Hlavní navigace

Odlište svůj e-mailing od konkurence 3 detaily, které v ČR málokdo využívá

10. 5. 2016
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Pokud svůj e-mailing už hravě zvládáte, je na čase ho „vyšperkovat“. Mám pro vás 3 tipy, které není složité aplikovat, přesto je ale v ČR skoro nikdo nevyužívá.

V tak konkurenčním prostředí, jako je e-mail marketing, je nutné neponechat nic náhodě a myslet na každý detail. Právě detaily, kterými se odlišíte od konkurence, vám mohou získat těch pár vteřin pozornosti navíc, které stojí mezi rozkliknutím e-mailu a jeho odesláním do věčných lovišť „Koše“. Pokud jste ve fázi, kdy svůj mailing už hravě zvládáte, je na čase ho „vyšperkovat“ a věnovat se právě detailům. Mám pro vás tři tipy, které není příliš složité aplikovat, přesto to ale moc českých firem nedělá.

ALTernativní text nad zlato

Ilustrační obrázek.
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

3 detaily, kterými vylepšíte svůj e-mailing.

Ať už jsou vaše kreativy pouze obrázkové anebo jsou pro vás obrázky jen jako doplněk, nikdy nezapomínejte na alternativní popisek. Není nic horšího, než když vašeho zákazníka zaujme předmět e-mailu, kterému jste věnovali tolik času, a první, co pak uvidí, je obrovský bílý rámeček, kde měl být původně obrázek, ale z nějakého důvodu se nenačetl. Ať už za to může chyba, poštovní klient, který automaticky nestahuje obrázky, off-line přístup k e-mailu apod.). Přesně s tímhle má problém i taková firma jako CZC.cz. Prostě jim utekl detail, a pak to vypadá takhle:

Bohužel nemám v rukávu data o tom, kolik lidí si obrázky následně stáhne a kolik ne. V každém případě, pokud se to vašim e-mailům děje, tak se kvůli tomu dostáváte do dost špatné pozice. Můžete mít skvělou grafiku i textace, ale jakmile se vám v e-mailu nic nezobrazí, bylo to všechno zbytečné.

Jelikož se nedá 100% ošetřit, aby se obrázky vždy zobrazily, je potřeba být na tuto variantu připraven. U všech obrázků proto poctivě vyplňujte “ALT”, tedy alternativní popisek, který můžete pomocí CSS stylů formátovat podle libosti. Snažte se psát ALTy stručně a jasně. A ani tady si neodpustím své oblíbené „buďte kreativní“. Možná se vám zdá, že tady pro kreativitu není prostor. Ale co takhle lidem, kterým se nezobrazí obrázky, nabízet třeba slevu na nákup, jako omluvu za nestažené obrázky? Zaujmete, potěšíte, nepřijdete o zákazníka a věřím, že si to zákazník nenechá pro sebe a “pošle to dál”. V případě CZC.cz by tedy ALTy (velice zjednodušeně) mohly vypadat třeba takto:

Pár tipů k ALTům:

  • ALT u obrázku s logotypem se snažte nastylovat tak, aby se text co nejvíce podobal vašemu logu. Barva / font / velikost / pozadí – lidé si na vás lépe vzpomenou, i když se jim logo nezobrazí.
  • Dejte si pozor na délku. Jakmile počet znaků popisku přesáhne šířku obrázku, tak se text vůbec nezobrazí.
  • Na ALTy myslete už při tvorbě a návrhu kreativy, zapojte do procesu copywritery, kteří by vám měli ALTy pomoci natextovat. Pište je úderně a snažte se co nejvíce zaujmout. Ne, že tam napíšete “obrázek”, to tam raději nepište nic.
  • ALT slouží také pro zrakově postižené, protože čtecí programy čtou právě ALTy. Pokud je tedy nemáte vyplněny, přicházíte o část potenciálních zákazníků.

Nejspíš jste si hned na začátku říkali, že využití ALTu jako konkurenční výhody je pěkná blbost. Tak doufám, že jsem vás přesvědčil, že to možné je. A snad i přivedl na myšlenku, jak nad ALTy začít přemýšlet trochu jinak. A taky jak i z problému získat něco pozitivního. Hrajte si. Lidé to mají rádi.

Šperkovnice od Googlu

Další tip je o tom, jak „vyšperkovat“ váš e-mailing pro uživatele, kteří využívají Gmail od Google. Ten se dlouhodobě snaží, aby bylo využívání jeho služeb co nejjednodušší a přinášelo něco navíc. Ostatně vylepšení a modernizace je přesně to, co se od něj očekává. Právě proto Google vytvořil Email Markup. To je skupina prvků, pomocí kterých lze dělat různé interakce přímo v těle i předmětu e-mailu. Což je pro vás skvělá zpráva. O jaké prvky se jedná?

  • Akční tlačítka (hodnocení, go-to akce, one-click akce)
  • Objednávky (shrnutí, fakturace, sledování zásilky)
  • Rezervace (letenky, události, hotely, restaurace…)

Určitě vás nyní napadá spousta možností, kde všude byste Email Markup využili. Tak ještě chvíli zadržte, nejdříve si odzkoušejte, co všechno dokáže. Připravil jsem pro vás prostředí, kde si můžete odzkoušet alespoň 2 prvky – go-to button a rezervace letenek.

  • Otestovat Email Markup – po kliknutí na odkaz stačí na stránce kliknout na možnost “spustit” a vybrat jeden z prvků – Letenky / Button. Poté vám na e-mail přijde test s ukázkou daného prvku. Je také potřeba provést autorizaci, o to vás požádá Google sám.

Nastavení Email Markup není nijak složité, budete ovšem potřebovat k ruce vašeho programátora. Také je nutné registrovat vaši doménu na stránce od Googlu.

Samozřejmě využití interaktivních prvků v Gmailu má smysl jen pro firmy, které ve své databázi mají většinu e-mailů právě z Gmailu.

Jednotlivé prvky ještě nemám pořádně otestované, takže následujících pár vět jsou spíše hypotézy. V Česku se zatím Email Markup moc nevidí, zahlédl jsem ho snad jen u jedné firmy. Ale to slovo “zahlédl” je velice důležité. Díky prvku “akčního buttonu” vás prostě vaši zákazníci nemohou přehlédnout. Button, který se zobrazuje ihned vedle předmětu, vaši kampaň vizuálně oddělí na první pohled. Podívejte se na screen níže:

Zajímalo mě, kolik textu se asi tak může do buttonu vlézt. A odpověď mě celkem šokovala :-) Vlezlo se mi tam 151 znaků, pak už mě to přestalo bavit.

Samozřejmě je nesmysl udělat tak obrovský button, zakryje to kompletně váš předmět, takže se člověk ani nedostane do vašeho e-mailu. Ale dá se s tím hezky pracovat, umím si představit, že obsahově propojíte message předmětu e-mailu a tohoto akčního buttonu. Třeba předmět: “70% sleva na veškerou obuv” akční button: “Chci si vybrat nové boty”.

Pár tipů k Email Markup:

  • Propojte obsahově message předmětu emailu a akčního tlačítka. Dívejte se na Email Markup jako na možnost, jak navýšit response vašich kampaní.
  • Vyhodnoťte si, jestli pro vás má smysl se Email Markupem zabývat. Pokud máte databázi, kde máte pouze 10 % e-mailů na Gmailu a z toho jen 50 % využívá přímo Gmail, tak to pro vás asi nemá smysl.
  • Zamyslete se, jestli by se jednotlivé prvky, které jsou připraveny pro dané situace (rezervace apod.), nedaly využít i jinak. Pokuste se je napasovat na svůj obor.

Nezobrazuje se vám e-mail správně? Klikněte zde…

To je nejčastější věta, která se vyskytuje pod/vedle předmětu e-mailu. A hrozně mě to štve. Možná si říkáte, že je to prakticky neviditelný text, kterého si nikdo nevšimne, ale opak je pravdou. K tomu se ale vrátíme za chvíli. Kde že se tam ten text vůbec bere a jak ho změníme?

Emailový klient načítá první text v kreativě, a ten zobrazuje pod/vedle předmětu. Vašim úkolem je tedy na začátek kreativy přidat text, který bude říkat něco jiného, než jen – Nezobrazuje se vám tato zpráva dobře? Klikněte zde…

Máte několik možností, jak text na začátek kreativy dostat:

Brand24

  • Buď na tento text budete myslet už při návrhu kreativy a prvním textem v šabloně bude například nadpis.
  • Další řešení, které často používám, je úplně nahoru e-mailu přidat text, který není pro uživatele viditelný. Slouží tedy jen pro zobrazení vedle předmětu.

A abych se ale vrátil k tomu, co jsem nakousl na začátku. Tento text může působit téměř neviditelně, ale i tak s ním lze provádět věci, které mohou zaujmout:

  • Jakmile k textu přidáte znakový symbol, ihned se z textu stává lapač vaši pozornosti. Navíc na mobilních zařízeních se symbol změní v malou, barevnou ikonku, které si nelze nevšimnout. To má samozřejmě výrazný vliv na míru otevření vašich kampaní.
  • Nedávno mě potěšilo řešení od firmy, která text za/pod předmětem využila jako pokračování předmětu. Přesné znění si již nepamatuji, ale pro příklad to vypadalo nějak takto: Knihy za akční cenu se slevou až… (předmět) 70 % pro každého registrovaného (doplňující text, který byl zároveň nadpisem kreativy). Zamyslete se, určitě přijdete i na další využití.

Těch možností, jak oslnit v detailech, je samozřejmě celá řada. Důležité je detaily vnímat jako důležité a kreativně s nimi pracovat napříč mailingem. Ty výše uvedené 3 příklady jsou takovou kapkou v moři. Hlavně jsem vám chtěl ukázat, že se nad mailingem dá přemýšlet trochu jinak, než jak to dělá většina firem u nás. Napadlo vás v průběhu článku něco? Nebo se chcete jen doptat na detaily? Napište mi. Rád vám poradím.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).