Po GDPR je tu nařízení GPSR. E-shopy, dodržujete všechny jeho povinnosti?

21. 2. 2025
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Žena pracující u počítače s překvapeným výrazem
Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Od loňského prosince platí nařízení o obecné bezpečnosti výrobků označované jako GPSR. Přináší nové povinnosti. A to nejen e-shopům.

Nařízení se zaměřuje na výrobce, dovozce, distributory a provozovatele e-shopů. Jak jeho název napovídá, týká se bezpečnosti výrobků na evropském trhu.

Co se dozvíte v článku
  1. Co nařízení přináší?
  2. Na co se GPSR vztahuje?
  3. Jaké jsou nové povinnosti e-shopů?
  4. Co s nebezpečným výrobkem?
  5. Nařízení v praxi
  6. Jaké budou sankce?

Co nařízení přináší?

Nařízení Evropské unie o obecné bezpečnosti výrobků GPSR – General Product Safety Regulation vstoupilo v platnost 13. prosince 2024. Nahradilo tak další směrnici s označením 2001/95/ES. Ukládá nové povinnosti všem výrobcům, dovozcům a distributorům, včetně online prodejců, kteří výrobky dodávají na evropský trh nebo je na evropském trhu prodávají. Cílem nařízení je zvýšit ochranu spotřebitelů a jejich bezpečnost zamezením vstupu nebezpečných výrobků na trh. V případě, že se tak stane, zavádí postupy vyloučení takových výrobků z trhu.

Jak podotýká Miroslav Hnilica, advokát Spring Walk advokátní kanceláře, většina povinností je dnes zavedena jinými evropskými i českými právními předpisy. GPSR tak nepřináší až tak revoluční a komplexní změny jako jiné evropské předpisy v posledních letech. Dochází ke zjednodušení a zpřehlednění evropských pravidel a zvyšuje se bezpečnost evropských spotřebitelů a jejich informovanost zejména v případě nakupování přes internet, doplnil.

Podle Mojmíra Ježka z ECOVIS ježek, advokátní kancelář, hlavní změny GPSR pramení pro provozovatele e-shopu či tzv. marketplace. Týkají nutnosti uvádět u produktů více informací, které se dnes standardně neuvádí, a kontrolovat dodržování GPSR výrobcem, dovozcem i distributorem. Velkou změnu pro všechny pak podle něj přináší zavedení systému Safety Business Gateway k hlášení bezpečnostních problémů či nesplnění povinností uložených GPSR. Další změny se týkají také výrobců a dovozců, zde jde primárně o povinnost identifikace jak výrobku samotného, tak výrobce, resp. dovozce či větší nároky na bezpečnostní dokumentaci výrobku, dodává v článku.

Na co se GPSR vztahuje?

Pro účely tohoto nařízení se jako výrobek označuje předmět, propojený nebo nepropojený s jinými předměty, dodaný nebo zpřístupněný za úplatu či bezplatně, a to i v souvislosti s poskytnutím služby, který je určen spotřebitelům nebo u něhož lze za rozumně předvídatelných podmínek předpokládat, že bude spotřebiteli používán, přestože jim určen není. Bezpečným výrobkem je pak výrobek, který za běžných nebo rozumně předvídatelných podmínek použití, včetně skutečné doby užívání, nepředstavuje žádné riziko nebo představuje pouze minimální rizika slučitelná s použitím výrobku a považovaná za přijatelná a odpovídající vysoké úrovni ochrany zdraví a bezpečnosti osob. Nebezpečný výrobek je pak ten výrobek, který není „bezpečným výrobkem“.

Jak je uvedeno v nařízení, nevztahuje se na:

  • a) humánní nebo veterinární léčivé přípravky;
  • b) potraviny;
  • c) krmiva;
  • d) živé rostliny a živočichy, geneticky modifikované organismy a geneticky modifikované mikroorganismy při uzavřeném nakládání, jakož i na rostlinné a živočišné produkty, které přímo souvisejí s jejich budoucí reprodukcí; 
  • e) vedlejší produkty živočišného původu a odvozené produkty;
  • f) přípravky na ochranu rostlin;
  • g) prostředky používané spotřebiteli k přepravě nebo cestování, pokud jsou provozovány přímo poskytovatelem služby v souvislosti s dopravní službou poskytovanou spotřebitelům, nikoli samotnými spotřebiteli;
  • h) letadla uvedená v čl. 2 odst. 3 písm. d) nařízení (EU) 2018/1139;
  • i) starožitnosti.

Jak je zde dále podotknuto, toto nařízení se použije na výrobky uváděné nebo dodávané na trh bez ohledu na to, zda jsou nové, použité, opravené nebo upravené. Nepoužije se na výrobky, které musí být před použitím opraveny nebo upraveny, pokud jsou tyto výrobky jako takové uváděny nebo dodávány na trh a jasně označeny.

Jaké jsou nové povinnosti e-shopů?

Nařízení GPSR přináší nové povinnosti pro výrobce, dovozce, distributory a prodejce na dálku, tedy provozovatele e-shopů. Jak shrnují v článku odborníci z advokátní kanceláře Felix a spol., mezi klíčové povinnosti pro provozovatele e-shopů patří transparentnost, kdy online prodejci musí na svých platformách uvádět informace o výrobci, jeho kontaktní údaje a bezpečnostní pokyny. Dále monitoring a odstraňování spočívající v povinnosti aktivně sledovat nabídku produktů a odstranit z prodeje rizikové výrobky a také registraci na portálu Safety Gate a namátkovou kontrolu bezpečnosti nabízených výrobků pomocí této a jiných veřejných databází.

Rok s nařízením DSA: Na co nesmí e-shopy zapomínat a co si musí pohlídat? Přečtěte si také:

Rok s nařízením DSA: Na co nesmí e-shopy zapomínat a co si musí pohlídat?

Co s nebezpečným výrobkem?

Pokud ti, kterých se nařízení týká, zjistí, že jejich výrobky jsou nebezpečné nebo způsobily nehodu, musí tyto informace předat v rámci dodavatelského řetězce a informovat dozorové orgány. Jak upozorňuje Ivan Rámeš z advokátní kanceláře Havel & Partners, výměna informací o bezpečnosti výrobků probíhá přes modernizovaný systém Safety Gate (bývalý RAPEX). Dále v článku dodává, že nařízení také ukládá povinnost informovat spotřebitele o stažení nebezpečného výrobku, přičemž subjekty mohou využít například kontaktní údaje z registrace výrobků či věrnostních programů. Pokud je spotřebitel informován písemně, musí být použita šablona stanovená komisí, přidává.

Vzor oznámení o stažení výrobku z oběhu v souladu s článkem 36 nařízení (EU) 2023/988

Vzor oznámení o stažení výrobku z oběhu v souladu s článkem 36 nařízení (EU) 2023/988

Autor: Evropská unie, podle licence: Rights Managed

Nařízení v praxi

Právní asistent z advokátní kanceláře Cisek Michal Buchta na blogu pro inspiraci a pochopení fungování nařízení uvádí příklad na výrobci dětských hraček, který uvádí na trh plyšové medvídky. Podle GPSR bude povinen zajistit, aby hračka neobsahovala žádné malé odnímatelné díly nebo škodlivé látky, které by mohly být nebezpečné pro malé děti. Musí testovat a analyzovat rizika a výsledky uvést v technické dokumentaci. Navíc je povinen uvést na obalu jasné informace o věkovém určení hračky a případná varování, například: „Není vhodné pro děti do 3 let“. Také musí medvídka označit jedinečným sériovým číslem, aby jej bylo možné v případě problémů snadno dohledat, dodává.

Dále popisuje, že pokud by například došlo ke zjištění, že konkrétní šarže obsahuje závadné materiály, výrobce musí být schopný rychle stáhnout tuto šarži z trhu a informovat spotřebitele prostřednictvím portálu Safety Gate. K plyšové hračce bez dalších funkcí z podstaty věci není potřeba přikládat klasický návod k použití (vyjma např. pokynů k údržbě), je však třeba uvést informaci o tom, kdo ji vyrobil a jak je možné jej kontaktovat, upřesňuje.

Je podle vás takové nařízení důležité?

Jaké budou sankce?

V nařízení je přímo uvedeno, že členské státy stanoví pravidla pro sankce za porušení tohoto nařízení, která ukládají povinnosti hospodářským subjektům a poskytovatelům online tržišť, a přijmou veškerá opatření nezbytná k zajištění jejich uplatňování v souladu s vnitrostátním právem. Stanovené sankce musí být účinné, přiměřené a odrazující, je zde dále zdůrazněno.

MM25_10_6

V Česku je aplikovatelnost nařízení zajištěna novým zákonem č. 387/2024 Sb., o obecné bezpečnosti výrobků a o změně některých souvisejících zákonů. Zákon u některých přestupků počítá s maximální pokutou ve výši až 50 milionů Kč. Dodnes však není jasné, od kdy a v jaké míře budou české dozorové orgány nařízení GPSR kontrolovat.

Podle zákona dozor nad obecnou bezpečností výrobků vykonává Česká obchodní inspekce, Český báňský úřad, Ministerstvo dopravy ČR, Drážní úřad, krajské hygienické stanice, Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský, Státní zemědělská a potravinářská inspekce, Česká inspekce životního prostředí, Puncovní úřad, Ústav pro státní kontrolu veterinárních biopreparátů a léčiv a Státní úřad pro jadernou bezpečnost. Dozor nad obecnou bezpečností výrobků vykonávají orgány dozoru v rozsahu působnosti stanovené jiným právním předpisem uvedeným v příloze k tomuto zákonu. Není-li k výkonu dozoru nad obecnou bezpečností výrobku stanoven orgán dozoru, vykonává dozor Česká obchodní inspekce, vysvětluje se v zákoně.

Autor článku

Jana Langerová píše o marketingu, podnikatelských příbězích a digitálních trendech.​ Profil autorky →

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).