Provedli jsme analýzu trhu a konkurenčního prostředí, udělali si zjednodušený business plán a s nápadem drony půjčovat jsme oslovili několik investorů. Investoři sice sdíleli naše nadšení, ale vše ztroskotalo na velkém kusu koláče, který si chtěli z businessu ukrojit.
V začátcích nám pomohla rodina
Trh s drony zažil největší boom koncem roku 2016, kdy světový leader s komerčními drony – společnost DJI, představila doposud nejprodávanější model dronu na světě – DJI Mavic. Od té doby zájem o drony prudce roste, a to i díky médiím. Současná hodnota trhu s drony se pohybuje okolo 50 miliard korun. V roce 2020 to může být až 50násobek.
Investoři tak sice sdíleli naše nadšení, ale vše ztroskotalo na velkém kusu koláče, který si chtěli z byznysu ukrojit. Z vlastních rezerv a s notnou dávkou kreativity jsme tedy vytvořili pouze jednoduchý web se zaměřením na půjčování dronů. Netrvalo dlouho a začali se ozývat první klienti. Hurá – naše teorie fungovala, ale chyběly nám drony. Vysněné cestě za podnikáním nakonec finančně požehnala až rodina.
Zájem o drony i poradenství
S prvními zájemci přišly i první dotazy na pravidla pro létání s drony. Klienti čím dál častěji poptávali drony i s obsluhou a v tu chvíli se objevila nová meta v podobě “řidičáku na dron” – odborně povolení k létání a leteckým pracím.
Získat licenci pro komerční využití dronu po své ose zabere zpravidla 6 až 12 měsíců a desítky hodin strávených nad provozní dokumentací. Obrátili jsme se proto na leteckou školu, kde nám zhruba za 15 000 Kč vyplnili potřebnou dokumentaci. Bohužel jen napůl. Byli jsme zklamaní z laxního přístupu a tenkrát se rozhodli, že založíme projekt DronPro – centrum pro komplexní služby s drony, kde uspokojíme i ty nejnáročnější klienty od nákupu až po servis dronu.
Během čekací lhůty na zkoušky pro získání licence jsme několik měsíců tvrdě trénovali, abychom se naučili výborně létat a pohotově manévrovat. To však pro perfektní záběry nestačilo. Přihlásili jsme se na kurzy a semináře, strávili stovky hodin na YouTube, sledovali hollywoodské filmy a seriály bohaté na záběry z ptačí perspektivy. Ze všeho uvedeného jsme vypracovali manuál, podle kterého nyní vyučujeme pilotní kvalitativní špičku v největší letecké škole.
Vzlety a pády
Pilotní začátky nás stály celkem dva pády. Pokaždé to jako zázrakem odnesly jen vrtulky. Nevyhnuli jsme se ani podání vysvětlení na Úřadu civilního letectví (ÚCL). Nikoliv pro pád, ale z důvodu přehlédnutí data povolení uděleného pro let v centru Prahy. Nyní jsme obezřetní a jakoukoliv akci plánujeme s otevřeným datem realizace, protože druhé podání vysvětlení by se neobešlo bez pokuty.
Po několika měsících jsme získali štempl pilotů a provozovatelů leteckých prací, ale tuzemská legislativa pro drony nás vždy dokázala překvapit. Obsahuje celou řadu zapeklitostí typu „létání v noci je zakázané vyjma případů na dostatečně osvětlené letištní ploše.“ Tuto pasáž v Doplňku X (zákonu pro provoz bezpilotních prostředků v ČR) nenajdete. Vychází původně z “velkého letectví” (lety s posádkou). Téměř každého napadne, že na osvětleném fotbalovém hřišti můžu de facto létat taky, protože na dron prostě uvidím. Bohužel v tomto případě neplatí žádná výjimka. Tyto zkušenosti získáváme neustálou komunikací s ÚCL a především tisíci hodin praxe.
Know-how si nesyslíme
Pravidelně píšeme články o novinkách v oboru, připravujeme odborné publikace, vystupujeme v reportážích a pořádáme workshopy. O veškeré poznatky se dělíme s ostatními dronaři i širokou veřejností, abychom předešli zpřísnění legislativy, která v současně chvíli ještě stále umožňuje létat na většině území ČR bez omezení.
Pilotů bezpilotních systémů (výraz “dron” pochází z vojenského žargonu) je přitom čím dál více a narůstá i poptávka po profesionální technice. Profi technika garantuje kvalitní záznam ve vysokém rozlišení, ale základem přesto zůstávají pilotní skills, kreativita a umění vybrat a nastavit vhodný software. Na druhou stranu se zhruba 80 % z celkového objemu leteckých prací realizuje v průmyslovém sektoru, kde si naštěstí můžete dovolit kreativitu postrádat. Nejčastěji se létá za účelem pasportizace, fotogrammetrie a revizí pomocí termokamer.
Klienti přichází s nejrůznějšími požadavky a výzvami jako např. záchrana nebo počítání zvířat na velkou vzdálenost, revize pomocí dronu s termokamerou v nepřístupné kanalizaci nebo třeba workshopy pro tisíce zaměstnanců. O tom ale podrobněji až někdy příště.