářů a je několik způsobů, jak ho odhalit. Často záleží na maličkostech. Jestliže je znáte důkladně, šance na odhalení jsou více než poloviční.

Zaměstnavatelé svým zaměstnancům věří

Firma nabízí zaměstnanci důvěru obvykle ihned, v okamžiku přijetí do práce. Výjimkou jsou obory, kde mají pracující hmotnou či jinou odpovědnost. Zde se důvěra ještě stvrzuje samostatnou písemnou odpovědností za případnou škodu. Většina společností ale nemá a nechce mít formální mechanismy, které by poctivost nebo morální integritu zaměstnanců soustavně měřily a hlídaly, řekl business serveru Podnikatel.cz Jakub Hejsek, Branch Manager společnosti Grafton Recruitment. Zaměstnanci jsou podle něj v drtivé většině kooperujícím subjektem, který nechce ztratit důvěru svého zaměstnavatele.

Přesto se mohou vyskytnout případy, kdy lhaní nebo polopravda mají dopad na činnost a výsledky firmy. Vážný problém nastává, pokud je lhaní neetické či se zaměstnanec lhaním dopouští nezákonného jednání, které společnost ohrožuje. V takovém případě se zaměstnavatelé velmi razantně brání. Zaměstnanec, který ztratí důvěru svých nadřízených a kolegů, nemá v práci co dělat, říká Hejsek.

Typy lhářů a jejich prozrazení

Lhaní může být ale i nevědomé. Má na tom podíl zapomínání nebo vytěsňování či obranné mechanismy. Někdy se jedná o patologické lhaní, nebo záměrné utajování. Podle vědců ovšem lžeme i při frázích typu: „Přeji hezký den, jak Vám mohu pomoci?”

Lháře můžeme rozdělit do dvou skupin:

Naivní lhář

Otrlý lhář

Druhý případ je obzvláště nebezpečný, protože se jedná o člověka, který svým lhaním může manipulovat, respektive ovládat druhé k získání svého osobního prospěchu. Jak ale takové jedince poznat?

Naivní lhář lhát neumí a je to na něm poznat. Uhýbá očima, natáčí se při rozhovoru bokem, má nekoordinované pohyby rukou. Otrlý lhář dělá přesný opak. Jeho postoj je přímý, čelem, má velmi vytrvalý pohled do očí, své ruce má pod kontrolou, přesto je jejich souhra velmi nenápadná, a důrazně přesvědčuje o svém názoru.

Jsou ale i další možnosti, jak lháře odhalit:

Verbální

  • lhář odpovídá na otázky příliš pomalu
  • odpovídat se mu příliš nechce
  • na druhou stranu mluví příliš zainteresovaně
  • a často si i protiřečí

Neverbální

  • slyšitelně se mu chvěje hlas
  • jeho pohled uhýbá
  • jeho úsměv je evidentně falešný
  • kroutí se jako paragraf

Vyjmenované možnosti, jak lhaní odhalit, nemusí být vždy klíčem k úspěchu či potvrzením toho, že jedinec skutečně nemluví pravdu. Proto při jakémkoli podezření bychom se měli stále dokola ujišťovat o tom, zda se fakta zakládají na pravdě či ne. Vznesené neoprávněné obvinění může zanechat jizvu na pracovním vztahu, který by se už zpět do svých starých kolejí nemusel vrátit. Pokud je ale lhář odhalen, manažer má několik postupů, jak s ním naložit.

Jak se vypořádat se zaměstnancem, který vědomě lhal

Může se jednat o částečně formální kroky až po ukončení pracovního poměru v krocích definovaných zákoníkem práce. Ten dává zaměstnavateli poměrně volnou ruku při ukončování poměru v případě hrubého porušení kázně.

" Pokud je zaměstnanci možné dokázat, že svým vědomým lhaním způsobil zaměstnavateli prokazatelnou škodu, je vhodné zaměstnance s důkazy seznámit a buď se na ukončení pracovního poměru dohodnout, nebo postupovat formálně," radí Jakub Hejsek ze společnosti Grafton Recruitment. U takového rozhovoru by vždy měl být přítomný personalista společnosti. Na zaměstnance nesmí být podle Hejska vyvíjen nátlak, který by platnost výpovědi mohl anulovat.

Ne vždy jsou ale k dispozici přímé důkazy, které vinu jasně prokazují. V tom případě je lepší poloformální rozhovor, během kterého zaměstnavatel shrne situaci a její dopady a upozorní zaměstnance na možné právní důsledky jeho jednání, včetně možnosti interního vyšetřování, doplňuje Hejsek.

Protože se lhaní ve firmách v mnoha případech projevuje jen v maličkostech, je dobré i tomu předejít dobrým formováním týmu. K tomu může hravě posloužit teambuilding. Pod tímto slovem se může schovávat mnoho věcí. Od neorganizovaných víkendových setkání v hotelích až po systematicky propracované psychosocialní programy, které vycházejí z diagnózy situace v dané firmě.

Daně x

Myslím si, že dobře vedený teambuilding je dobrý pro rozvoj schopnosti spolupracovat a komunikovat v týmu, ale zároveň je také důležitá motivace účastníků, protože ke zlepšování komunikace nelze nikoho nutit, uvedla pro server Podnikatel.cz profesionální Recruitment Consultant a specialistka na teambuilding Hana Polívková.

Kromě teambuildingu mohou společnosti využít i průběžné upevňování firemního týmu, například různorodou motivací, která je vedena supervizorem nebo firemním psychologem. Pokud je ale sociálně zdatný a angažovaný manager, dokáže si tým spojit vlastní cestou, doplňuje Polívková.

Pozor na chameleóny, mění barvu

Když ale nastoupí do zaměstnání nový pracovník, který se evidentně snaží o dobrý první dojem, naslibuje všechno, co může, souhlasí se vším, ač ve většině případů ani neví s čím, na jednoho člověka se usmívá a mluví velmi zainteresovaně a ve vteřině ho u svého kolegy pomlouvá, máte zřejmě ve firmě tzv. sociálního chameleóna. Vyznačuje se velkou nespolehlivostí a může mít i silné ovládací sklony. Pokud na něj narazíte, rychle se s ním rozlučte. Je totiž schopný rozvrátit dobře postavený tým během chvilky.

Máte ve firmě sociálního chameleóna?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šéfredaktor Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).