Hlavní navigace

Podnikatelky dusí dodavatelé i malý kapitál. Ty úspěšné proto spoléhají na sebe

11. 9. 2020
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ženy, které rozjíždějí byznys, čelí strachu, nedostatku peněz i zklamání z tuzemského podnikatelského prostředí. Ptáme se úspěšných, jak se s bariérami utkaly.

Je to šest let, co Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR spolu s platformou Ženy s.r.o. představila sondu mezi ženami, týkající se jejich podnikání, zrealizovanou výzkumnou agenturou Ipsos. Více než polovina z 425 respondentek (konkrétně 55 % z nich) tehdy označila strach, že se podnikáním neuživí, za jednu z hlavních překážek, kterou musí překonat podnikatelky, které rozjíždějí byznys. Uvedly také, že ve startu podnikání by jim pomohla větší podpora rodiny, dostatek financí a přesvědčení, že po jejich produktu nebo službě bude poptávka. Konkrétně nedostatek financí uvedla jako překážku v podnikání polovina dotazovaných žen.

Když jde o peníze na rozjezd, strach je špatný rádce

S kapitálem pro rozjezd byznysu se potýkala i Klára Hrušková Doubková, která vlastní společnost Caresse bra a obchoduje s dámským spodním prádlem. Nabízí ho, spolu s dalšími službami, jako je například brafitting (tedy pomoc s vyhledáním správné podprsenky, která sedí), v kamenných prodejnách i přes e-shop. Za nejzásadnější potíž, na kterou narazila v začátcích svého podnikání, označuje právě strach, kvůli kterému si na rozjezd byznysu půjčila málo peněz.

Všechno se tehdy snažila dělat na koleni a s co nejmenším rozpočtem. Kdybych věděla, co vím teď, tak bych investovala hned ze začátku do pořádného projektu, skladového software a webových stránek. Jenže po bitvě je každý generál. Na druhou stranu díky tomu, že nebylo třeba hned vydělávat, jsem byla docela v klidu a mohla jsem práci dělat pro radost, váží obě strany svého tehdejšího rozhodnutí. Hodně ji v začátcích podpořili kamarádi, kteří jí pomáhali připravovat obchod, pekli buchty na otevíračku, ale hlavně její výrobky a služby doporučovali všem okolo – a byli tak zdrojem prvních referencí.

Dodavatelé ji zklamali, tak spustila vlastní výrobu

Podnikatelka Barbora Lípová založila značku designových a ručně vyráběných diářů a zápisníků Black Brick. Pustila se do nich na základě vlastních zkušeností s plánováním času a priorit. Když se teď vrací k začátkům svého podnikání, za nejzásadnější bariéru zpětně považuje přístup ostatních firem k těm začínajícím. V začátcích je obtížné najít dodavatele, kteří dodržují podmínky spolupráce, dohodnutou kvalitu, termíny splatnosti a podobně, tvrdí s tím, že pokud nejde hned o zakázku za miliony, zároveň není požadavek úplně standardní a klade vyšší nároky na kvalitu, mohou se v případě sporu vyšplhat náklady na podobnou částku, jako je hodnota celé zakázky. A to je náročná situace. I když spor vyhrajete, jste stále v minusu. Obecně mě v tom podnikatelské prostředí v Česku zklamalo, protože jsem se domnívala, že právě české firmy by si navzájem měly pomáhat a navazovat dlouhodobé spolupráce, dodává ke své zkušenosti.

Potíže s dodavateli tak u svého produktu vyřešila tím, že se svým týmem rozjela v Česku kompletně vlastní výrobu. Říká, že jim to nyní umožňuje větší flexibilitu, dává možnost pracovat na zakázkách pro firmy a dosáhnout na stoprocentní kvalitu. Zpětně lituji, že jsme tento krok neudělali dřív, prozrazuje.

Obchodní partnerství s muži se uzavírají hůř

Barbora přitom na začínající podnikatelky a podnikatele apeluje, aby se do svého projektu pustili naplno, i když si myslí, že oboru zatím úplně nerozumí a třeba nemají vystudovanou tu správnou školu. Jak jsem pochopila, být v oboru nováčkem je totiž často i výhoda, která vám umožní kreativně přemýšlet a nacházet nové způsoby tak, jak to bylo u nás ve výrobě, je přesvědčená.

Ve vlastní výrobě zúročila své zkušenosti z předchozí spolupráce s dodavateli a pomohl i nový obchodní partner. Za další bariéru přesto považuje okolnost, že se ženám podle ní mnohem hůř uzavírají obchodní partnerství než mužům. Ne snad, že by ženy nemohly podnikat samy či s jinými ženami. Ale statisticky je mezi podnikateli, zejména v některých oborech, více mužů a pro ženy je těžší se mezi ně jako obchodní partner dostat. Přitom smíšená obchodní partnerství mohou být přínosná, vysvětluje situaci.

Doba, kdy do podnikání zasáhne mateřství

Klára má další složité a zlomové momenty v podnikání spojené většinou s mateřstvím. Má dvě děti a mladšímu je teprve čtvrt roku. S půlročním prvorozeným miminkem v náručí, které mělo úplně jinou představu o trávení času, otevírala v září 2018 také pobočku v Českých Budějovicích. Zákaznice o obchod na jihu Čech prosily, ale pak do něj nechodily. Za velkou chybu považuje, že obchod otevřela napůl s jinou firmou, a to s plánem, že se budou dělit o zaměstnance. Neměla jsem pak na ně žádnou páku a nefungovalo to. Po půl roce jsem vypověděla smlouvu, vypráví s tím, že nakonec měla kliku – smlouva totiž definitivně skončila dva týdny před uzavřením obchodů v souvislosti s protikoronavirovou karanténou. Smlouvu jsem vypovídala ale hlavně proto, že jsem byla na konci prvního trimestru dalšího těhotenství a byla jsem hrozně unavená. Chtěla jsem mít čas na děti. A bylo to dobré rozhodnutí, ohlíží se.

KL20-hlasovani-tip

Co pomáhá? Jasná vize

Pro Barboru bylo lidsky nejtěžší podnikání nevzdat, když řešila komplikace s výrobou a dodavateli a vymýšlela výrobu vlastní. Třeba zbavovat se vadných výrobků bylo náročné. Tam nám pomáhala jasná vize, že má smysl dělat to, co děláme, protože jsme schopni nabídnout kvalitativně i funkčně lepší produkt než konkurence, vysvětluje svůj přístup a motivaci ve složitějších dobách. A za obrovskou pomoc označuje i zákazníky, jejich pozitivní zpětnou vazbu a loajalitu. To je pro ni velký motor. Také jsme chtěli dokázat, že jde dělat výrobky bez čínského materiálu či strojů a ekologičtěji, než je v oboru běžné. Oboje se nám podařilo, uzavírá podnikatelka, která materiálově vsadila na Itálii.

Intuitivní rozhodnutí přitom nemusí být vždy ta nejlepší

I Klára nakonec doporučuje dobře si promyslet všechna partnerství. Teď třeba sama řeší nevyhovující spolupráci ohledně webu. Uznávám, že za složité okamžiky v podnikání si můžu hodně sama. Do něčeho se vrhnu po hlavě, aniž bych to pořádně promyslela. V jiných věcech jsem ale zároveň hodně konzervativní podnikatelka, bojím se zadlužit. Jdu hodně na jistotu. A možná je to škoda, dodává. A to s tím, že podnikatelská rozhodnutí obecně většinou přijímá spíš intuitivně – a nemyslí si, že je to vždycky ta nejlepší cesta.

Autor článku

Redaktorka Podnikatel.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).