Hlavní navigace

Podle prodejců je největší výběr oblečení teď. Co čeká módní trh?

1. 12. 2021
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ani trhu s oblečením se nevyhýbají problémy s dodáním zboží nebo zdražování. Co vše za tím podle prodejců stojí?

Zdražuje se nájemné, logistika nebo energie a růst cen se postupně propisuje jak do nákladů prodejců, tak i do nákladů jejich dodavatelů a také obchodů. Na to vše proto módní trh postupně začne reagovat.

Jaká je situace?

Jak na úvod vysvětluje Milan Polák, CEO ZOOTu, cestou změn nemusí být hned výrazné zdražení, ale třeba úbytek slevových akcí. Na ty byli zákazníci pravidelně zvyklí, a to často až přehnaně a poslední roky se to spíše akcelerovalo. My prostě musíme zákazníkům nabídnout tu nejlepší službu a největší zážitek z nákupu, aby si nechtěl módu kupovat jen a pouze kvůli slevě. Třeba naši největší výhodu – možnost vyzkoušet si módní kousky rovnou při vyzvednutí nebo bleskovou dopravu domů, dodává.

Podobně v Zalandu pečlivě sledují jak globální situaci, tak preference trhu. Se zákazníky, kteří jsou v centru jejich zájmu, se učí a adaptují na změny v poptávce a nabídce, aby i nadále zajistili vysoký standard služeb stejně jako maximální pohodlí, na které jsou zákazníci zvyklí. V nabídce Tchibo byli nuceni navýšit ceny, a to, jak vyjmenovává Eva Kotynková, Corporate Communications Manager, s ohledem na zvýšení cen dopravy, vstupních surovin i například stále se zvyšující podíl oblečení z biobavlny v jejich kolekcích, která je dražší než bavlna konvenční. V Minile nabízíme pouze vlastní výrobu a museli jsme zhruba před měsícem u mnoha produktů navýšit cenu zhruba o 5–10 %. Především bambus, tencel, ale i bavlnu a jiné látky, doplňuje Leona PrůchováMinile.

Růst cen má mnoho důvodů

Například ceny na Zalandu ovlivňuje hned několik faktorů, jako jsou doporučené maloobchodní ceny výrobců a stejně tak i dostupnost a poptávka. V Minile došlo k nárůstu cen u všech jejich dodavatelů látek už letos v srpnu a Leona Průchová očekává ještě další zvyšování kvůli rostoucím cenám za pohonné hmoty a energie. Důvodů ke zdražování je hned několik, a to jak vyšší cena vstupních surovin, tak výrobních nákladů, energií a dopravy, např. kontejnerová lodní doprava se za letošní rok zdražila několikanásobně, uvádí Eva Kotynková. Milan Polák pak za rostoucími cenami vidí hlavně zdražení vstupních materiálů, energií a také drahou kontejnerovou dopravu, kde jsou teď ceny i desetinásobné. A navíc velké zpoždění dodávek, kde někteří prodejci nemají veškeré zboží, podotýká.

Jsou problémy s dodávkami?

Eva Kotynková přiznává, že celosvětové problémy s narušením dodavatelských řetězců se nevyhnuly ani jim, a to o to více, že v rámci obchodního modelu Tchiba přináší novou kolekci spotřebního zboží na trh každý týden. Pandemie koronaviru negativně ovlivnila jak dopravní cesty, tak dostupnost surovin i výrobní kapacity a velký dopad na termíny dodávek zboží měla i blokáda Suezského průplavu. Vzniklou situaci s našimi dodavateli již několik měsíců aktivně řešíme. I přes občasné výpadky se nám zatím daří dodávky spotřebního zboží povětšinou zajistit, chybějící artikly případně zařazujeme do nabídky se zpožděním, doplňuje.

Také Milan Polák zmiňuje, že někteří dodavatelé mají problémy s dodávkami již teď, tak se s nimi snaží být v co nejužším kontaktu, aby si dokázali dobře řídit intake nového zboží. Nemyslím ale, že nás v nejbližší době čeká úplně nedostatek oblečení. Jen se zrychlí trend návratu části výroby do Evropy a celkově pohled na kvalitu a udržitelnost, popisuje s tím, že oni na ZOOTu si to definovali jako klíčovou část jejich byznysu a už teď dávají na webu šanci mnoha značkám z Česka a Evropy. Podle Leony Průchové je možné opravdu vše a problém by mohl být hlavně u dětského oblečení, kde je potřeba často kupovat větší velikosti. Skvělým řešením je oblečení z druhé ruky, půjčovny nebo šití z recyklovaných materiálů, které se už dnes velmi využívá, a myslím, že se na tyto možnosti budou firmy více zaměřovat, dodává.

Může dojít k omezení výroby?

V Zalandu jsou dobře zásobeni a vidí pokračující silnou aktivitu jejich partnerů, a to zejména pro nadcházející hlavní sezónu v listopadu a prosinci. Očekávají však, že v prvním čtvrtletí roku 2022 budou čelit větší nejistotě ohledně stavu jejich zásob. Úzce proto spolupracují s partnery, aby zajistili co nejlepší podmínky pro jejich zákazníky. V Tchibu naopak jako firma zadávají požadavky na jejich kolekce u výrobců sami a nemají informace o tom, že by v příštím roce jakkoliv omezovali výrobu a nabídku.

Leona Průchová si myslí, že omezení celosvětové výroby oblečení naší planetě prospěje. Obchody jsou přeplněné lacinou fast fashion, která často končí na skládkách a nebyla vyrobena často v humánním prostředí. Lidé by se měli orientovat na méně kousků. Ale takové, které jim dlouho vydrží, doporučuje. Podle Milana Poláka mají největší výběr zákazníci teď. V dalších kolekcích se výroba mírně omezila, ale nevidí v tom úplný problém. My jako multibrandový prodejce dokážeme nabídku utvořit od více světových módních značek. Navíc máme data a víme tak, co se našim zákazníkům líbí. A tak výběr módních kousků děláme napříč celosvětovým trhem, vysvětluje.

školení-leden22-molín

Frčí pohodlné kousky

Pokud jde o otázku týkající se trendů a změn v nákupech, na většině našich trhů pozorují nejen v Zalandu silnou korelaci mezi opatřeními v lockdownech a poptávkou po určitých produktových skupinách. Když vstoupila v platnost první opatření, velmi žádané bylo oblečení pro volný čas, vybavení na jógu a tepláky. Jakmile ale znovu došlo k otevření kanceláří, zaznamenali rostoucí zájem o oblečení do práce. Oproti období před začátkem pandemie však zákazníci častěji volili kancelářské oděvy s ležérnějším nádechem. Milan Polák přidává, že v době rozvolněné si ženy naopak zase dělají radost skrze šaty, kabelky a boty na podpatku s tím, že tyto kategorie jim v létě rostly o stovky procent. Teď musíme zase chvíli přečkat složitější období, ale zase jsou Vánoce a tam je radost přirozenou součástí blížících se dnů, zdůrazňuje.

V Tchibu v poslední době už žádné změny v poptávce nesledují. V prvních měsících pandemie došlo k nárůstu zájmu o domácí a spodní prádlo, sportovní oblečení a věci na vybavení domácí kanceláře a oproti tomu naopak klesl zájem o dámskou módu, ale to se podle Evy Kotynkové postupem času vybalancovalo do původního stavu. Leona Průchová uvádí, že vlivem covidu a pobytu doma frčí pohodlné kousky. Setkávám se i s větším zájmem chránit naši planetu a lidem přestává být jedno, z čeho jsou kousky ušité, a mnohem víc si rádi připlatí za oblečení z přírodních materiálů, než tomu bývalo ještě před pár lety, uzavírá.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).