Finanční správa na svých webových stránkách uveřejnila informaci k platbě daně z nemovitých věcí. Stejně tak jako v minulých letech Finanční správa zasílá poplatníkům informace k platbě této daně. Kam podklady dorazí a kdy je poplatníci mohou očekávat?
Jak budou informace doručeny
Finanční správa již začala poplatníkům rozesílat informace o výši daně z nemovitých věcích, které mimo jiné obsahují i platební pokyny. Pokud poplatník vlastní datovou schránku, dorazí informace k výši daně do datové schránky. Poplatníci, kteří požádali o zasílání informací o výši daně prostřednictvím e-mailu, obdrží tyto podklady do e-mailové schránky.
Do datových schránek pak poputuje informace více než milionu poplatníků a dalšímu více než milionu podklady dorazí do e-mailové schránky. Do datových a e-mailových schránek se rozesílá více než dva miliony informací k platbě daně.
Pokud poplatník nevlastní datovou schránku a nepožádal o zasílání této informace e-mailovou schránkou, dorazí informace k platbě daně z nemovitých věcí poštou. Rozesílání poštou využívá asi 1,8 milionu poplatníků.
Dle informací Finanční správy zhruba padesát tisíc poplatníků hradí daň prostřednictvím SIPO.
Kdy mohu očekávat platební pokyny?
Finanční správa poplatníkům rozešle tyto informace (vč. platebních pokynů) nejpozději do 23. května. Daň je potom nutné uhradit do 2. června.
Co obsahuje rozesílání informace k platbě daně?
Informace o platbě daně z nemovitých věcí obsahují mimo jiné platební údaje. V platebních pokynech pak poplatníci najdou číslo bankovního účtu finančního úřadu, na který se daň platí, a to včetně předčíslí a kódu banky. Dále zde najdete variabilní symbol a výši daně k úhradě.
Jako variabilní symbol pro platbu daně nebo splátky daně uvádí fyzické osoby své rodné číslo. Právnické osoby jako variabilní symbol použijí své identifikační číslo (IČO).
Pozor na to, že místní příslušnost se u daně z nemovitých věcí řídí podle toho, kde se nemovitost nachází, na rozdíl od daně z příjmů, která se řídí trvalým bydlištěm fyzické osoby, případně sídlem právnické osoby.
Dle generální ředitelky finanční správy Simony Hornochové je nejpohodlnějším způsobem úhrady daně využití internetového bankovnictví. Platební údaje, které rozesílá finanční správa, navíc obsahují QR kód, díky němuž se vyplní potřebné údaje pro platbu automaticky.
Kde ještě mohu najít podklady k platbě daně?
Poplatníci mohou najít všechny potřebné údaje k platbě daně z nemovitých věcí také v jejich daňové informační schránce (portál MOJE DANĚ). I zde jsou uvedeny všechny údaje, a to včetně splatnosti a QR kód, který zjednoduší platbu.
Pozor také na to, že poplatníkům, kteří mají zpřístupněnou datovou schránku, platí daň z nemovitých věcí prostřednictvím SIPO a nebo požádali o zasílání platebních pokynů prostřednictvím e-mailové schránky, nedorazí poštovní složenka.
Jak je to s platbou záloh a celkové daně?
Daň z nemovitých věcí se platí buď jednorázově, anebo ve dvou splátkách. Pozor na to, že výše daně z nemovitých věcí se posuzuje za všechny nemovité věci poplatníka v rámci jednoho kraje.
Pokud tato výše daně nepřesáhne 5 000 Kč, je splatná jednorázově do 2. června 2025. Pokud je daň vyšší než 5 000 Kč, je možné daň uhradit ve dvou splátkách, a to do 2. června 2025 a do 1. prosince 2025.
Dle informací finanční správy vlastník, který „vlastní více nemovitých v jednom kraji, jehož daň nepřesahuje 5 000 Kč, najde v zásilce jednu složenku s vyčíslením konečné daně za všechny nemovité věci. V případě, že poplatník vlastní nemovité věci na území různých krajů nebo platí daň vyšší než 5 000 Kč, obdrží více složenek (pokynů k platbě).“
Zaujal vás článek?
Odemkněte si celý text za jednorázových 30 Kč. Stačí zadat váš e-mail a v dalším kroku vše odsouhlasit.
Již jste zaplatili? Vložte, prosím, váš e-mail a my vám zašleme nový odkaz pro odemknutí