Hlavní navigace

Na netu se kupují už i houbičky na nádobí. Smrt prodejen bez vlastních e-shopů?

Jana Knížková

Obliba online nákupů stále stoupá. Už dávno nejsou zákazníci pouze mladí lidé. Mění se taky obsah nákupních košíků. Zaniknou prodejny bez vlastních e-shopů?

Doba čtení: 2 minuty

Počet aktivních uživatelů rok od roku stoupá. Výjimkou už dávno nejsou ani senioři. Podle údajů Českého statistického úřadu loni internet používala celá třetina osob starších 65 let, tedy zhruba 660 tisíc lidí.

Online zákazníci nákupu na internetu důvěřují stále více. Každý třetí za objednané zboží platí online platební kartou. Náš každoroční průzkum ukázal, že kartou na internetu platí 34,5 % nakupujících, zatímco dobírku využívá jen 28,7 % z nich, říká Pavel Včelaředitel společnosti GLS Česká republika, a dodává: Pro provozovatele maloobchodů se proto e-shopy stávají logickým krokem v dalším rozvoji podnikání. 

Čtěte také: Online a offline obchod se navzájem ovlivňují víc, než si dokážeme představit. Máte kamennou prodejnu? Podpořte prodej také pomocí onlinu. Tady máte návod

Jak ukázaly výsledky průzkumu přepravní společnosti GLS, maloobchodní prodejci si tento vývoj dobře uvědomují, proto už 30 % z nich má vlastní internetový obchod. Důvody jsou jasné. Chtějí udržet konkurenceschopnost a vyjít vstříc pohodlí zákazníků. 

Průměrná váha balíků podle našich statistik postupně klesá, zatímco jejich množství roste. Tento trend svědčí o tom, že čeští spotřebitelé si zvykli přes internet kupovat i malé věci do domácnosti, uvádí Pavel Včela a dodává: Maloobchody si proto uvědomily, že bez vlastní strategie prodeje po internetu a oslovení většího počtu zákazníků skrz online kanály nemohou svou konkurenceschopnost do budoucna udržet.

Tento trend potvrdil také výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška: E-shopy stále častěji otevírají kamenné výdejny a prodejny, významní hráči z oblasti tradičního retailu naopak zřizují prodej po internetu. Tento trend bude trvat i v nejbližším období.

Pokud plánujete založit e-shop, rozhodně nepodceňujte přípravu ani realizaci. Více v článku Plánujete založit e-shop? Přinášíme 10 častých chyb, na které si dejte pozor

Počet internetových obchodů v České republice stoupá, v letošním roce překročil hranici 40 tisíc. V přepočtu na obyvatele jich má Česko dokonce nejvíce v rámci celé Evropy. 

Svůj e-shop má již také například obchodní řetězec Lidl.