Hlavní navigace

Podcasty jsou hit. Budujte si pomocí podcastů svoji (osobní) značku

16. 8. 2019
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Podcasty se v poslední době stávají čím dál více oblíbeným formátem. Také pro firmy má jejich tvorba řadu výhod.

Podcasty mohou být součástí obsahového marketingu nebo být použity k oslovování potenciálních klientů, interní komunikaci, HR marketingu nebo budování komunity. Způsobů je opravdu hodně a stejně tak i věcí, co to může přinést. 

V čem jsou unikátní?

Oblíbenost podcastů podle odborníka a tvůrce podcastů Dana Tržila spočívá v tom, že představují skvělé využívání času, který jsme v autě, MHD nebo bychom jej efektivně nevyužili. Takto při tom můžeme poslouchat podcasty a něco zajímavého se dozvědět. Zároveň to umožňuje být “offline” a nekoukat do telefonu. 

Oblíbenosti nahrává také přenositelnost – pokud posloucháte přes mobilní telefon, můžete si podcast takzvaně vzít všude s sebou a soustředíte se jen na něj. Je to jediný kanál, kterým jste schopni zaujmout člověka třeba na 30, klidně i 60 minut. Na sociálních sítích jsou to vteřiny, u videa většinou pár minut. Audio je v tomto jiné, doplňuje dále Dan Tržil. 

V dnešní době se pozornost rozpíná a žijeme ve světě přetíženém informacemi a máme tak čas na spotřebování jen malých kousků informací najednou. U podcastů je tedy možné je konzumovat v době, kdy nejsou k dispozici jiné formy obsahu. Navíc mezi nimi posluchač nemůže přepínat a rozprostírat tak mezi ně pozornost. „Vzhledem k tomu, že se lidé zabývají podcasty delší dobu než jiný obsah, dává vám to příležitost předvést své znalosti a odborné znalosti takovým způsobem, jaký vám neumožňují jiné formáty,“ podotýká John Jantsch z agentury Duck Tape Marketing.

Podcast jako součást marketingu?

Z hlediska marketingu podcasty představují konkurenční výhodu a také možnost prezentovat své přednosti. Výrazně se také podílejí na budování značky. Jedná se totiž o skvělý formát ke sdílení nejrůznějších tipů a odborných znalostí v oboru, ale také k představení nových produktů, služeb nebo zaměstnanců. Také můžete pozvat hosty nebo se sami vyjádřit k nějaké aktuální situaci. Zvuková podoba obsahu navíc podcastům přidává prvek autority. Pokud máte pocit, že víte, o čem mluvíte, váš podcast může pomoci budovat důvěru vašich zákazníků, zdůrazňuje v článku Jeremy Goldman z agentury Proponent.  

Budování osobní značky jsme se věnovali v článku Udělejte ze sebe celebritu, začněte budovat osobní značku. Víme, jak na to

Podcasting vám zkrátka umožňuje vytvářet a distribuovat opravdu jedinečný a poutavý obsah způsobem, který nelze replikovat. Všimněte si, že v průběhu času všechny reklamní tisky, reklamy a kampaně na sociálních médiích začínají vypadat stejně, ale pomocí podcastu vytvoříte pro své posluchače osobní a jedinečný zážitek, který vám umožní propagovat vaši značku nebo službu novým a kreativním způsobem, popisují na webu agentury Digital Business Partners. Díky podcastu můžete také rozvíjet vztahy s publikem. Tím, že se prezentujete skrze váš hlas, lidé nabývají dojmu, že vás znají a díky tomu je pro ně snadné vytvořit si s vámi a především s vaší značkou emoční spojení.  

Tipy na zajímavé podcasty

Další výhodou pro firmy nebo podnikatele představuje fakt, že se podcasty mohou dostat k velkému množství lidí. Když jej totiž publikujete na známých platformách, jako jsou například iTunes nebo Soundcloud, vystavíte tak váš obsah zdarma tisícům potenciálních posluchačů. Tyto platformy jsou totiž vyhledávači a lidé je používají k hledání podcastů i oblíbené hudby. Tím pádem můžete snadno rozšířit vaše publikum a tím i potenciální zákazníky. To snadno podpoříte tak, když do podcastů přidáte i nějakou výzvu k akci. Dejte posluchačům jasný směr a ujistěte se, že vaše vstupní stránka, seznam odběratelů e-mailu nebo jiné nástroje jsou připraveny předem, radí v článku marketér Tyler Basu.

Tvorba chce čas i rozvahu

Úspěšný podcast je souhra spousty prvků. Dan Tržil by jeho tvorbu přirovnal k produkci seriálu, kdy jde také o mnoho faktorů. Je potřeba zvolit správný formát, téma, kvalitní produkci, neotřelou strukturu, případně moderátora, vyjmenovává. Musíte si také uvědomit, že samotné sestavení podcastu vyžaduje čas, peníze a značnou práci. Důležitá je také samotná kvalita, protože se vzrůstající konkurencí nebude nikdo poslouchat podcasty, kterým je špatně rozumět. 

Marketingový analytik Tori Sabourin na blogu společnosti Shift Communications upozorňuje také na fakt, že je důležité, aby podcast vycházel pravidelně. Je tedy nutné připravit a především dodržovat časový harmonogram. Podcast je navíc podle něj třeba uvádět na trh jako produkt. S tím souvisí například vypracování marketingového plánu zahrnující například newslettery propagující pořad, vytvoření vstupní stránky nebo přímo speciálního webu a také využití propagace v obchodech s aplikacemi. 

skoleni_15_4

Jiným způsobem, jak oslovit zákazníky, je firemní blog. Tomu jsme se věnovali v článku Díky firemnímu blogu se snadno skamarádíte s vašimi zákazníky. Zvažte ho

Podobně také John Jantsch závěrem upozorňuje, že k tvorbě podcastu je potřeba přistupovat strategicky a zodpovědět si na otázky jako: Proč chci podcast? Rozumím svému publiku a mohu jim dát, co chtějí? Mám na to čas a zdroje? Mám nastaven proces, který zefektivňuje toto úsilí? a Dan Tržil k těmto otázkám přidává závěrečnou: Proč by to měl někdo poslouchat?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).